Savić: Preteran značaj dat Lidlu, razlikovaće se od drugih

Ekonomija 12. okt 201817:47 > 17:48
N1

Profesor na Ekonomskom fakultetu Ljubodrag Savić ocenio je u Danu uživo da je možda preteran značaj dat dolasku Lidla i podseća da je uvek bila gužva kad su otvarani trgovački lanci u Srbiji.

„On se razlikuje od nekih, pre svega zato što dolazi iz Nemačke. Moram da priznam da imam poverenje u nemački sistem, njihov odnos prema ljudima, njihov način poslovanja. Da li će Lidl tako poslovati u Srbiji, ne znam, ali lepo iskustvo kako to Nemci rade je neka garancija da će on možda malo razlikovati od drugih“, rekao je Savić

POGLEDAJTE:

Dodaje da svašta mogao da kaže o trgovačkim lancima koji danas posluju u Srbiji i ističe da bi voleo da se Lidl razlikuje od njih.

„Kupujete bofl robu za koju nemate obezbeđen servis, za koju morate da dokazujete da je problem nastao njihovom krivicom, a ne vašom, da nikad neće da vam zamene. To je sve suprotno od pravila u svetu i duboko verujem da će Lidl, ako ništa drugo, to promeniti u Srbiji“, smatra Savić.

Komentarišući redove na otvaranju prodavnica Lidla u Srbiji, Tanja Jakobi iz Centra za istraživanje javnih politika kaže da joj je utisak da se građani u Srbiji dele na one koji imaju vremena da čekaju, jer nemaju da se bave nečim produktivnijim i korisnijim, i ona one ljude koji su „u velikoj brzini“.

„Čini se da onda to ima smisla u vezi sa našim raslojavanjem i nejednakošću koje vidimo“, ocenila je ona.

N1

Savić ne očekuje da će drugi trgovinski lanci spustiti cene nakon dolaska Lidla.

„Bože sačuvaj. Imamo 29 banaka u Srbiji pa nemamo najniže kamate u Evropi. Ništa u Lidlu neće biti samo najjeftiniji, neki će biti jeftiniji, a u nekim drugim će nešto drugo biti jeftinije. Sećam se nekog vremena kad je to bio hit u Srbiji kad su cene bile znatno niže, kad su korpe bile prepune. Takođe se sećam da su male prodavnice u komšiluku bile zatvorene, a danas vidim da jako dobro rade što znači da nema neke bitne razlike između trgovačkih lanaca i malih prodavnica“, kaže Savić.

Dok se ne pozicionira, dodaje on, Lidl će verovatno imati više proizvoda sa nižim cenama, ali će „pre ili kasnije morati da se uklopi u srpsku priču – nema velike kupovne moći niti se mogu zarađivati veliki novci“.

Govoreći o položaju zaposlenih u Lidlu, Jakobi kaže da dovoljno govori o tome gde su drugi ako se položaj zaposlenih prikazuje kao kvalitet više.

„Drugi su tu da rade prekovremeno neplaćeno i da rade duže sate nego što će možda biti slučaj ovde. To su sitnice koje će možda početi da budu važne zato što sve manje ljudi ostaje u Srbiji, tako da ćemo se susresti sa nestašicom radne snage“, kaže Jakobi.

Lidl će zaposliti 1.500 ljudi, a Savić kaže da će država imati koristi kroz poreze i doprinose.

„Imaćemo bogatiju ponudu, nije beznačajna stvar kad dođe još jedan trgovinski lanac. U Srbiji je najgori oblik kapitalizma gde ni država nema snage da se izbori, najbolji primer je Goša“, navodi Savić.

On dodaje da će se prodavati roba ne samo iz Nemačke već i iz sveta, a razlog je što Srbija nema šta da ponudi.

„To je tužna slika Srbije. Nekada je u našim prodavnicama bilo dve trećine domaće robe i jedna trećina strane. Danas krenemo sa pričom da je to 20 odsto“, ukazuje Savić.

Pogledajte snimak celog gostovanja: