Topalović: Rad nedeljom društveni problem, 70 odsto zaposlenih u trgovinama žene

Ekonomija 29. nov 201918:29 > 18:35
N1

Većina trgovina u Srbiji radi nedeljom, a Radoslav Topalović, predsednik Samostalnog sidnikata trgovine Srbije, istakao je u Danu uživo da trgovina nije visoka peć u Železari Smederevo koja ne može da se gasi i dodaje da rad nedeljom nije samo radno-pravni problem, već i društveni jer u tom sektoru, koji zapošljava najviše ljudi u Srbiji, čak 70 odsto čine žene.

„U trgovini radi oko 200 hiljada zaposlenih, od čega su 70 odsto žene. To nije samo radno-pravni problem, već i društveni. Kako će zaposlene žene da osnuju porodicu, kada znamo da i vrtići ne rade nedeljom? Rad sam po sebi nije cilj, rad je sredstvo da ljudi mogu pristojno da žive“, napominje gost Dana uživo.

On kaže da je nedelja porodičan dan kada se okuplja porodica i neguju porodične vrednosti.

„Ovako niste u stanju da organizujete svoj život“, ističe Topalović.

POVEZANE VESTI

Rad u trgovinskim centrima opisuje kao težak, sa niskim platama i teškim uslovima rada.

Kao dodatni problem, on ističe rad praznikom i podseća da trgovinski centri ne rade samo tri dana u godini – 1. januara, na Božić i 1. maja, iako su državni praznici i 2. januar, 2. maj, kao i 11. novembar i drugi dani u godini.

Napominje da, međutim, to nije protivno zakonu zbog čega sindikat trgovine i zahteva da se zakon promeni – da se ukine rad nedeljom, a da oni koji budu radili dobiju 110 odsto uvećanu dnevnicu.

„To ne znači da bi sve bilo zatvoreno. Sećam se jednog dragstora ili dva u gradu za hitne potrebe. I da nedelja bude 110 odsto plaćena za one koji rade“, napominje Topalović.

Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da je o ovom pitanju otvorena debata, a da sami trgovci o tome imaju različita mišljenja.

S jedne strane se navode negativni efekti zatvaranja trgovina nedeljom, a to je smanjenje radne snage. S druge strane, tu je pozitivni efekat u smislu društvene koristi za zaposlene.

On najavljuje opsežno istraživanje kako bi se o ovoj temi izjasnili zaposleni, potrošači i vlasnici kapitala i dodaje da tek kada se bude čulo mišljenje sve tri strane, moći će da se izađe sa nekim konkretnim merama.

Prema njegovoj oceni navike potrošača su se promenile, kao i način na koji živimo. Dodaje da kada je u pitanju rad praznikom poput 11. novembra, mnogi zaposleni u trgovinskim centrima kažu da im se više isplati da tog dana dobiju duplu dnevnicu umesto slobodnog dana.

Komentarišući ove navode, Topalović kaže da potrošači neće gladovati nedeljom zbog zatvorenih trgovina, već će svoje nabavke obavljati tokom radne nedelje. Prema njegovoj oceni, to će dovesti do porasta prometa radnim danima i angažovanja većeg broja radnika.