U odnosu na države u regionu, gorivo u Srbiji je najskuplje, a u petak je i dodatno poskupelo. Pojedini ekonomski stručnjaci smatraju da je sadašnji način utvrđivanja cena benzina i dizela - bezobrazan i da su najviše oštećeni građani, iako od predstavnika vlasti uporno stižu poruke o tome da se trudi da građane zaštiti.
Od petka do petka, vozači čekaju nove cene goriva. I tako je mesecima, jer je to praksa koju je uvela Vlada. A, da li je do prakse ili ne, računica pokazuje da je gorivo u Srbiji najskuplje u regionu. Evrodizel košta 1,88 evra, a benzin 1,53 evra po litru.
„Ovakav način utvrđivanja cena u ovom trenutnku je izuzetno bezobrazan, jer u februaru je ideja bila ograničavanja cene da se zaštite potrošači. U ovom trenutku, potrošači ne da nisu zaštićeni, nego su čak kažnjeni, što je potpuno besmisleno. Zašto je besmisleno – NIS koji je ovde na veleprodajnom tržištu drži sigurno 75-80 posto veleprodajnog tržišta i ima jedino rafineriju, prerađuje sirovu naftu, ne kupuje dizel na tržištu. Time što ste mu dali mogućnost i drugim velikim igračima koji imaju veleprodaju i gde najviše profita zarađuje, jer oni nisu kao maloprodavci, imaju maržu koja je mnogo veća, oni su stavljeni u povlašćen položaj i oni sada zarađuju više“, kaže Goran Radosavljević, profesor ekonomije.
Iz Unije poslodavaca Srbije kažu da zarađuje i država, jer, iako se odrekla 10 odsto akcize, na PDV-u i cenama koje koriguje, zarađuje mnogo više. Poručuju i da su građani najviše oštećeni i da mere ograničenja koje su uvede, nisu donele ništa dobro.
„Propisano je da će sedam dinara biti razlika između nabavne cene, a nabavna cena se otprilike gleda samo prema velikoprodajnom cenovniku NIS-a, tako da imamo jedan apsurd – da je velikoprodajna cena NIS-a prošle nedelje, pre petka, bila pet dinara i četiri dinara niža nego što je to sada. Kako se poveća cena, tako oni odmah koriguju i razlika između onog što može benzinska pumpa da nabavi i ono za koliko može da proda je uvek sedam dinara što je prouzrokovalo da veliki broj malih privatnih pumpi više i ne prodaje goriva“, navodi Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca Srbije.
U odnosu na gorivo, nafta sada nije poskupela.
Predstavnici opozicije poručuju da država mesecima radi suprotno tržištu i interesu građana, održavajući veštački najviše cene goriva u regionu.
„Samo kod nas kada cena sirove nafte raste, odmah skoči i cena goriva, a kada cene sirove nafte padaju, država zadrži istu cenu goriva na pumpama… Najveću korist od toga ima NIS koji, zahvaljujući niskoj rudnoj renti, ovim cenama goriva i prekomernoj eksploataciji srpske nafte će ove godine ostvariti dobit od skoro milijardu evra, što je pet puta više nego prethodne godine“, navodi ekonomista Dušan Nikezić iz Stranke slobode i pravde.
Na pitanje N1 šta će biti preduzeto kako bi se situacija stabilizovala i zašto je gorivo na pumpama najskuplje u regionu, odgovor iz Ministarstva finansija nije stigao.
A šta će biti posle 4. decembra, kada Srbija neće više moći da uvozi rusku naftu kroz naftovod JANAF, zbog sankcija Evropske unije – Moskvi, pojedini ekonomisti poručuju: ni posle toga neće se desiti ništa, a čitava fama se, kažu, pravi da bi se opravdale visoke cene goriva.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare