Agresivnim trošenjem novca za sportska prava Telekom gubi na vrednosti

N1

Epidemija trošenja novca svih građana kao da je tuđ - bolest je sa kojom će se Srbija teško izboriti. Fudbalski navijači i ubuduće će moći da gledaju UEFA takmičenja na Telekomovim platformama, ali cena tog zadovoljstva raste poput cena najtraženijih evropskih fudbalera.

I ovaj put ključni igrač je državna kompanija Telekom. Predmet – prava za prenos utakmica koja je od Uefa kupio u upitnoj tržišnoj utakmici.

Prema podacima SportBiznisMedija, Evropska fudbalska federacija (UEFA) prodala je prava za prenose Lige šampiona, Evropske lige i novoformiranog trećeg takmičenja, takozvane Evropske druge lige, za period od 2021. do 2024. za pet regionalnih tržišta po ceni od 46 miliona evra po sezoni.

UEFA trlja ruke, jer je taj ugovor 134 odsto viši od prethodnog, kad je za Uefina takmičenja, od raznih operatora, prihodovala 19,65 miliona evra po sezoni. U novom ugovoru, osim Telekoma koji plaća 43 miliona evra, kupac prava je još samo HRT koji će plaćati tri miliona evra po sezoni za prenos jedne utakmice Lige šampiona.

Telekom Srbija pak u odgovoru za N1 kaže da je objavljeni iznos netačan, ali da o iznosima ne mogu javno da diskutuju jer su ugovori sa UEFA poslovna tajna.

I to ne jedina. Berzanski stručnjak Nenad Gujaničić ukazuje da je Telekom akcionarsko društvo koje netransparentno posluje, iako su vlasnici građani – direktno ili preko državnog udela.

„Samim tim kompanija posluje prilično opušteno, ne postoiji veća vrsta kontrole, odgovornost menadžmenta je prepuštena na kontorlu partijskih odbora koji znamo kako se sastaju. Možda je najbolja ilustracija toga da se mi nalazimo u sredini 2020. a da još nisu dostupni ni podaci za 2019“, ističe Gujaničić.

Da jesu, možda bi bilo jasnije kako ovakvi poslovi utiču na vrednost Telekoma. Procene drugih analitičara govore da je samo do kraja 2018. vrednost te firme pala na oko 900 miliona evra, odnosno za gotovo pola milijarde.

„Možemo samo da spekulišemo kolika je njegova vrednost, ali sudeći po poslovnim rezultatima za 2018. i vetovatno istim trendom i u prošloj godini, velika je verovatnoća da je njegova vrednost umanjena“, saglasan je Gujaničić.

U toj firmi, pak kažu da ugovor sa UEFA sopstvenim novcem finansira Arena Čenel Grup, ćerka firma Telekoma. kažu i da ta firma svake godine beleži profit i sve bolje finansijske rezultate.

„Ovaj ugovor neće povećati zaduženost kompanije. Samo povećanje zaduženosti Telekoma Srbija nije uticalo na smanjenje vrednosti naše kompanije, jer je ulagano u akvizicije kojima se proširila korisnička baza i uvećao prihod. Kao što i sami znate to nedvosmisleno doprinosi povećanju vrednosti jedne kompanije“, poručuju iz Telekoma.

Inostrani mediji ocenjuju Telekomov potez “agresivnim”. Ističe se da je glavni konkurent Junajted grupa ponudila 50 odsto više nego na prethodnom nadmetanju, ali daleko manje od 120 miliona evra.

Direktor Sportkluba Nemanja Simeunović kaže da ta televizija, koja posluje u okviru Junajted grupe, jeste bila u trci za prava na prenos Uefinih takmičenja.

„Naravno da smo i mi pokušali da dobijemo taj kontent, ali ono što nas je rukovodilo jeste ekonomska isplativost. Išli smo agresivno, ali do granice rentabilnosti tog kontenta“, ističe on.

Što u slučaju državne kompanije, kaže, nije bio slučaj

„Da bih ilustrovao kako to nije rentabilno, reći ću da je prosečna pretplata kablovske televizije u Srbiji košta desetak evra. A da bi se gledao taj kontent i da bi postojala rentabilnost, vi biste morali bezmalo dva ili tri puta skuplje da platite samo to da gledate“, ističe Simeunović.

Uefa utakmice nisu jedino Telekomovo skupo novo ulaganje. Potpisan je ugovor i za špansku, portugalsku i NBA ligu.