Cena nafte u padu, a benzin nikako da pojeftini

Biznis 03. nov 201420:40 > 20:55
Tanjug / Sava Radovanović

Cena nafte je na svetskim berzama poslednjih meseci dramatično pala - za čitavih 25 odsto. Ipak, to se u Srbiji nije značajnije osetilo, značajnijim padom cena na pumpama.

Za razliku od potrošača u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi, korekcije cena goriva na domaćim pumpama, značajno su manje.

Biciklom po gradu, sve je češća slika na ulicama. Cene goriva odavno su uskratile mnogima svakodnevnu vožnju automobilom. Za vozačke budžete, pojeftinjenje sirove nafte je dobra vest, ali samo ako se ovi trendovi nastave. Na kratak rok ne mogu da se nadaju da će se pad cene nafte odraziti na cene na pumpama.

„Tako da jedino ako nafta zaista nastavi da pojeftinjuje, možemo očekivati da i derivati pojeftine. Ali, opet, nikad ne pojeftini onoliko koliko je poskupelo“, smatra stručnjak za energetiku Jelica Putniković.

N1

Stručnjaci objašnjavaju da na cenu na pumpama utiču, osim cene sirove nafte, i kurs i razni državni nameti. Na primer, dok je cena nafte u svetu padala, kurs dolara u Srbiji porastao je za više od deset odsto. Takođe, državne dažbine u Srbiji, čine oko polovine cene goriva, a najavljeno je da će biti još više.

Pojedini naftaši kažu i da na visoku cenu utiče i manjak konkurencije, pa se tako cene koje diktiraju najveće kompanije odražavaju na stanje na tržištu.

„Ali, praktično svaka kompanija pokušava da iskoristi svoju tržišnu poziciju i da praktično zarada bude što veća“, kaže Nebojša Atanacković.

U NIS-u, sa druge strane podsećaju da na državne dažbine naftaši nemaju uticaj. Kažu i da je kompanija poslednja tri meseca četiri puta snizila maloprodajne cene benzina BMB 95 i dizela, dok je cena TNG-a snižena čak 11 puta.

U Vladi ne najavljuju snižavanje dažbina. Međutim, ako je suditi prema tome da državna kasa kuburi sa prihodima, ne treba očekivati da će se država lako odreći novca od dažbina na gorivo. Makar i na ušrtb kilometraže građana.