„Aerodromski dug“ potencijalni lanac na kom bi Beograd držao svaku vlast u Nišu

Ekonomija 11. jul 202119:31 > 20:31 12 komentara

Pre tačno tri godine, vlast u Nišu predala je Vladi Srbije apsolutna prava nad svojim aerodromom usred njegove ekspanzije, pod kontradiktornim objašnjenjem da preduzeće loše posluje i da jedino tako mogu da ga spasu. Listom su zvaničnici ubeđivali građane da će predajom aerodroma biti poništen dug u milijardama dinara, koji Niš ima prema Ministarstvu odbrane. Taj dug, prema poslednjim raspoloživim informacijama i dalje postoji, a sve su glasnije sumnje da će svaku narednu lokalnu vlast - Beograd, pod pretnjom naplate, držati u šaci.

Ponos Nišlija – ponovo je postao sredinom poslednje decenije – njihov aerodrom. Veoma brzo, ponos im je pogažen. Baš tako su mnogi u Nišu doživeli odluku gradske skupštine, donetu 22. juna 2018, kojom je upravljanje i vlaništvo preduzeća i zemljišta predato Republici Srbiji.

Ostao je dug, nastao prema Ministarstvu odbrane na osnovu ugovora iz 2010. godine. Tada je Niš postao vlasnik nad zemljištem Republike oko aerodroma, koje je pre tri godine vratio Republici.

Listom su zvaničnici tada obećavali da će dug biti poništen, podseća direktor Nacionalne koalicije za decentralizaciju Mladen Jovanović.

„Pa su o tome pričali još ‘dobrih’ godinu dana dok (bivša ministarka saobraćaja) Zorana Mihajlović nije u februaru 2019. ‘stavila tačku’ na to i rekla: ‘Ne, dug neće biti oprošten'“, ističe Jovanović.

I odmah su podgrejane stare sumnje – da je ograničenje razvoja aerodroma u Nišu posledica koncesije nad beogradskim aerodromom.

Tačka na te sumnje nikada nije stavljena, a novinarka Vesna Radojević podseća da one utemeljenje mogu naći i u pojednim izjavama zvaničnika.

„Mi smo imali jednu potvrdu, stidljivu, doduše, ministarke Zorane Mihajlović da u ugovoru stoji da se neće razvijati previše aerodromi u radijusu od 100 milja, čini mi se“, kaže Radojević.

Uoči burne sednice niške skupštine – 22. juna pre tri godine, isti sastav lokalne samouprave hvalio se i formalno dobrim poslovanjem aerodroma. Šest meseci ranije, Gradsko veće čak usvaja i plan razvoja sa brojnim ulaganjima, bez spominjanja promene vlasništva.

„To isto Gradsko veće, dva meseca kasnije, i to u roku od četiri dana otkako je izašao famozni zaključak Vlade niški aerodrom nikako ne može da opstane, iako četiri godine ima pozitivan poslovni rezultat… Bukvalno, Gradskom veću su bila potrebna četiri dana da spakuju sva dokumenta“, navodi Mladen Jovanović.

Čemu tolika žurba – javnosti zvanično nikada nije rečeno, a niški parlament je glasao u senci protesta.

„Oni su uradili tu jednu stvar, a to je da su van bilo kakvog statuta, pravilnika, zakazali sednicu skupštine koja, pitanje je koliko je legalna. Sazvali su je preko noći, što je nas onemogućilo da izvedemo ljude tada ispred Skupštine grada“, dodaje Jovanović.

I tako je sada Konstantin Veliki pod upravom republičkog preduzeća sa više manjih i slabo razvijenih aerodroma u zemlji. Po pitanju duga ništa se ne događa, ali se u Nišu izuzetno „nagađa“ da je famozni „aerodromski dug“ potencijalna omča svakoj narednoj lokalnoj vlasti.

Šta bi se, recimo, dogodilo, ukoliko bi izbore u Nišu osvojio neko ko nije Srpska napredna stranka, a na republičkom nivou Srpska napredna stranka? Tamara Milenković Kerković iz Dveri odgovara:

„Nije bilo lako ni onim lokalnim vlastima kada su 1997. godine preuzele vlast u Nišu. Znate da su im mazut onemogućavali i zabranjivali da imaju. Biće pritisaka sigurno i ovo je jedan od mogućih pritisaka.“

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare