Rast digitalnih plaćanja tokom pandemije koronavirusa podstakao je prevare širom sveta u vrednosti više milijardi dolara, pokazala je studija Javelin Strategy & Research i komapanije SAS.
Istraživano je na koji način su digitalna plaćanja plodno tle za prevare i finansijski kriminal, kao i koji se koraci moraju preduzeti da bi se stanje popravilo.
„Tokom perioda zaključavanja zbog pandemije virusa korona i socijalnog distanciranja, mobilne aplikacije i onlajn kanali pružali su usluge od vitalnog značaja. Potreba za kupovinom preko interneta i beskontaktnim plaćanjem doneli su rekorde u digitalnoj trgovini“, navodi se u saopštenju SAS-a.
Ocenjeno je da je ogromna digitalna promena pružila spas u doba krize, ali da je rast prevara bio 35 odsto.
„Uticaj ovog talasa prevare oseća se na razne načine zbog ubrzanog širenja primene digitalnog plaćanja širom sveta“, rekao je potpredsednik globalnog odeljenja za prevare i bezbednost u SAS-u Stju Bredli.
Studija je obuhvatila dvadeset zemalja iz Severne i Južne Amerike, Evrope, Afrike i regiona Azije i Pacifika.
Utvrđeno je da digitalna plaćanja predstavljaju rastući rizik i da, iako se tehnologije plaćanja razlikuju u različitim delovima sveta, trendovi prevara pokazuju značajne sličnosti bez obzira na lokaciju. „Česte su i prekogranične prevare. Kriminalci dele informacije brže nego institucije i to im daje prednost“, ukazali su stručnjaci SAS-a i dodali da su digitalne prevare češće i sofisticiranije.
Po njihovoj proceni, organizacijama koje pružaju finansijske usluge neophodna je složena tehologija i analitičke sposobnosti da bi u realnom vremenu otkrivale pretnje koje se preklapaju.
„Automatske aktivnosti i menadžment predviđanja slučajeva temeljen na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju mogu da pomognu u smanjenju oslanjanja u praćenju prevara i povećanju efikasnosti“, smatraju stručnjaci SAS-a.