Vansi uplatio 500 miliona evra za aerodrom, šta će država učiniti s tim novcem

Ekonomija 23. dec 201817:54 > 19:17
N1

Francuska kompanija "Vansi erports" ispunila je sve uslove iz Ugovora o koncesiji, koji je u martu potpisala sa Vladom Srbije. Iako će upravljati beogradskim aerodromom u narednih 25 godina, država Srbija ostaje vlasnik. "Vansi" je juče uplatio i obaveznih 500 miliona evra za koncesionu taksu što otvara pitanje šta će Vlada učiniti sa tim novcem?

Tačno devet meseci nakon što je pred novinarima i kamerama potpisan koncesioni ugovor, francuska korporacija „Vansi erports“ zvanično je preuzela kormilo u beogradskoj vazdušnoj luci. Posao je, prema rečima predsednika Srbije, završen juče – kada je Vansi uplatio 501 milion evra, na ime jednokratne koncesione takse.

Predlog Aleksandra Vučića za Vladu glasi – novac, koji ide u budžet, usmeriti ka vraćanju, kako kaže, „starih i loših dugova“.

N1

“Sve je završeno, novac je legao na račun kompanije u Srbiji, mi ćemo taj novac imati u trezoru, u budžetu Republike Srbije u roku od narednih dva, dva i po meseca. Sad će biti kako da potrošimo tih pet stotina miliona evra, moja će sugestija Vladi biti da – iako znam da to nije naročito popularno i da će ljudi reći šta imamo od toga, možda ne danas, ali imamo za sutra imamo za našu decu – da dobar deo tog novca ode u vraćanje starih posebno loših kredita i dugova”, kazao je Vučić.

Vučić navodi da je ceo proces obavljen na „čist i transparentan način“, uprkos činjenici da javnost od marta meseca ne zna detalje dogovorenog.

Iako je generalni direktor aerodroma „Nikola Tesla” Saša Vlaisavljević još u martu najavljivao da će ugovor o koncesiji biti objavljen, do danas – rečeno nije učinjeno.

„Sa ove pozicije ne mogu da dam više detalja, ali verujem da će ugovor biti objavljen na sajtu Vlade, jer je u pitanju jedna od najuspešnijih transakcija”, rekao je tada Vlaisavljević.

N1

A za ekonomskog analitičara, Gorana Nikolića davanje novca koji je Srbija dobila od Vansija za dugove, bilo bi opravdano ukoliko su bi novo zaduživanje za vraćanje starih dugova bilo preskupo. Dodaje da iako je budžet za 2019. godinu već usvojen, Vlada ima dve opcije.

„Budžet funkcioniše na taj način da nama stižu dugovi koje moramo da vratimo i mi za te dugove koje moramo da vratimo uzimamo nove zajmove ili preko domaćeg tržišta, što je najčešće – prodajemo obveznice ili uzimamo strane zajmove. Budući da već imamo donesen budžet za 2019. taj novac se može koristiti samo na dva načina: jedan – da vraćate dugove koje niste planirali, a drugi da eventualno one kredite koji vam dospevaju tokom godine isplatite i ne uzmete nove”, objasnio je on.

Kompanija „Vansi“ će svake godine na ime koncesione takse uplaćivati minimalnu godišnje koncesionu naknadu, a najavljena su i kapitalna ulaganja u aerodrom.

Da će republički budžet tek osetiti dobrobit odluke da u narednih 25 godina novoizabrani koncesionar vodi beogradski aerodrom – vlast je uveravala javnost više puta od dana kada je na koncesioni ugovor stavljen potpis.

Njihova računica glasi: celokupna transakcija jedna je od najvrednijih i iznosi 1,46 milijardi evra. Ukoliko novac od koncesione takse ode za dugovanja, to bi značilo da je Vlada osim predsednika Srbije, poslušala i Međunarodni monetarni fond, koji je i u prethodnim aranžmanima savetovao da se višak u budžetu usmeri baš u te svrhe.