
Od potpisivanja ugovora između JAT-a i Etihada 1. avgusta 2013, pa do trenutka kada je arapska aviokompanija Etihad pozajmicu od 40 miliona dolara pretvorila u vlasništvo od 49 odsto kompanije, prošlo je osam meseci. Sve troškove koji su nastali u tih osam meseci, a koji se odnose i na stvaranje novog brenda - Er Srbije, preuzela je država Srbija.
U tom periodu promenjeno je ime kompanije, a to podrazumeva kompletan novi dizajn, kupljena je uniforma, piloti su otišli na obuku, iznajmljeno je pet Erbas aviona. Sve to plaćao je JAT, a država se Okvirnim ugovorom o transakciji sa kompanijom iz UAE obavezala da će preuzeti sve dugove, ali i troškove koje kompanija napravi do datuma dok Etihad formalno postane vlasnik 49 odsto srpskog avioprevoznika, odnosno do 26. marta 2014.
Ispostavilo se da je te 2013. godine JAT napravio gubitak od čak 73 miliona evra. Međutim, prema istraživanju Insajdera, jedan deo troškova odnosi se i na razne usluge koje je Er Srbija, koja je u tome periodu u vlasništvu države Srbije, plaćala Etihadu.
Finansijki konsultant i bivši direktor Uprave za sprečavanje pranja novca Aleksandar Vujačić kaže da na prvi pogled ne mora da bude čudno ako se neke usluge vrše u okviru istog sistema.
“Neobično je ako su te usluge mnogo skuplje od tržišnih i tada nadležne institucije moraju da ih ispitaju”, kaže Vujačić za Insajder. Vujačić navodi da je prema dostupnim podacima jasno da je Srbija na različite načine ulozila višestruko više od Etihada - što kako ističe “znači da je Etihad napravio dobar posao“.
Srbija plaćala Etihadu i iznajmljivanje aviona

Prilikom predstavljanja strateškog partnerstva u avgustu 2013. godine, objavljeno je da u Srbiju stižu Erbas avioni već do kraja godine. Prvi Erbas avion sa znakom Er Srbije poleteo je već dva meseca posle najave u oktobru. Iako se u javnosti tada stiče utisak da novi partner obezbeđuje nove avione, ispostavilo se da su u pitanju iznajmljeni Erbasovi avioni koji su već korišćeni.
Do kraja 2013. godine Er Srbija iznajmila je pet aviona Erbas 319.
Menadžment Etihada koji praktično već tada upravlja Er Srbijom, što je Insajder objavio u prošloj epizodi, iako je kompanija i dalje u vlasništvu države, odlučuje da po svaku cenu iznajmi Erbas avione.
Za prelazak sa Boing aviona na Erbas kompanija još nema spremne pilote koji mogu da upravljaju avionima. U tom trenutku nije završena obuka pilota JAT-a i zbog toga Er Srbija mora da iznajmi avione sa posadom, tj. da višestruko plati. Dva aviona sa posadom, kako otkriva Insajder, Er Srbija iznajmljuje od Etihada koji je i strateški partner kompanije.
Novinari Insajdera došli su do jednog od ugovora iz oktobra 2013. o iznajmljivanju aviona sa posadom od Etihada. Na čelu Etihada tada je bio Džejms Hogan, direktor Er Srbije već je imenovan Dane Kondić i to na predlog Etihada.
Prema podacima iz ugovora radi se o avionu koji je bio je star 14 godina, leteo je za južnoameričku niskobudžetnu kompaniju Volaris. Najpre ga je dugoročno iznajmio Etihad pa istog meseca iznajmio Er Srbiji.
Avion je iznajmljen Er Srbiji po fiksnoj ceni od 3.137 dolara po satu letenja, pri čemu je ugovoreno da se za avion plati 415 sati letenja na mesečnom nivou bez obzira da li on leteo manje ili ne.
Velibor Slavuj koji je bio izvršni direktor za saobraćaj JAT od maja do septembra 2013, kaže kaže za Insajder da je gotovo nemoguće leteti 400 sati mesečno jednim avionom i da se zato za iznajmljivanje aviona sa posadom odnosno nikada ne pravi takav ugovor jer je mnogo skup.
Prema podacima iz ugovora avion koji je Er Srbija iznajmila od Etihada koštao je državnu kompaniju 1,3 miliona dolara mesečno. Za osam meseci letenja plaćen je 10,4 miliona dolara.
Sve troškove iz ovog perioda preuzela je država.
Dane Kondić odbio da izvrši primopredaju dužnosti

Istraživanje Insajdera pokazalo je i da je 2013. bila godina u kojoj je zapravo niz događaja onemogućio utvrđivanje odgovornosti za najveći gubitak koji je tokom jedne godine napravljen u JAT-u. Jedan od tih događaja je svakako nestanak četiri diskete o četvorogodišnjem poslovanju JAT-a.
Prema rečiuma Velibora Vukašinovića, v.d. generalnog direktora u vreme potpisivanja Okvirnog ugovora sa UAE, drugog dana kada je preuzeo dužnost saopšteno mu je da nedostaje server sa četiri diskete o četvorogodišnjem poslovanju JAT-a. Radilo se po rezultatima poslovanja kada su na čelu komapnije bili Slobodan Radovanović, pa Vladimir Ognjenović kojeg je imenovala DS.
Na kraju njegovog mandata, malo pre nego što je razrešen, Vukašinović je dobio informaciju da su podaci bekapovani. Ti podaci nisu predati njemu već novom direktoru – Danetu Kondiću.
Takođe, u septembru kada je Vlada razrešila Vukašinovića, novi direktor odbio je da izvrši primopredaju funkcije, tvrdi Vukašinović.
Činjenica da nije izvršena primopredaja dužnosti znači da nije moguće utvrditi precizan presek stanja u kompaniji iz koje je odlazio stari menadžment, a dolazio novi.
“Presek stanja je osnov za dalje utvrđivanje šta se zaista desilo. Iz tog razloga jedino nadležni državni organi mogu da ispitaju šta se stvarno desilo i ukoliko postoji sumnja da je izvršeno krivično delo da pokrenu postupak“, kaže bivši direktor Uprave za sprečavanje pranja novca Aleksandar Vujičić.
Er Srbija odbila je sve zahteve koje smo kao redakcija Insajdera uputili po zakonu o dostupnosti informacija. Niko od rukovodstva nije pristao na razgovor, a nisu odgovorili ni na pitanja koja smo im uputili pisanim putem.
U potpunosti su ignorisali zahtev po zakonu o slobodnom pristupu informacijama u kojem smo tražili da nam dostave ugovore o iznajmljivanju aviona, a Zakon nisu poštovali ni po nalogu Poverenika koji je odlučujući po žalbi insajdera kompaniji naložio da nam ugivore dostave.
Iste zahteve poslali smo Ministarstvu za saobraćaj i Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo. Iz Ministarstva su nam odgovorili da nemaju ugovore o lizingu, a Direktorat takođe nije postupio po rešenju Poverenika.
Goran Radosavljevic koji je bio savetnik u Vladi Srbije od 2007. do 2011, a zatim državni sekretar Ministarstva finansija u Vladi DS-a do 2012. kaže da bi JAT mogao da proglasi bankrot da nije pronađen strateski partner. On kaže da nije bitno da li je država formiranje neke kompanije platila mnogo, već da li će kompanija posle nekoliko godina početi da ostvaruje profit.
“Znate, Slovačka je platila milijarde evra da autoindustrja dođe u Slovačku, ali danas izvozi stotine milijardi godišnje. Efekat toga kad pogledate iz današnje perspektive efekat davanja nekoliko milijardi je bio ništa, statistička greška. Da je ta priča propala da nema autoindistrije tamo oni bi rekli mi smo potrošili tri četiri milijarde evra i to je bilo skupo, sad se ispostavilo da je bilo jeftino. Znači sve zavisi od toga šta očekujete kao efekat”, kaže Radosavljević koji dodaje da Er Srbija još ne pokazuje realne znake profitabilnosti.
Celu emisiju u kojoj je objavljen ugovor o iznajmljivanju aviona i ugovor o obuci pilota, ali u i šta je sve država preuzela da plati pogledajte u video prilogu:
Treća epizoda iz serijala “Srpsko-arapska posla“ na programu je sledećeg utorka, 24. aprila, u 21h na TV N1.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare