Sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji zahteva značajne izmene, pokazali su rezultati studije članice Udruženja za ambalažu i zaštitu životne sredine – SEPEN.
„Iako postojeći sistem dostiže nacionalne ciljeve za prikupljanje i reciklažu ambalažnog otpada u Srbiji, studija prepoznaje trenutne nedostatke i predlaže rešenja. Sledeći principe EU, ova studija predlaže niz mera od kojih su najvažnije uvođenje funkcionalnog sistema inspekcijskog nadzora, obezbeđivanje jednakih pravila za sve aktere, obavezu domaćinstava da razvrstavaju svoj otpad i uključivanje tzv. neformalnog sektora u postojeći sistem“, zaključak je studije koju je realizovala kompanija Deloitte.
Studiju su inicirali članovi Sepena: kompanije Coca-Cola HBC Srbija, Ball Packaging Europe, Carlsberg Srbija, HEINEKEN Srbija, Apatinska pivara, Tetra Pak, PepsiCo Zapadni Balkan, Knjaz Miloš, Terra Production, kao i dva najveća nacionalna operatera za ambalažni otpad u Srbiji SEKOPAK i EkostarPak.
„Postojeći sistem u Srbiji zahteva dodatna ulaganja i podizanje naknade za odlaganje otpada, dok je istovremeno neophodno ojačati sisteme za sprovođenje prikupljanja i reciklaže ambalažnog otpada u lokalnim samoupravama. Trošak unapređenja postojećeg sistema projektovan na oko 200 miliona evra u narednih 10 godina bi trebalo da obezbedi prikupljanje i reciklažu oko 64 odsto ambalažnog otpada (trenutni cilj u EU 65 odsto). Eventualno uvođenje alternativnih sistema, kao što je sistem višematerijalnog depozita značajno podiže troškove za isti vremenski period, i to na oko 1,1 milijarde evra. Eventualno uvođenje takvog sistema bi rezultovalo sa oko 75 odsto prikupljenog i recikliranog ambalažnog otpada“, izjavio je Srđan Sušić, generalni sekretar SEPEN-a.
Navodi se da se Udruženje za ambalažu i zaštitu životne sredine – SEPEN zalaže za što efikasnije unapređenje postojećeg sistema produžene odgovornosti proizvođača (EPR), u okviru koga je obveznička industrija u Srbiji poslednjih godina premašila zadate nacionalne ciljeve.
„U isto vreme SEPEN se zalaže i ponovo poziva na što efikasniji dijalog sa donosiocima odluka u Srbiji, kao bi se finansijsko opterećenje potrošača u Srbiji svelo na minimum“, piše u saopštenju.
SEPEN je organizacija koja okuplja industrije iz lanca snabdevanja u oblasti ambalaže u Srbiji i bavi se temama koje se tiču pakovanja i zaštite životne sredine „bez favorizovanja bilo kog specifičnog materijala za pakovanje ili sistema upravljanja ambalažnim otpadom“. SEPEN je član organizacije EUROPEN od preko 40 najvećih evropskih kompanija koje predstavljaju skoro sve segmente lanca vrednosti iz domena pakovanja kao i osam nacionalnih industrijskih asocijacija koje se bave ambalažom i životnom sredinom.