Prvi privatni voz u Srbiji: Dočekali nas kao Tita
Firma "Kombinovani prevoz" iz Beograda prva je u Srbiji zakupila trasu i platila naknadu za pristup infrastrukturi kako bi njen voz saobraćao državnim prugama. U pitanju je, međutim, bila samo probna vožnja.
Privatna firma time je želela da proveri da li će devet godina od dobijanja licenci i brojnih obećanja, zaista pustiti njihovu privatnu lokomotivu na do sada zabranjenu državnu prugu.
Devet godina od dobijanja licenci i sertifikata trebalo je firmi Kombinovani prevoz da obavi prvu probnu vožnju na tridesetak kilometara pruge.
Probna vožnja privatnika šalje u istoriju monopol državnih železnica, bar formalno. Učesnici kažu da su ih dočekali kao Tita na stanicama i u Kragujevcu i u Lapovu. Maltene svi zaposleni bili su na stanicama dočekujući prvu privatnu lokomotivu.
Upravo zbog toga u firmi Kombinovani prevoz su oprezni u optimizmu da će u redovnim okolnostima stvari teći tako glatko.
„Samim tim nismo zadovoljni jer smo tu probnu vožnju imali kako bi identifikovali probleme. Sistem je funcionisano previše dobro, nikakvh problema u toj probnoj vožni nije bilo a to u realnom životu nije tako. Verujemo da tako neće ni biti“, kaže Branko Petković, generalni direktor "Kombinovani prevoz"
Privatna firma zakupila je korišćenje pruge od preduzeća Železnice infrastruktura, jednog od tri preduzeća nastalih restrukturiranjem Železnica Srbije.
Pruge sada mogu da iznajme svi, pa i strani železnički špediteri.
„Ta liberalizacija donosi mnoštvo stranih tih operatera na svim železnicama ovde u regionu, a to može samo da donese korist za železnicu, za firme, za one koji naplaćuju trasu a to je obično država. A uvek se priča o ugroženosti, da li će domaći operateri. Domaći operateri ionako ne mogu dobiti strani teret to je pokazalo naše iskustvo“, kaže Zvonimir Viduka, iz preduzeća RCSEE - Altpro Zagreb.
Za poslove u Srbiji, državna Železeleznica moraće da počne da se bori s privatnom konkurencijom koja je zbog povoljnijih ponuda već odnosila pobedu na tenderima velikih međunarodnih firmi. U tome ima prednost zbog i dalje dominantnog tržišnog položaja.
Slučajno ili ne, ključni korak formalnog otvaranja železničkog tržišta u Srbiji napravljen je dok je u Beogradu boravio MMF, što je, između ostalog, doprinelo da međunarodna misija posebno pohvali reformu upravo u Železnicama.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare