Taksisti vs CAR:GO: Nelojalna konkurencija ili samo 21. vek?

Ekonomija 26. apr 201821:53 > 22:12
N1

Predstavnik Privredne taksi komore Srbije Boško Vukojević izjavio je u emisiji “360 stepeni” da platforma CAR:GO ne funkcioniše po zakonu i da “dampinškim cenama” ugrožava poslovanje taksista. Direktor i osnivač CAR:GO-a Vuk Guberinić rekao je, s druge strane, da oni nisu konkurencija taksistima i da na tržištu ima mesta za sve.

Protesti beogradskih taksista ulaze u četvrti dan, a jedan od njihovih glavnih zahteva je da država zabrani rad platforme CAR:GO koja okuplja vozače čije usluge ljudi koriste preko mobilnih aplikacija.

Razlog je to što se preko platforme CAR:GO obavlja taksi posao, a ta kompanija nije registrovana kao taksi delatnost, što znači da već tri godine radi u prekršaju, rekao je Boško Vukojević iz Privredne taksi komore Srbije u emisiji “360 stepeni” TV N1.

Tvrdi da vozači CAR:GO-a nemaju estetski pregled, nemaju osiguranje putnika i da ne plaćaju porez. “Branim 17.000 porodica koje vi (CAR:GO) ugrožovate, poslujete nelegalno”, poručio je Vukojević.

Osnivač i direktor CAR:GO-a Vuk Guberinić rekao je da ti navodi nisu tačni. Objašnjava da platforma CAR:GO digitalnim putem nudi usluge “limo servisa”, odnosno iznajmljivanja vozila sa vozačem. Inspekcija je, kako kaže, u više navrata bila u njegovoj kompaniji i utvrdila je da se sve radi po zakonu.

“Nemamo taksimetar, nemamo tablu na krovu, naplaćujemo elektronski, nemamo kol centre, nemamo dispičarski centar. Naši vozači plaćaju duplo veći porez od taksi preduzetnika. Naši partneri plaćaju između 20.000 i 25.000 dinara poreza”, naveo je on.

Da li je „punto“ limo servis?

N1

Vukojević je upitao kako automobil od 1.200 kubika može obavljati “limo servis”, a Guberinić je odgovorio da zakon to dozvoljava i automobilu od 900 kubika, ako ima četvoro vrata.

“Groteskno je da je ‘punto’ limo servis”, konstatovo je predstavnik Taksi komore, dok je direktor CAR:GO-a ocenio da je “punto” odličan auto sa klimom.

Vukojević smatra i da ako je istina da CAR:GO vozači plaćaju 20.000 dinara poreza, onda im od “nerealnih” cena po kojima rade ne ostaje ništa, već je samo CAR:GO na dobitku.

Gubernić je objasnio da je CAR:GO vožnja jeftinija 20 do 25 odsto, a noću čak 40 odsto jer ne postoje dnevna i noćna tarifa. Zahvaljujući visokoj tehnologiji, CAR:GO je uspeo da napravi efikasan sistem kojim su krajnji klijenti veoma zadovoljni. Kompanija još ne beleži profit, ali Guberenić očekuje da će se to promeniti već ovog leta, jer je interesovanje za alternativni vid prevoza sve veće.

Zašto je taksi jefriniji u drugim gradovima?

N1

Direktor CAR:GO-a podseća i da je cena taksi usluga u Pančevu znatno jeftinija nego u Beogradu i upitao je da li to znači da su pančevačkim taksistima jeftiniji automobili, gorivo i rezervni delovi.

Vukojević je, s druge strane, rekao da Beograd ima veće troškove života od drugih gradova, te da cenovnik nisu napravili taksisti, već grad, i da se on nije menjao već šest godina, niti taksisti to zahtevaju.

“Ne tražimo veće cene. Cenovnik nema veze s protestom. glavni razlog pojava aplikacija i ovaj Zakon (o drumskom prevozu putnika)”, dodao je on.

Naveo je i da se taksisti već dve decenije trude da njihova delatnost bude zaštićena brojem, te da na taj način štite svoj posao. Određen broj ljudi koji su ispunili uslove za taksi delatnost su na listi čekanja i ne mogu da dobiju dozvolu za rad, dok su kriterijumi za izlazak na CAR:GO, kako tvrdi, niži od taksi standarda.

Da li je ograničenje broja vozila neophodno?

N1

Guberenić je odbacio tvrdnje da su vozači na CAR:GO platformi nekvalifikovani, i objašnjava da je pet godina iskustva za volanom uslov, te da su svi prošli test poznavanja grada, te da se uostalom oslanjaju na GPS.

Smatra i da Beogradu nije potrebno ograničenje broja vozila, i da ako je u neom trenutku, npr. petkom kada pada kiša, potrebno 20.000 vozila, onda treba toliko i da ih bude.

Vukojević je uzvratio da je takav stav nehuman i upitao je šta će se onda dešavati u danima kada nema toliko posla, i kada su taksisti primorani da krše zakon i rade po 16 sati dnevno.

Direktor CAR:GO-a je na to odgovorio da niko nije osuđen na to da radi kao taksista. “Znam da je najpopularnije zanimanje na svetu zanimanje vozača. Ta industrija će da se promeni, vozila će sama da se voze”, naveo je on i istakao da CAR:GO ima ambiciju da u budućnosti koristi električne automobile i kvalitetom svoje usluge stimuliše ljude da što manje dolaze svojim kolima u centar grada.

“Nema dovoljno vozača u ovom gradu koji nema metro. Menjaju se navike ljudi, skloni su poručivanju vozila, treba im ponuditi alternativu – mogu da mahnu, mogu da pozovu kol centar, mogu da kliknu. Borite se da ne izgubite posao, umesto da kažete posla ima za sve”, poručio je Guberenić, precizirajući da CAR:GO trenutno ima manje od 100 vozača u odnosu na 6.700 legalnih taksista.

Divlji taksisti su problem države

N1

Na pitanje N1 zašto je onda protest taksista usmeren protiv CAR:GO-a kada procene govore da divljih taksista ima znatno više, Vukojević je rekao da je to problem sa kojim se legalni taksisti bore već godina, ali i nešto što država treba da reši.

“Veliki problem je što je za to nadležna saobraćjana inspekcija koja u Beogradu ima samo sedam inspektora od kojih su dvojica bolesna, a petorica rade samo pre podne. Neophodno zaposliti još inspektora koji bi vršili kontrolu u toku 24 sata. U Beogradu noću taksiraju ljudi iz drugih gradova, to nije za gledati više”, naveo je Vukojević i dodao da u 53 godine neće da traži drugi posao jer su se pojavili “pametni sa kompjuterima”, već da će naterati državu da dokaže da je CAR:GO u prekršaju.

Vukojević je pozvao taksiste da budu jedinstveni i da se pridruže sutrašnjem protestu, kao i da dođu na generalni protest 8. maja čiji će koncept biti naknadno utvrđen.

Guberenić je rekao da CAR:GO ne bi ostvario uspeh da loše radi, jer ako jednom “zabrljate”, više nećete dobiti priliku. Na korisnicima je, kako kaže, da odluče sa kim će da se voze. CAR:GO je uprethodne tri godine svaku transakciju naplatio elektronski, zna se početak i kraj svake vožnje i ljudi su prezadovoljni uslugom, istakao je direktor te kompanije.

Snimak cele emisije pogledajte u video prilogu: