USAID: Pad prihoda polovine ispitanih, ali firme u Srbiji pokazale otpornost

Polovina privrednika obuhvaćenih istraživanjem USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj zabeležila je pad prihoda i neto dobiti u poslednjih godinu dana. Istraživanje "1.000" preduzeća pokazalo je, kako se navodi u saopštenju USAID, da su firme u Srbiji ipak pokazale otpornost na krizu, pošto tri četvrtine onih koji su učestvovali u anketi nije promenilo broj zaposlenih, a čak 12 odsto je povećalo broj radnika.
USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj predstavio je u četvrtak, na onlajn konferenciji, nalaze devetog godišnjeg istraživanja "1.000 preduzeća". Rezultati ankete pokazali su stavove privrede o poslovnom okruženju, prihodima i profitu firmi, broju zaposlenih i mogućnostima za pristup adekvatnim izvorima finansiranja. Nalazi su pokazali i snažan uticaj krize izazvane pandemijom koronavirusa na srpsku ekonomiju.
Pandemija je dovela do znatno boljeg razumevanja značaja elektronske trgovine, navodi se u saopštenju USAID-a. Mnoge kompanije su, navode, prepoznale šansu da "onlajn" putem dođu do korisnika svojih usluga. Dodaje se da više od 80 odsto firmi koje poseduju internet prodavnicu veruje da je prodaja putem interneta danas jednako važna, ako ne i važnija od tradicionalne prodaje.
Istraživanje je potvrdilo da se domaća privreda, kao i u prethodnih deset godina, suočava sa nedostatkom izbora za adekvatno finansiranje poslovanja, navodi se u saopštenju u kom se ističe da se čak 69 odsto ispitanika izjasnilo da im nedostaju odgovarajuće mogućnosti za finansiranje.
"Najbolji način da Srbija osnaži svoj ekonomski razvoj je digitalizacija ekonomije, državne uprave i društva u celini. Srećom, Srbija ima puno potencijala i izuzetnih talenata, kao i podršku Vlade Republike Srbije da to zaista i učini. Srbija se već prilagođava globalnoj digitalnoj revoluciji", izjavio je Entoni Godfri, ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji.
Tatjana Matić, ministarka trgovine, turizma, telekomunikacija, navela je da je udar pandemije pokazao koliko je važno da smo digitalno pismeni, kao pojedinci i kao društvo, kako bismo uspešno nastavili da funkcionišemo, obavljamo svakodnevne poslove i zadatke i kako ne bismo dozvolili da situacija sa aktuelnom pandemijom uspori naš lični i profesionalni razvoj.
"Zbog toga je važno sistemski i strateški se baviti oblašću razvoja digitalnih veština, što je prioritet Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. U cilju osnaživanja malih i srednjih preduzeća, resorno ministarstvo i USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj pripremaju vodič za trgovce u elektronskoj trgovini, namenjen svim firmama koje žele da započnu elektronsko poslovanje i ponudu plasiraju na internet", izjavila je ministarka Matić, navodi se u saopštenju USAID.
Dragana Stanojević, direktorka USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj, podvlači da nedostatak adekvatnih izvora finansiranja i nedovoljno poznavanje finansijskog menadžmenta utiču na konkurentnost domaćih kompanija, posebno mikro, malih i srednjih preduzeća u poslednjih deset godina.
"Ventu.rs, prva "crowdinvesting" platforma, koja je uz podršku USAID-a, nedavno počela sa radom, pomoći će da se deo izazova prevaziđe. Verujemo da će ova platforma otvoriti vrata i drugim "fintech" proizvodima, koji će pomoći malim i srednjim preduzećima da ubrzaju rast poslovanja", izjavila je Stanojević.
Uzorak preduzeća u istraživanju, kako je navedeno u saopštenju, predstavlja srpsku privredu po regionima, veličini i sektoru delatnosti. U anketi je, dodaje se, učestvovalo 95 odsto mikro i malih preduzeća, tri odsto srednjih i dva odsto velikih kompanija. Svega 12 odsto firmi ima više od 20 zaposlenih, 54 odsto ima samo jednog menadžera, a svaka četvrta kompanija je izvozni.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare