Mihajlović: Srbija je spremna za javno-privatna partnerstva

Ekonomija 04. jun 201811:37 > 11:38
Tanjug/Kabinet potpredsednice vlade Srbije M. Mirečetić

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je danas da je Srbija danas ekonomski stabilna zemlja i da je pravi trenutak za investitore da ulažu u Srbiju kroz projekte javno-privatnog partnerstva (JPP).

„U prethodnom periodu bili smo posvećeni stabilizaciji budžeta, i to je jedan od razloga zašto je ranijih godina bilo manje JPP, dok na lokalu možda nije bilo dovoljno znanja za ovakve projekte“, rekla je Mihajlović na Prvoj srpskoj konferenciji o javno-privatnom partnerstvu u Beogradu.

Dodala je „sada smo kao država ekonomski stabilni, imamo jasnu strategiju, zakone usklađene s evropskim i spremni smo da ulazimo u ovakve projekte“.

Srbija trenutno, prema njenim rečima, realizuje veliki projekat, koncesiju za beogradski Aerodrom „Nikola Tesla“, koji će omogućiti ulaganje od blizu 740 miliona evra u narednih pet godina.

„Aerodromu bi za to ulaganje bilo potrebno pedesetak godina“, rekla je Mihajlović koja je istovremeno i potpredsednica Vlade Srbije.

Ona je rekla da je potpisan i ugovor koji će omogućiti rešavanje problema deponije Vinča u Beogradu.

Kao potencijalne projekte za koje postoji mogućnost ulaganja kroz JPP, Mihajlovićeva je navela deonicu auto-puta na Koridoru 11, od Požege do Boljara, Fruškogorski koridor i prugu od Aerodroma „Nikola Tesla“ do Novog Beograda.

„Potpisali smo memorandum sa kineskim partnerima za izradu projektne dokumentacije vredne 50 miliona evra, i trenutno Vlada razmišlja da je bolje da za ovu deonicu, čija je procenjena vrednost izgradnje oko dve milijarde evra, ne uzimamo kredit“, rekla je Mihajlović.

Za Fruškogorski koridor, je prema njenim rečima, završena projektna dokumentacija, i blizu je odluka o JPP.

„Među potencijalnim projektima za JPP je i izgradnja pruge od Aerodroma ‘Nikola Tesla’ do Novog Beograda, vredna blizu 20 miliona evra, a predstoji izrada projektne dokumentacije“, rekla je Mihajlović.

Menadžer Grada Beograda Goran Vesić rekao je da je za poslednje četiri godine usvojeno pet projaketa o JPP, a da je prvi upravljanje otpadom „Vinča“, koji je vredan 333 miliona evra.

„Za ‘Vinču’ smo bili prinuđeni da izaberemo model finansiranja preko JPP jer nismo imali novac za finansiranje zbog visokog duga Grada“, rekao je Vesić.

On je istakao da je aktuelna vlast 2014. godine zatekla projekat vredan 189 miliona evra za upravljanje otpadom, a da je sadašnji projekat od 333 miliona evra povoljniji jer je dupliran kapacitet za proizvodnju električne energije i predviđen je pogon za preradu građevinskog otpada.

Taj raniji projekt je, prema njegovim rečima, predviđao da građani plaćaju otpremanje otpada oko 20 evra, a da će sada cena biti „daleko niža i prihvatljivija“.

On je rekao da je u toku priprema JPP za gradnju četiri garaže i da veruje da će biti zainteresovanih investitora jer je gradska uprava izmenom propisa predvidela da komunalni policajci uklanjaju automobile sa ulice.

„Sada postoji interes investitora da uđu u ovaj projekat jer će se puniti garaže. U Beogradu se mesečno registruje preko 4.000 automobila“, rekao je Vesić.

On je najavio da će Grad Beograd po modelu JPP finansirati i istraživački centar „Nikola Tesla“, a da će to biti prvi projekat iz oblasti kulture da se finansira po principu JPP.

Dodao je da će se taj model koristiti i za gradnju vrtića, podizanje energetske efikasnosti u zgradama, održavanje liftova.

Vesić je rekao da je za upravljanje otpadom u Vinči od dvadesetak zainteresovanih privatnih partnera na kraju stigla jedna ponuda i da bi „bili srećniji da je bilo više“.

„Projaket ‘Vinča’ je bio predmet političkih napada kao i koncesija za Aerodrom ‘Nikola Tesla’ iako su bili transparentni i nije bilo potrebe da se investitori odvraćaju“, rekao je Vesić.

Dodao je da se mostovi i metro u Beogradu neće graditi preko JPP jer „ne mislimo da je to rešenje za sve“.