Hvalili se novim sistemom naplate karata u GSP, a ona manja za 1,7 milijardi dinara
Prihod Grada Beograda od naplaćenih karata u javnom prevozu u 2023. godini bio je za oko 1,7 milijardi dinara manji u odnosu na 2022. godinu i za oko 1,5 milijardi dinara manji u odnosu na 2021. godinu.
"Nemate dovoljno kredita, nemate dovoljno kredita, nemate dovoljno kredita", ton je koji se čuo nekada na Busplus aparatu kada ne bi bilo dovoljno novca da se otkuca karta.
Sve manje je kredita i u budžetu grada od kako je stari sistem naplate zamenjen plaćanjem SMS-om, manjka tako u budžetu 1,7 milijardi dinara. Da li je za to kriva novoformirana firma „Naplata prevozne usluge Beograd“?
"Ono što svi mi možemo da vidimo jeste da kontrole praktično i nema", kaže predsednik sindikata "Centar" u Gradskom saobraćajnom preduzeću Ivan Banković.
Drugi sistem naplate je uspostavljen 2023. godine kada je iz igre izbačena kompanija Kentkart.
"Štaviše ne da nećemo biti u šteti i da neće biti penala, nego ćemo možda imati daleko veću korist nego što sam i sam planirao", naveo je u martu prošle godine Aleksandar Šapić govoreći o Kentkartu.
Koristi čini se za sada nema, a opozicija je tada govorila da nema ni plana. Dok je u prvih nekoliko meseci iste godine kontrolu vršio Kentkart zabeleženo je da je grad "zaradio" 756 miliona dinara više nego u preostalih sedam meseci iste godine.
"Za prošlu godinu možemo čuti iz vrha gradske vlasti da se sistem uhodavao, da kada smo imali dva ili tri meseca bez primene represivnih mera i to može da bude između ostalog opravdanje zašto imamo manje prihode od prodaje karata", navodi Banković.
Poruka koja se od vlasti često čula je i da su karte sada znatno jeftinije i da određene kategorije kao što su srednjoškolci ostvaraju besplatan prevoz.
"Međutim, mi zapravo nemamo detaljnu neku analizu ili zvanične podatke koliko je sve to uticalo na ovakav rezultat u 2023. godini", smatra Nevena Petaković iz Nove ekonomije.
U prošloj smo se možda samo uhodavali, ali sada nedostaju podaci i za 2024.
"Na taj način bismo onda mogli da dođemo do zaključka da li je promena samog sistema i kompanija koja vrši naplatu i kontrolu karata u javnom prevozu uspešnije obavljao posao", ističe Banković.
Podsetimo, postupak koji je turska kompanija KentKart pokrenula protiv Republike Srbije, a koji se odnosi na raskid ugovora o uslugama naplate javnog prevoza u Beogradu, suspendovan je do 30. juna.
U vezi sa postupkom Državno pravobranilaštvo nije moglo da odgovori jer je označen stepenom tajnosti „Poverljivo“. Baš kao i podaci o tome zašto se sve manje kucaju karte.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare