Još jedna banka u Srbiji upozorava klijente na prevaru - šta su smišing, višing i fišing

author
D. K.
10. maj. 2024. 14:33
Hero section image
Smishing,Concept,On,A,Smartphone,Screen,,Text,Message,Scam
Shutterstock/Sadi-Santos | Shutterstock/Sadi-Santos

Unikredit banka upozorila je danas svoje klijente i širu javnost da je u toku jedna od SMS prevara - takozvani "smishing" ("smišing"), u kojoj se spominje ime banke, i kroz koju se građani pozivaju da kliknu na link iz SMS poruke koji je zlonameran.

Kako se objašnjava, putem SMS poruka deli se određeni link putem koga se zahteva da se popune lični podaci korisnika, sa krajnjim ciljem njihove zloupotrebe.
"Unikredit banka obaveštava sve da ne stoji iza takvih SMS poruka i da je u pitanju prevara", navode u ovoj banci.

Banka poziva građane da "u cilju bezbednosti ne postupaju prema instrukcijama koje se navode u lažnim SMS porukama i da nikako ne ostavljaju svoje lične podatke".

Kako se ističe u saopštenju - banka je preduzela sve korake u cilju sprečavanja daljih sličnih aktivnosti, a sve građane podseća da budu oprezni kada se od njih traže lični podaci.

Fišing, smišing i višing


"Smishing ('smišing') i vishing ('višing') predstavljaju uobičajene vrste fišing napada, koji napadaju žrtvu putem glasovnih poziva i slanjem poruka. Obe vrste koriste tradicionalnu metodu fišing prevara koja od žrtve zahteva hitnu reakciju. Cilj je sličan, dok su načini isporuke različiti", navodi Nacionalni centar za prevenciju bezbednosnih rizika u IKT sistemima - CERT.
Kako se objašnjava, smishing je poznat i kao SMS fišing i predstavlja uobičajenu vrstu fišing napada koji se prenosi putem SMS  poruka na mobilnim telefonima.

"Tipična smishing poruka može stići sa informacijom da je bankovni račun suspendovan i da je za otključavanje potrebno otvoriti link ili prilog, nakon čega se instalira zlonamerni softver na sistem žrtve", upozorava CERT.

Vishing je, pak, glasovni fišing i predstavlja vrstu fišing napada koja se prenosi putem telefonskih poziva i Skajpa, a kao ciljnu grupu ima korisnike Voice Over Internet Protocol- VoIP usluge.

Signali preko kojih je moguće otkriti vishing prevaru su sledeći: pozivatelj tvrdi da predstavlja neku npr. agenciju, banku, poresku službu i slično, i traži lične ili finansijske podatke. Ako osoba nije zatražila kontakt, nijedna od ovih institucija neće uspostaviti kontakt putem e-pošte, tekstualnih poruka ili kanala na društvenim mrežama.

"Dakle, korisnik bi trebalo da bude skeptičan prema svima koji pozovu sa ovakvim ponudama. takođe, postoji osećaj izuzetne hitnosti. Napadači će pokušati da iskoriste osećaj straha kod potencijalne žrtve, koristeći pretnje hapšenjem i probleme sa nalogom žrtve... ", objašnjavaju u CERTU.

Signal je i kad pozivatelj traži podatke od žrtve.

"Od potencijalne žrtve se traži da potvrdi svoje ime, prezime, adresu, datum rođenja, JMBG, informacije o bankovnom računu i druge podatke za identifikaciju. Neretko se dešava da napadači već poseduju neke od ličnih podataka potencijalne žrtve, kako bi žrtva poverovala da je osoba koja je poziva zaista ona za koju se predstavlja i na taj način napadaču otkriju i druge informacije. Otkriveni podaci se mogu iskoristiti za druge zlonamerne aktivnosti ili ih napadači mogu prodati na dark vebu", upozorava CERT.

Detaljnije o načinu zaštite od smišing i višing napada pročitajte na sajtu Nacionalnog CERT-a.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama