Čekajući početak gradnje metroa – zamerke na trase, ali i na potreban novac

Ekonomija 09. nov 202122:37 8 komentara

Usvajanjem plana generalne regulacije šinskih sistema - izgradnja prve faze metroa dobila je zeleno svetlo, na papiru. Projekat na koji se čekalo više od 50 godina trebalo bi da počne 22. novembra, a podelio je čitavu javnost - opozicija i stručna javnost zameraju ne samo trase kojim će voziti beogradska brza železnica, već i novac potreban za njenu izgradnju.

Bar na papiru. Beograd je korak bliže ostvarenju pola veka sanjane želje. Želje – zvane metro. Poslednja projekcija cene metroa je skoro šest milijardi evra. Kada se potpišu ugovori znaće se tačan iznos. Za sada 4,6 milijardi za izgradnju prve dve linije metroa i 1,3 milijarde evra za BG voz. Tako objašnjava gradska vlast. Pitali smo resornog ministra zašto će kilometar metroa građane Srbije koštati 100 miliona evra, dok je građane Bugarske metro u Sofiji koštao 45 miliona.

„Metro kad se bude izgradio biće po uzoru na pariski metro. Najbolji po mom mišljenju, a moje mišljenje je formirano na osnovu razgovora sa pre svega sa projektantima iz „Ežisa“. Najbolji metro u ovom trenutku u svetu, a kolika će njegova cena biti zavisi od ugovora koji budemo potpisali. Sada pričati o tome je zaista preuranjeno“, rekao je ministar saobraćaja Tomislav Momirović.

Povezane vesti:

Ne dva meseca, vlast o ovome intezivno govori više od četiri godine. Naročito pred prošle beogradske izbore. Tada su u februaru 2018. godine delili karte za budućnost. No, metro nije krenuo 1. maja 2020, niti će do 2028, jer se tada očekuje da krene prva linija. U istrorijskom danu za Beograd nije učestvovao prvi čovek glavnog grada. Istorija će zapisati da je za vreme njegovog gradonačelnikovanja usvojen plan metroa, ali da se on nije pobedonosno slikao. Njegove smo reči čuli na sasvim drugom događaju

„Moje razmišljanje od prvog dana je bilo – ljudi, dajte da napravimo jednu liniju. Nije niko to uspeo da uradi 100 godina, ni 50. Stalno govorimo o tome. Možemo da imamo stav, da prva bude ova ili ona, jedna, druga ili treća, ali ‘ajte da uradimo jednu, pa da uradimo drugu, pa nek dođe neko ko ima neki drugi stav pa nek uradi treću, ali samo da krenemo“, kaže gradonačelnik Beograda Zoran Radojčić.

U cenu ulazi sve – izrada projekta, radna snaga, komunalije, takse i porezi, od pripremnih radova do iskopa cevi, objašnjava potpredsednik Građevinske komore. I napominje da iskustvo u ovako velikim projektima govori da odstupanje u ceni može biti plus-minus 10 odsto.

„Ako je korektno rađen predmer i predračun to je ta cena, ali kako poskupljuje materijal i kako se kreće, daleko će biti prevaziđena ta cena. Odakle će se posle zatvoriti konstrukcije i ko će to finansirati je pitanje za grad i za državu oni to najbolje znaju. S tim, da kada rade domaće firme, to bi bilo u proseku 25-30 odsto jeftinije, čim su stranci normalno da je provizija veća i da je zato i skuplje“, objašnjava Goran Rodić iz Građevinske komore.

U ovaj metro budućnosti Beograđani neće ući 2023, kako su naprednjaci obećali. A otkad su na vlasti u Beogradu, najviše su obećanja dali upravo za izgradnju metroa i najviše su odlagali početak njegove izgradnje. Konačno, da li će kamen temeljac postaviti u novembru, znaćemo za 12 dana.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare