CarGo tvrdi: Zabranjuju nas novim zakonom

Ekonomija 17. okt 201817:37 > 17:48
N1

Digitalna aplikacija CarGo koja u Srbiji funkcioniše već tri godine, izmenama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, biće praktično zabranjena, tvrde predstavnici kompanije. Ministarstvo saobraćaja demantuju njihove navode - ne brane im, kažu, da rade, već traže da rade u skladu sa zakonima Srbije i da se registruju za transport putnika.

Milion zadovoljnih putnika, u poslednje tri godine, prevezlo se pomoću aplikacije CarGo. Kako i ne bi bili zadovoljni, kaže direktor CarGoa, kada su od klasičnih taksista kvalitetniji, ali i jeftiniji za skoro 30 odsto.

Dok razgovaramo ispred sedišta te firme, upozorava da bi neki taksista mogao i da nas pljune. Jer konkurencija se, tvrdi, ne miri s novim tehnologijama, a sada joj i izmena zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ide na ruku.

„Mi ovde poslujemo tri godine, a sada smo u stanju da smo izbačeni sa tržišta i da nas jednostavno novi zakon zabranjuje“, kaže Vuk Guberinić.  

Jer, da li je tržišna utakmica slobodna, ako u pisanju Zakona, osim nadležnih iz ministarstva i gradova, učestvuju još jedino taksi udruženja i sindikati? Pita se i IT sektor, odnosno osam it kompanija čije ruke novi zakon vezuje.

„U samom programu Vlade su digitalna transformacija i digitalna inovacija veoma prominentno istaknute. Sada na ovom konkretnom slučaju vidimo nemogućnost Vlade da iznese taj program. Ako imamo zakon koji predviđa da u svakom taksi vozilu mora postijati taksimetar kao način obračunavanja cene i to nije moguće uraditi kroz digitalnu aplikaciju, jasno je da je ovo korak nazad za digitalnu transformaciju Srbije“, objašnjava Miloš Nešović iz Inicijative digitalna Srbija.

Menjate teze – oštro iz skupštinskog hola odgovara ministarka Zorana Mihajlović.

„Vlada za digitalizaciju, a ne da CarGo – nije tačno, samo morate da se registrujete onako kako je to u skladu sa Zakonom. Zašto tražimo registraciju? Zato što hoćemo bezbedno vozilo, bezbednog putnika, hoćemo kontrolu, hoćemo kada putnik izađe iz vozila da zna šta je dobio i da može, na kraju krajeva, i da se žali. Tako ne stoje njihove primedbe“, zaključuje Mihajlović. 

Dodaje i ministarkin pomoćnik, nisu tačne ni tvrdnje predstavnika IT sektora da u pisanju Zakona nisu konsultovani.

„Mi smo uputili poziv predstavnicima IT klastera i održali u Ministarstvu sastanak s njima, i ono što je meni bilo frapantno jeste da je prva rečenica u našoj konverzaciji bila da oni ne znaju ništa oko transporta putnika, ali da žele da se stvore uslovi da se njihovi proizvodi vezani za digitalizaciju i kompjuterizaciju primenjuju i u oblasti transporta“, kaže Saša Stojanović.  

Ne verujemo u zlu nameru Ministarstva, odgovara IT, verujemo samo da nas ne razumeju. Ne veruju ni u CarGou da su lično na meti države, ipak sumnjaju da brane interese pojedinih interesnih grupa.  

N1: Kad kažete interesnih grupa pretpostavljam da mislite na taksi udruženja?

„Između ostalog i na taksi prevoznika, da, zato što sam grad limitira broj taksi licenci i jednostavno novi zakon ne predviđa ništa što nije taksi“, rekao je Guberinić.  

Tvorci novog zakona kažu nije problem samo Zakon o saobraćaju, već i krivični, jer neovlašćeno obavljanje delatnosti bez odobrenja nadležnog organa – krivično je delo.