Srpski preduzetnici spremni da zakorače u digitalnu eru

Ekonomija 31. jan 201619:34 > 19:37
N1

Tekuća godina proglašena je "godinom preduzetništva", a Vlada Srbije izdvojila je nekoliko puta veće budžete za preduzetnike, kako bi se oživeo sektor malih i srednjih predužeća. Još jedan od mehanizama države je motivisanje preduzetnika da se bave elektronskim poslovanjem, da koriste digitalne platforme i promovišu onlajn prodaju.

Svoju preduzetničku priču, Milena Popović započela je pre dve i po godine, kada je odlučno krenula u prodaju dečije opreme, putem interneta. Ulaganja su bila najveća na samom startu, ali kaže da je onlajn budućnost svih preduzetnika.

„Za sada sam jako zadovoljna, kako svojim razvojem preduzeća, tako i reakcijama koje stižu od kupaca i potrošača i većina naših posetilaca je na našem sajtu recimo između devet i dvanaest uveče – kada se sve obaveze u vezi kuće, dece ili posala završe“, kaže Milena Popović, vlasnica sajta “Becool“.

Put do novog tržišta je upravo elektronska prodaja, objašnjava Milena i dodaje da je ključna karika stvaranje poverenja između preduzetnika i potrošača.

Kako se uspešno posluje na internetu, od nedavno zna i oko 400 preduzetnika, koji su prošli niz obuka u okviru projekata „Razvoj elektronskog poslovanja“, koji je pokrenula Evropska unija, uz podršku srpskih ministarstva privrede i trgovine.

Vođa projekta Lešek Jakubovski kaže da je cilj projekta povećanje konkurentnosti Srbije na globalnom tržištu.

Ipak, projekat ima tri komponente. Prva je pravna infrastruktura, kako da se preduzeća i državne institucije prilagode digitalnoj ekonomiji. Druga se bavi malim i srednjim preduzećima – kako da oni postanu svesni mogućnosti koje pruža upotreba aplikacija i zato smo posetili 17 opština u Srbiji i održali niz radionica, da bi oni dostigli jedan nivo izvrsnosti u svom radu. Treća, ali podjednako važna je stvaranje poverenja kod potrošača“, objašnjava Jabukovski.

Istraživanja pokazuju da od 2.000 ispitanika, tek 35 odsto njih kupuije na internetu, dok od tog procenta, čak je 80 odsto onih koji kupuju isključivo na domaćim sajtovima. Osnovni uzrok je neobrazovanost i neinformisanost svih aktera na tržištu – kako potrošača, tako i predstavnika malih i srednjih preduzeća, ističe Željko Rakić iz Ministarstva trgovine.

Potrošači se plaše da će biti prevareni prilikom kupovine na internetu ili kupovine na daljinu, mada su te prevare mnogo ređe nego u nego u klasičnim prodavnicama. Kod menadžera, vlasnika malih i srednjih preduzeća, preduzetnika imamo nedostatak informacija, inicijative i znanja kako da otvore ovaj jedan novi, za njih novi kanal marketinga“, kaže Rakić.

Cilj je da se do 2020. godine, gotovo na svim nivoima, uvede elektronsko poslovanje, od unapređenja e-prodaje, do elektronskog fakturisanja, ali ostaje pitanje hoće li to uticati i na oporavak najvećih žrtava recesije – malih i srednjih preduzeća.