IATA: Spektakularan oporavak avioprevoza očekuje se ove godine

Ekonomija 05. jun 202318:03 3 komentara
Reuters/Brian Snyder/File Photo

Svetski vazduhoplovni sektor, teško pogođen tokom pandemije, na putu je da ostvari spektakularni oporavak ove godine kada se beleži gotovo isto putnika kao i 2019, i ponovo ostvarenje dobiti, mada kompanije upozoravaju da je oporavak ipak nesiguran.

Aviokompanije očekuju da će ove godine u svetu prevesti 4,35 milijardi putnika, blizu rekorda od 4,54 milijarde 2019. godine, saopštila je Međunarodna asocijacija za avionski saobraćaj (IATA) na svojoj generalnoj skupštini u Istanbulu.

Pročitajte još

Tako snažan oporavak aviosaobraćaja, podstaknut između ostalog ponovnim otvaranjem Kine, kao rezultat će imati i povratak na dobit za avioprevoznike. Očekuje se da će ove godine ostvariti neto dobit od 9,8 miljiardi dolara, što je duplo više nego što je IATA do sada prognozirala. IATA je takođe prepolovila svoje procene gubitaka za 2022. godinu na 3,6 milijardi dolara.

Globalni obrt avioprevoznika treba da dostigne 803 milijarde dolara, što je blizu 838 milijardi ostvarenih u 2019. godini, navela je IATA, koja je revidirala na više svoje prethodne projekcije (779 milijardi dolara).

Iako će operativne marže u tom sektoru ostati vrlo niske ove godine, na 1,2 odsto, očekivana dobit, prva od početka pandemije, ukazuje na spektakularno poboljšanje u odnosu na 42 milijardi dolara gubitaka u 2021. i ogromnih 137,7 milijardi gubitaka 2020. godine.

Međutim, neće svi u svetu ostvariti dobit ove godine, upozorila je IATA. Severnoamerički, evropski i bliskoistočni prevoznici bi trebalo u velikoj meri da odu u plus, sa 11,5, odnosno 5,1 i 2,0 miijarde dolara.

Kompanije u azijskopacifičkom regionu će međutim ostati u minusu (minus 6,9 milijardi dolara) u Latinskoj Americi (minus 1,4 milijardi dolara) i Africi (minus 500 miliona dolara) .

„Finansijski pokazatelji aviokompanija bolji su od očekivanih. Rentabilnost je snažnija potpomognuta s više pozitivnih faktora“, rekao je Vili Volš, generalni direktor IATA-e.

Među pozitivnim stvarima je to što je Kina ranije od očekivanog ukinula restrikcije povezane s kovidom-19. Uz to, prihodi od teretnog saobraćaja i dalje su viši nego pre pandemije, iako nije isti slučaj s obimom prevoza tereta. Takođe, troškovi počinju da se smanjuju. Cena avio-goriva, i dalje visoka, smanjila se u prvom polugodištu, rekao je Volš.

Kompanije bi trebalo 2023. da potroše oko 215 milijardi dolara za gorivo, što je 28 odsto od troškova prema prosečnoj ceni goriva od 98,5 dolara za barel, navela je IATA. Barel je 2022. godine bio 135,6 dolara i prevoznici su morali da izdvoje 30 odsto svojih troškova za to, u odnosu na 24 odsto u 2019. godini.

Volš je malo ublažio optimizam, ukazujući da aviokompanije zarađuju samo 2,25 dolara po putniku.

„U tom kontekstu, brojne kompanije će s teškoćama poraviti svoje račune i usmeriti trajnu dobit na investicije“ i svojim akcionarima, rekao je Volš.

IATA, koja okuplja 300 aviokompanija koje predstavljaju 83 odsto svetskog avionskog prevoza putnika, ukazala je da je rentabilnost sektora i dalje nesigurna i da na to može uticati više faktora.

Moguća je recesija, nova geopolitička eskalacija, mada rat u Ukrajini nema uticaja na rentabilnost većine aviokompanija, nisu isključene nestašice sirovina i rezervnih delova.

Zbog prekida lanaca snabdevanja koje proizvođači aviona nisu uspeli da reše, kompanije imaju teškoće da održavaju i koriste flote, navela je IATA.

U 2020. godini, prvoj godini pandemije, broj putnika u aviosaobraćaju opao je za 60 odsto, na 1,8 miijardi. Taj broj se malo povećao u 2021. godini na 2,3 milijarde putnika, a zatim je 2022. ostvareno 74 odsto od nivoa pre krize, odnosno oko 3,3 milijarde putnika, prema Međunarodnoj organizaciji za civilnu avijaciju (ICAO), koja je agencija UN.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare