I nakon "izjave o namerama" s Francuzima, sva pitanja o metrou i dalje otvorena

Tokom posete Emanuela Makrona Srbiji, potpisana su ukupno 22 sporazuma, a jedan je posebno izazvao pažnju javnosti - izjava o namerama o realizaciji projekta izgradnje beogradskog metroa.
Ekonomski analitičari za N1 ocenjuju da je uvođenje francuskih kompanija u izgradnju beogradskog metroa bila, kako kažu, "kontra usluga" za političku podršku Francuske. Kritika stiže i od Transparentnosti Srbija da je ugovaranje izgradnje metroa bez tendera - protivno zakonu.
Da je u, kako je to predsednik Srbije rekao - "nikada dužem i iskrenijem" razgovoru u četiri oka sa francuskim kolegom, tema bila i beogradski metro, nije tajna, jer se nedeljama pre same posete nagađalo da će Francuska biti glavni igrač u tom projektu.
Ipak, oba predsednika bez detalja. Nakon razgovora predstavnika kompanija "Ežis" i "Alstom" sa ministrima - Sinišom Malim i Zoranom Mihajlović saradnja je i zvanično potvrđena, a potpisana je izjava o namerama o realizaciji projekta izgradnje beogradskog metroa.
"Nikаdа nismo bili bliži reаlizаciji nаšeg višedecenijskog snа. Beogrаd će konаčno dobiti metro, nа ponos i rаdost svih nаs. Zаhvаljujući nаšim frаncuskim prijаteljimа sа kojimа imаmo odličnu sаrаdnju, imаćemo prestonicu kojа će biti rаme uz rаme sа svetskim metropolаmа", izjavio je ministar Mali.
U saopštenju na sajtu Vlade Srbije navodi se da je bilo reči o daljim koracima, kao i da će saradnja biti nastavljena i sa kineskom "Power China". Ali, javnosti nije saopšteno ništa o tome kako će se projekat sprovoditi, niti kako će se izgradnja metroa finansirati.
Za Transparentnost Srbija sporno je što se svi dogovori odvijaju mimo Zakona o javnim nabavkama i Zakona o javno-privatnom partnerstvu koji predviđaju obavezno nadmetanje za dobijanje posla.
"Sve što je do sada objavljeno, pored toga što deluje zbunjujuće građanima koji su navikli da oni koji vladaju u njihovo ime direktno dogovaraju najveće infrastrukturne radove sa jednim unapred određenim partnerom iz inostranstva, ukazuje na pomešane uloge. Umesto da Srbija i Beograd, kao naručioci posla znaju unapred šta im je potrebno, pa traže izvođača koji će to sprovesti u delo, čini se da se ovde vrše dogovori čak i oko predmeta radova", saopšteno je iz Transparentnosti.
A da li se dogovori sa Parizom oko metroa prave samo da bi Beograd imao jaču političku podršku Francuske? Ekonomski analitičatr Mijat Lakićević nema dilemu - ekonomija uvek ide za politikom.
"Francuzi su u dobroj meri zainteresovani da isporuče opremu, znači vagone, oni imaju dobru elektroniku, ali nisu baš nešto zainteresovani i za samu izgradnju. Kinezi koji bi opet to radili - nisam siguran da će to raditi, a da to ne uslove svojom opremom, zato mislim da će to još biti pogađanja kako da se taj pojekat uopšte izvede", kaže Lakićević.
Iz Francusko-srpske privredne komore saopštili su da su francuzi zainteresovani za finansijsku pomoć u izgradnji metroa, čije bi dve linije - bar, prema računici komapnije "Ežis", mogle da koštaju oko četiri milijarde evra.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare