Transparentnost: Saopštenje Puteva Srbije korisno, ali nedovoljno

Ekonomija 23. avg 201911:30 > 11:35
N1

Transparentnost Srbija ocenila je da su saopštenja koje su Putevi Srbije dali u vezi sa izgradnjom autoputa od Novog Beograda do Surčina korisna, ali ne i dovoljna i da je za argumentovanu raspravu o isplativosti tog ugovora bilo neophodno da informacije budu proverljive, ali da one to nisu, jer Vlada Srbije nije objavila ugovor.

„Da bi se javna imovina zaštitila od eventualnog preuzimanja štetnih ugovornih obaveza, zaključivanju ugovora bi moralo da prethodi nadmetanje izvođača radova, čega ovde nije bilo“, navela je TS u saopštenju i dodala da će i kada ugovor biti objavljen ostati sumnja da je posao mogao da bude povoljniji po Srbiju.

TS je ocenila da kritika Puteva Srbije da se cena komentarisala bez upoznavanja sa detaljima projekta, nije opravdana, jer detalji nisu ni objavljeni, odnosno i ako jesu, na to nije ukazano ni u saopštenju Vlade Srbije posle potpisivanja ugovora, ni u saopštenjima Puteva Srbije.

POVEZANE VESTI

U saopštenju se dodaje da su informacije o dodatnim radovima koje poskupljuju izgradnju puta uverljive, ali da bi bilo uverljivije kada bi postojalo dodatno obraloženje – „koliko će izgradnju poskupeti izgradnja biciklistikih i pešačkih staza, koliki je udeo u ceni nadvožnjaka i slično“.

TS je istakla da argument o porastu cene zbog „hitnosti radova“ nije valjan.

„Nije nimalo verovatno da je Vladi i Putevima Srbije postalo poznato da će ovaj put morati da se gradi tek sada. Ako je ona neophodna radi povezivanja na novi autoput ‘Miloš Veliki’, onda je ta izgradnja morala biti planirana uporedo sa izgradnjom nedavno otvorene deonice tog puta“, dodala je TS.

Kako je naglašeno, „činjenica da su u budžetu za 2019, planirana sredstva koja odgovaraju onome što je potpisano 18. avgusta 2019, znači samo to da je cena ovog puta dogovorena još prošle godine, a ne govori apsolutno ništa o tome da li je ona opravdana ili ne“.

U saopštenju se podseća da je Surčin – Obrenovac jedna od mnogih deonica autoputa koje Srbija ne ugovara na osnovu sopstvenog Zakona o javnim nabavkama, koji podrazumeva nadmetanje, javnost, kontrolu i druge mere zaštite od moguće korupcije, već sa unapred dogovorenim izvođačem, a u okviru međudržavnog sporazuma koji ima veću pravnu snagu od domaćih zakona.

„Takav vid ugovaranja predstavlja najveću prepreku u pregovorima koje Srbija vodi sa Evropskom unijom u okviru poglavlja broj pet“, navodi se u saopštenju.