
Dobra vest za srpske izvoznike - nakon pauze koja je trajala od kraja prošle godine, 22. aprila ponovo stupa na snagu bescarinski izvoz srpskih proizvoda za SAD. Obnovljeno je važenje takozvane "Opšte sheme preferencijala" čime Srbija ima povlašćen status za više od 5.000 proizvoda u trgovini sa SAD. Ekonomisti ocenjuju da takva mera ohrabruje.
U trenutku kada svetske trgovinske sile međusobno uvode sankcije i vode trgovinske ratove, za Srbiju jedno od najvećih tržišta na svetu, tržište SAD-a ostaje i više nego otvoreno. Do kraja 2020. godine srpski privrednici ponovo će moći da bez carina izvoze u Sjedinjene Američke Države, a povlašćen status odnosiće se na oko pet hiljada proizvoda.
"Bescarinski izvoz u SAD primenjuje se na najveći broj industrijskih i poljoprivrednih proizvoda, kao i na određene tekstilne proizvode. To praktično znači da roba treba da zadovolji i kriterijum porekla, odnosno da mora da bude u potpunosti dobijena ili proizvedena u Srbiji sa najmanje 35 odsto dodate vrednosti, kao i da bude direktno isporučena iz Srbije", rekao je Vladimir Filipović, načelnik Odeljenja za poreklo robe Uprave carina.
Srpska roba - u nekoliko hiljada milijardi dolara vrednom američkom uvozu 2017. godine - učestvovala je sa tek nešto više od 300 miliona dolara.Tako mali izvoz, pokazuje da Srbija nije dovoljno koristila prednosti trgovinskih olakšica.
Trgovina na relaciji Srbija - Sjedinjene Američke Države u brojkama se ogleda ovako: ukupna spoljnotrgovinska saradnja u prošloj godini iznosila je oko 300 miliona dolara, što je daleko manje od trgovine sa EU - koja se beleži u milijardama. Iz SAD više uvozimo nego što na to tržište izvozimo, tako je spoljnotrgovinska saradnja u deficitu - 41 milion dolara.
Izvoz Srbije u Ameriku bio je oko 176 miliona i manji u odnosu na 2016. Iz Amerike smo uvezli robu u vrednosti od oko 217 milion i tu se beleži pad u odnosu na 2016. SAD - na listi zemalja u koje Srbija izvozi - zauzimaju 19. mesto.
Pitanje je hoće li obnavljanje povlašćenog statusa u trgovini sa SAD, popraviti takvu statistiku? Za agroekonomskog stručnjaka, Milana Prostrana, američko tržište je uvek - iako veliko - bilo zanimljivo za proizvođače iz Srbije. Kaže da vest o mogućnosti izvoza bez carina, ohrabruje.
"Daje šansu našim privrednicima da se prema američkom tržištu ipak više orjentišu. Ja bih voleo da se naši poljoprivredno-prehrambeni proizvodi u Americi prepoznaju sa svojim sertifikovanim karakteristikama, zatim da su proizvodi sa geografskim poreklom, da taj kvalitet pre svega iskoristimo i zadovoiljimo potrebu tih velikih potrošača - naših ljudi koji tamo žive," smatra Milan Prostran, agroekonomski stručnjak.
Prostran smatra da najveću šansu imaju: vino, maline, domaći džemovi, ajvar i specijalni sirevi. Osim kvaliteta - za našeg sagovornika - ključ uspeha leži i u kvantitetu. Za uspešan izvoz i probijanje na zahtevno američko tržište, kaže, srpski privrednici moraju da obezbede velike količine svojih proizvoda.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare