Teslina baterija za električne automobile razočarala investitore

Auto 25. sep 202010:27 > 10:42
Tanjug via AP Photo/Mark Schiefelbein

S nestrpljenjem očekivani "Dan baterija", na kojem je Ilon Mask najavio jeftinije električne automobile “Tesla” zasnovane na moćnijim baterijama, ali za koje će trebati vremena, nije ispunio očekivanja investitora, što je rezultiralo padom deonica kompanije i propitivanjem stručnjaka o delotvornosti najavljenih inovacija, pišu svetski mediji.

POVEZANE VESTI

Osnivač “Tesle”, Ilon Mask najavio je tehnologiju za koju kaže da će Tesline baterije učiniti jeftinijim i moćnijim a električni automobil pristupačnim, što investitore ipak nije oduševilo, javio je BBC.

Na prezentaciji, koju je Mask nazvao kao „Dan baterije“, predstavljena je mogućnost realizacije potpuno autonomnog “Tesle” u vrednosti od 25.000 dolara za otprilike tri godine. Mask je održao govor pred 240 deoničara i svaki je, poštujući mere fizičke distance, sedeo u Teslinom “Modelu 3”, prenosi RSE.

Istakao da su za jeftinije modele “Tesle” najvažnije inovacije u načinu na koji kompanija dizajnira baterije, čime će se radikalno poboljšati njihova delotvornost. “Teslin” pristup, dodaje BBC, uključuje integrisanje baterije tako da ona čini deo strukture vozila, čime se smanjuje efektivna težina baterije.

Glavna najava, ističe britanski javni servis, bile su “Tesline” nove, veće cilindrične baterijske ćelije, koje bi trebalo da pruže pet puta više energije, šest puta više snage i 16 odsto veći domet vožnje. Ali, za primenu tehnologije koja je najavljena verovatno će trebati godine.

Vest nije oduševila investitore, pa je na berzi sa tržišne vrednosti kompanije izbrisano 50 milijardi dolara. Uprkos kritikama na račun Ilona Maska da su neka od njegovih tehnoloških dostignuća preterana, četiri uzastopna kvartala rasta pomogla su skoku cene deonice “Tesle” i ona je sada najvrednija automobilska kompanija na svetu.

„Prazna“ prezentacija

Ulagači se povlače iz “Tesle” nakon Maskovog praznog „Dana baterije“, napisao je Tajms, ističući da se očekivalo kako će kompanija najaviti značajan proboj s novom tehnologijom baterija, koje bi imale kapaciteta za “Teslin” pogon za ceo životni vek električnog automobila. Međutim, dodaje list, Mask je dan uoči prezentacije na Tviteru saopštio da „ono što najavljujemo neće dostići ozbiljnu veliku proizvodnju do 2022. godine“.

U utorak, 22. septembra, pre večernjeg događaja, tržišna vrednost Tesle je smanjena za 23,5 milijardi, nakon što su deonice kompanije opale za 5,6 odsto. Deonice su već narednog dana umanjene za dodatnih 10,3 odsto, pa je na taj način, ukazuje Tajms, Mask za dva dana izgubio više od 50 milijardi dolara. “Tesla”, čija je vrednost 23. septembra procenjena na 354,4 milijarde dolara, proizvodi električne automobile i baterije dok je, kako navodi list, ključ uspeha kompanije u porastu proizvodnje “Modela 3”, prvog Teslinog automobila za masovno tržište.

Kontrola svih faza proizvodnje

Umesto predviđene baterije kapaciteta do milion i po kilometara, Mask je najavio smanjenje troškova baterije za više od polovine i jeftiniji električni automobil, koji će biti dostupan za otprilike tri godine, piše The Financial Times, naglasivši da su analitičari i stručnjaci bili podeljeni oko značaja najave.

“To je suluda inovacija“, rekao je Pjer Feragu, analitičar iz New Street Research, navodeći kako “Tesla” pokazuje “da ima put kojim će zadržati vodstvo u sledećoj deceniji”. Hemijske promene u baterijama samo su „inkrementalni“ koraci, rekao je Džin Berdičevski, koji je radio na bateriji za prvo Teslino vozilo.

On smatra da bi veći učinak imalo „korištenje inženjeringa za smanjenje troškova proizvodnje“, koja uključuje izradu automobila izlivanjem u tri dela, gde su dva kraja spojena baterijom. Mask je takođe najavio kako će “Tesla” delimično preuzeti kontrolu nad svim fazama proizvodnje svojih baterija, uključujući osnovne baterijske ćelije, preradu sirovina, pa čak i kupovinu rezervi litija koje su još u zemlji.

Inovacije impresivne, rokovi dugi

Većina svetskih proizvođača automobila klonila se izrade vlastitih baterijskih ćelija, navodeći visoke investicijske troškove i nedostatak stručnosti u industriji kojom dominiraju azijski proizvođači elektronike, piše Blumberg. Mask je na “Danu baterije” rekao da će “Tesla” započeti s proizvodnjom vlastitih baterijskih ćelija čak i dok povećava kupovinu od spoljnih dobavljača, jer želi da proizvode 20 miliona automobila godišnje.

Deoničarima je kazao kako očekuje da će isporuke ove godine porasti do 40 odsto, odnosno da će isporučiti do 500.000 vozila.

„Iako je ostatak industrije propao, ‘Tesla’ je porastao“, rekao je.

Analitičari pak smatraju da, iako su navedene tehnologije i proizvodne inovacije impresivne, tržište će u početku odgovoriti negativno na Maskove planove, zbog relativno dugačkih rokova inovacije, nedostatka detalja, ali i opreza zbog recesije u okruženju.

Blumberg naglašava kako je tržišna vrednost „Tesle“ u ovoj godini porasla za 320 milijardi dolara, ali i da Mask nije ispunjavao ranije data obećanja o sniženoj ceni “Teslinog Modela 3”, koji danas iznosi 37.990 dolara.

Istorija propuštenih rokova

Hoće li “Tesla” i Mask, koji imaju istoriju propuštenih rokova, ispuniti neka nova obećanja ostaje da se vidi, ističe CNN, dodajući kako su mnogi stručnjaci ipak optimistični po pitanju inovacija.

Mask je ranije govorio da očekuje da će se “Tesla” voziti od obale do obale do kraja 2017. godine, da će “Teslin” samovozeći robotaksi biti u funkciji 2020. godine i da će svemirski turisti kružiti Mesecom do 2018. godine.

Iako do kraja godine preostaju još tri meseca, „Tesla“ još uvek nije prodao samovozeći automobil. Maskov govor o velikom proboju baterija, međutim, sugeriše prelazak na „solid-state“ tehnologiju (SSD), koja prema stručnjacima donosi nekoliko prednosti – smanjen rizik od požara i veću gustoću energije, zbog koje baterijski paketi ne bi trebalo da budu toliko veliki. SSD baterije bi mogle da smanje troškove električnih vozila, ali i da poboljšaju njihov domet, jer bi u mali automobil moglo biti uključeno više baterija.

Profesor sa Stenforda, Ji Cui smatra da su Maskova predviđanja tačna po pitanju SSD baterija, kao i da inovacije, poput upotrebe silicijuma u baterijama, mogu dovesti do velikih pomaka.

„To je dar koji nam je Bog poslao“, rekao je Cui.