Crni petak u Srbiji – dobiješ popust, a platiš skuplje, kako je to moguće?

Biznis 28. nov 202209:3264 komentara
šoping, kupovina, tržni centar
Izvor: Shutterstock

Prošao je vikend velikih popusta takozvani Crni petak, ali pitanje je da li su potrošači uopšte nešto uštedeli s obzirom na to da trgovci uoči samog sniženja povećaju originalnu cenu. Pojedini trgovci su, javlja naša reporterka, nekoliko dana pre Crnog petka povećali cene, pa ih tokom velikog popusta snizili, ali tako da budu veće ili poput originalnih cene.

Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača „Efektiva“ potvrđuje da je ovakav trend prisutan i dodaje da prikupljaju dokaze kojima će pokrenuti odgovarajuće postupke.

Povezane vesti

„Imamo i račune i cenovnike kao dokaze, obavestićemo tržišnu inspekciju, ali ne nadam se da će da bude nešto efikasna. Nastojaćemo da izguramo priču do kraja i da vidimo da li će iko da bude kažnjen“, rekao je Gavrilović za N1.

Potrošače u Srbiji, kako kaže, suštinski ne štiti niko. On objašnjava da se članom 38 Zakona o trgovini, u delu o tome kako trgovac može da daje prodajne podsticje, zabranjuje da jedna cena bude pre Crnog petka pa se potom poveća i na popustu bude skuplja nego ranije. Ipak, zakonom nije dobro definisano to pitanje jer trgovac ne sme da to da radi „u kraćem roku“, a pitanje je šta je taj kraći rok.

On ocenjuje da bi eventualno po Zakonu o zaštiti potrošača ili Zakonu o oglašavanju mogli da se pokrenu odgovarajući postupci i da se dovede do toga da trgovci budu kažnjeni, ali da je tržišna inspekcija ta koja ne radi posao kako treba. „Trgovci to dobro znaju i koriste svaku priliku da zarade dodatno kroz obmanu potrošača“, kaže.

Gavrilović dodaje da je jedini način u postojećoj zakonskoj regulativi pokretnje potrošačkog spora, eventualno inicijativa za zaštitu kolektivnog ineteresa potrošača pred Ministarstvom trgovine, te bi svaki potrošač mogao da pokrene spor pred nadležnim sudom ili da obavesti Ministarstvo trgovine da ono pokrene postupak.

„Malo je to devijantno, kod nas je to urađeno kako bi se potrošač obeshrabrio, a trgovac motivisao da radi takve stvari“, navodi Gavrilović.

Kaže i da nije logično da Ministarstvo trgovine koje je nadležno za poboljšanje poslovne klime trgovaca u isto vreme trgovcima narušava poslovnu klimu. „To je kao kad bi advokat u sudnici zastupao i jednu i drugu stranu“, objašnjava.

Komentari

Vaš komentar