Besplatan javni prevoz, u Talinu podsticaj za ekonomiju

Ekonomija 10. jun 201816:53 > 17:06
N1

U Beogradu je puno onih koji imaju primedbe na cenu gradskog prevoza, iako vlasti navode da je to među najjeftinijim gradskim prevozima u Evropi. U Estoniji će on, međutim, od 1. jula u najvećem delu zemlje biti besplatan. Sistem već 5 godina funkcioniše u glavnom gradu Estonije - Talinu, a vlasti tvrde da su tom odlukom podstakle lokalnu ekonomiju

Od 1. januara 2013. godine, više od 60 autobuskih, pet trolejbuskih i četire tramvajske linije u Talinu, besplatni su za stanovnike glavnog grada Estonije. Ipak oni su u obavezi da imaju personalizovanu kartu koja košta dva evra.

Iako je vožnja besplatna, putnuci su u obavezi da validiraju svoje karte. Ukoliko to ne urade, kazna može biti ista kao i za one koji nisu iz Talina i koji nisu kupili kartu, i kreće se i do 40 evra.

O uvođenju besplatnog gradskog prevoza stanovnici Talina izjašnjavali su se na referendumu koji je održan u martu 2012. godine i 75 odsto njih podržalo je tu odluku.

„Kada je to počelo bila sam student, tako da sam bila veoma srećna – bilo je lepo što sam mogla da uštedim malo novca“.

„Putujem puno autobusima i tramvajima ovde. Išao sam u školu i sada na posao javnim prevozom. Smatram da je to veoma pogodno i u potpunosti podržavam odluku o besplatnom javnom prevozu. Mislim da je to veoma dobro“.

„Ja se obično vozim kolima ali mislim da je to veoma dobro za sve koji koriste javni prevoz“.

„To je neka vrsta rasipanja novca naše zemlje, tako da to ne vidim kao veoma dobru odluku. Dobra za mene i za ljude koji nemaju novca, ali mislim da bi ta sredstva mogla da se iskoriste drugačije u našoj zemlji“…

Gradske vlasti, međutim, navode da je javni prevoz pre ove odluke bio subvencionisan oko 73 odsto. Uvođenje besplatnog prevoza koštalo je gradski budžet dodatnih 12 miliona evra, ali kako navode, korist je ipak bila veća.

„Ranije je javni prevoz posle večernjeg špica bio prilično prazan. Sada je drugačije. Ljudi sada više idu u centar grada zbog zabave, kako bi jeli ili popili piće i time što konzumiraju domaće proizvode i koriste usluge, podstiču lokalnu ekonomiju“, izjavio je Alan Alakula, šef agencije Talina u EU.

Kao prednosti ove odluke Alakula navodi i to što je na ulicama Talina sada manje automobila i vazduh je mnogo čistiji.

Cena parkiranja je porasla, ali je za sve koji u Talin dolaze iz drugih delova Estonije, obezbeđen besplatan parking na obodima grada.