Plan predstavljen javnosti
Delta planira izgradnju malog grada u blizini Pančevačkog mosta

Gradski sekretarijat za urbanizam oglasio je javni uvid u Nacrt plana detaljne regulacije (PDR) za prostor nekadašnjeg Beogradskog pamučnog kombinata i Beogradske klanice, na kom kompanija "Delta" Miroslava Miškovića namerava da gradi višenamenski kompleks "Delta lend" (Delta land).
Kompanija "Delta" najavila je prošle godine novi investicioni ciklus koji obhvata tri projekta: "Delta distrikt" (Delta District) sa hotelom "Interkontinental" na Novom Begradu, poslovni kompleks "Delta ajron" (Delta Iron) u Novom Sadu i višenamenski kompleks "Delta lend" u Bulev Despota Stefana u Beogradu.
I dok su prva dva projekta već uveliko u izgradnji i vide se njhihovi prvi obrisi, o novom naselju na mestu industrijskih kompleksa na Vilinim vodama, do danas se znalo vrlo malo. Od juče je, međutim, na javnom uvidu Nacrt PDR-a za blok između Poenkareove, Jovana Avakumovića, Bulevara despota Stefana i Mitropolita Petra na opštini Palilula koji će, ukoliko ga "aminuju" odbornici Skupštine grada Beograda, kompaniji Miroslava Miškovića omogućiti da na tom prostoru izgradi 1.450 stanova koji će se prostirati na skoro 160.000 kvadrata, za 3.700 novih stanovnika.
Osim stanova, planirana je i izgradnja gotovo 48.000 kvadrata komercijalnog prostora, a svoje radno mesto u "Delta lendu", kako se u Nacrtu PDR-a procenjuje, našlo bi oko 1.900 ljudi. U podzemnim garažama planirana je izgradnja gotovo 2.500 parking mesta.
Šta će biti sa nasleđem industrijske arhitekture
Uprkos tome što kompleks nekadašnjeg Beogradskog pamučnog kombinata, a delom i nekadašnje klanice (na čijem mestu su kasnije bile izgrađene fabrike "Prolek" i "Sutjeska") predstavljaju značajno nasleđe industrijske arhitekture glavnog grada, u uslovima nadležnog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, od 26. jula 2024. godine, navodi se da predmetni prostor u okviru granice PDR-a nije utvrđen za kulturno dobro, ne nalazi se u okviru prostorno-kulturno istorijske celine, ne nalazi se u okviru prethodno zaštićene celine i ne sadrži pojedinačna kulturna dobra.
Iz "Delte" su, međutim, ranije najavljivali da bi određeni objekti ili delovi nekadašnjih industrijskih objekata, mogli da budu rekonstruisani ili inkorporirani u nove objekte u okviru "Delta lenda".
Visoki objekat kao omaž nekadašnjem dimnjaku
Većina novih objekata imaće osam spratova, odnosno osam spratova i povučeni sprat, i dostizaće visinu od 32 metra. Izuzetak je objekat pozicioniran u središnjem delu bloka, čija bi visina trebalo da bude 75 metara, a koji je predmet Analize kojom su vrednovane pogodnosti konkretne lokacije za izgradnju visokih objekata, a koja je sastavni deo Nacrta PDR-a.

Visina i položaj visokog objekta određeni su kao svojevrstan omaž nekadašnjem dimnjaku koji se nalazio u sklopu starog industrijskog kompleksa, kao budući reper u okviru urbane rekostrukcije predmetnog bloka.
"Objekti visine oko 75 metara, manjih proporcija i osnove, skladno bi se uklapali u siluetu ovog dela Beograda. Objekat visine od oko 50 metara izgrađen u predmetnom bloku nalazio bi se izvan glavnih gradskih vizura i svojom visinom i volumenom ne bi se isticao u panorami grada", navodi se u analizi i dodaje se kako su vizure sa planiranog visokog objekata na grad, potencijal za javni vidikovac.
Tunel i metro
Kada je reč o saobraćaju u Nacrtu PDR-a podseća se na planiranu izgradnju tunela od Ekonomskog fakulteta do Bulevara despota Stefana. Zbog pozicije ulaza u tunel iz ulice Jovana Avakumovića, kako se navodi, biće moguće samo skretanje ka centru grada što će dovesti do izmena trasa određenih linija javnog prevoza. U ulici Cvijićeva i Poenkareova doći će do povećanja časovnih frekvencija vozila javnog prevoza.
Podseća se i na planiranu izgradnju beogradskog metroa, čija bi linija 1 trebalo da prolazi u neposrednoj blizini "Delta lenda". Kako će nakon izgradnje stanice metroa “Pančevački most” u zoni autobuskog terminusa “Pančevački most - Železnička stanica”, ista biti glavna presedačka tačka putnika u sistemu javnog prevoza na trasi prve linije metroa kao mesto ukrštanja metro linija, BG voza i autobuskog podsistema, radi očuvanja bezbednosti velikog broja putnika, nije moguće koristiti terminus javnog prevoza za promenu smera kretanja putničkih vozila. Iz tog razloga, planirana je nova kružna raskrsnica, pozicionirana tako da omogućava leva skretanja za sve kolske pristupe kompleksu, odnosno veza sa okolnom uličnom mrežom.
Biciklističke staze
Podseća se i na strateške planove za razvoj biciklističkih staza u gradu, pa su tako, pored postojeće staze od Dorćola do Ade Ciganlije, planirane i staze duž Ulice Tadeuša Košćuška, Dunavskog keja i Dunavske.
Predviđena je dvosmerna biciklistička sta duž Bulevara Despota Stefana i Ulice Jovana Avakumovića. Širina ove staze iznosi 2,5 metra, a daljom razradom će biti definisane veze ka navedenim postojećim i planiraim stazama, navodi se u Nacrtu PDR-a.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare