Aerodrom čeka koncesionara, izbeći sudbinu Zagreba

Ekonomija 08. dec 201717:48 > 19:34
N1

Rok rok za predaju obavezujućih ponuda za koncesiju aerodroma "Nikola Tesla", istekao je u petak popodne, a do 25. decembra Vlada Srbije trebalo bi da donese preliminarnu odluku o tome kome će u narednih 25 godina poveriti upravljanje.

Od 27 prijavljenih u prvom krugu, u drugi, finalni krug plasiralo se pet ponuđača. Premijerka Ana Brnabić obećava da će i ugovor i potencijalni aneksi biti dostupni javnosti.

U danu kada aerodrom „Nikola Tesla“ obara rekord i čekira petomilionitog putnika, rok za predaju ponuda za koncesiju ističe. U čije će ruke otići beogradski aerodrom u narednih 25 godina? Švajcarsko-francusog konzorcijuma, indijsko-grčkog, južnokorejsko-tursko-ruskog, kineskog ili u ruke Francuza? Vlada Srbije preliminarnu odluku o tome, prema rečima premijerke, doneće do 25. decembra.

„Dakle, gledaćemo na sve. Nećemo gledati samo na novac, iako je novac svakako jedna od najvažnijih komponenti, ali verujem u naš tim koji je to do sada vodio na jednom svetskom nivou“, poručuje premijerka Ana Brnabić.

Proces se vodio na svetskom nivou, a razvlačio se, baš kao i u regionu.

Vlada Srbije i aerodrom „Nikola Tesla“ poziv za koncesiju raspisali su februara ove godine. Od tada, u prvoj fazi postupka rok za predaju ponuda produžavan je tri puta, a u drugoj fazi čak četiri. Takvo prolongiranje, stručnjake neodoljivo podseća na primer Zagreba, gde se kocesija aerodroma završila štetno po državu Hrvatsku.

Tamošnji koncesionar, aerodrom Zagreb preuzeo je tek dve godine od potpisivanja ugovora koji je u tom trenutku, kažu tamošnji poznavaoci, bio savršen za Hrvatsku. Sve dok nije izmenjen tajnim aneksima koji su pogodovali ne državi, već koncesionaru. Kao posledica toga :

– cene aerodromskih usluga poskupele su za 117%
– kašnjenja aviona povećana za 200%
– na prtljag se čeka 45 minuta
– izgrađen manji terminal od dogovorenog, ali skoro duplo skuplji
– aerodrom je zatvoren noću
– jedan od suvlasnika koncesije je bankrotirao

„Zapravo ceo proces koncesije u Zagrebu je bio prilično loše doveden do kraja i i dalje se ne zna gde ide. Tako da je to jedna od najvećih opasnosti kada država pokušava nešto privremeno da ustupi na korišćenje i investiranje nekom stranom partneru, koji je u tom biznisu mnogo duže od države i jednostavno, oni uvek gledaju na profit i ne zanima ih konkretno šta je interes države“, objašnjava Petar Vojinović, portal Tango six.

Da li beogradski aerodrom može doživeti sudbinu zagrebačkog? Zavisiće od toga da li se koncesionaru tajnim odredbama ugovora dati više od zvanično obećanog.

„Mogu da garantujem da će koncesioni ugovor biti u potpunosti javan, na kraju krajeva to će garantovati i učešće međunarodnih finansijskih institucija, ali i jačine samih konzorcijuma koji se prijavljuju. Da, biće javan svakako. I aneksi će biti javni“, kaže premijerka Brnabić.

Za razliku od svog prethodnika, premijerka ne otkriva koliko će država od koncesije prihodovati da, kako kaže, ne ugrozi dodelu ponuda.