Kako posluje firma Azvirt koja gradi puteve u Srbiji

Ekonomija 10. dec 202319:59 23 komentara
Shutterstock/Blazej Lyjak 2/Ilustracija

Sredinom oktobra otvoren je auto-put Ruma-Šabac, na čijoj gradnji je radila azerbejdžanska kompanija Azvirt, zajedno sa domaćim podizvođačima. Trošak oko izgradnje ovog auto-puta dospeo je u žižu javnosti kada je, u subotu, nosilac izborne liste "Srbija protiv nasilja" Miroslav Aleksić pozvao tužilaštvo da utvrdi verodostojnost pisma koje je nekadašnji vlasnik tabloida Objektiv Aleksandar Papić navodno uputio predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću u vezi sa korupcijom pri njegovoj izgradnji.

Aleksić je, naime, pozvao tužilaštvo da utvrdi da li su tačni navodi iz pisma da je vrednost radova na auto-putu Ruma-Šabac uvećana za 25 miliona evra, od kojih je osam miliona evra navodno dato Srpskoj naprednoj stranci.

Podsetimo, posao izgradnje ovog autoputa azerbejdžanska kompanija dobila je 2019. godine.

Ugovor o izgradnji autoputa Ruma-Šabac potpisan je 19. novembra 2019. godine, kada su potpis na papir stavili tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i predstavnik azerbejdžanske kompanije Azvirt Kamil Alijev.

Ugovorom je bila predviđena izgradnja auto-puta Ruma-Šabac i brze saobraćajnice Šabac-Loznica, ukupne dužine 77 kilometara, procenjene vrednosti 467,5 miliona evra.

Projekat je podeljen na tri deonice: auto-put Ruma-Šabac dužine 21,14 kilometara, uključujući most preko reke Save dužine 1.327,5 metara, kao i brza saobraćajnica Šabac-Loznica dužine 54,58 kilometara (koja tek treba da se gradi).

Sredinom oktobra ove godine auto-put u punom profilu Ruma-Šabac, dužine 24,6 kilometara (zajedno sa mostom preko Save), je otvoren za saobraćaj.

Azvirtove firme

U Srbiji posluju Azvirt ogranak Beograd i preduzeće Azvirt Balkan Construction DOO.

Na gradnji nedavno otvorenog auto-puta Ruma-Šabac, zajedno sa podizvođačima, radili su radnici Azvirt ogranka, proizilazi iz zvaničnih završnih računa.

Azvirt ogranak se, prema navodima iz zvaničnih finansijskih izveštaja, bavi popravkom – izgradnjom motornih puteva. Reč je o ogranku kompanije Azvirt iz Azerbejdžana, otvorenom u Srbiji 21. oktobra 2011. godine.

Prema zvaničnim podacima, Azvirt ogranak je lane upošljavao 355 radnika, ostvario je 18,78 milijardi dinara poslovnih prihoda (godinu pre 10,8 milijardi dinara), dok je neto profit bio 806,7 miliona dinara (godinu pre 398 miliona dinara).

Kao zastupnici Azvit ogranka u zvaničan registar upisani su Ahmet Murat Turkoglu (48), Fikrat Najafov (64) i Hurol Emre Candan (48). Svoj potpis na finansijske izveštaje stavili su Candan i Turkoglu.

Ubrzo po otvaranju ogranka ove azerbejdžanske firme, u Srbiji se 29. novembra 2011. godine otvara i preduzeće Azvirt Balkan Construction DOO – registrovano je za izgradnju puteva i autoputeva, a bavi se, kako stoji u zvaničnim finansijskim izveštajima – „izgradnjom infrastrukturnih projekata, aerodroma, i ostalog u zemlji i u inostranstvu“.

Zakonski zastupnik i direktor je Ahmet Murat Turkoglu.

Azvirt Balkan Construction je u stoprocentnom vlasništvu kompanije Azvirt LLC, sa sedištem u Azerbejdžanu, a čiji su vlasnici fizičko lice Elnur Alijev (25%) i pravna lica Falcom Holding s.a.r.l (25%), Walz GmbH&Co iz Nemačke (20%), Martin Beteiligungs GmbH&Co, takođe iz Nemačke (30%).

Prema podacima iz završnih računa ovdašnjeg preduzeća, krajnji vlasnici Azvit Balkan Construction DOO su: Alnur Alijev iz Bakua (25%), zatim Kanan Alijev iz Bakua (25%), Martin Manfred iz Nemačke (30%), Zakharias Valter, takođe iz Nemačke (20%).

Preduzeće ni u 2020, ni u 2021, ni u 2022. godini nije imalo – nijednog zaposlenog.

Bilans uspeha preduzeća Azvirt Balkan Construction pokazuje lanjske poslovne prihode od 18,5 miliona dinara (tek deseti deo poslovnih prihoda koje je upisao Azvirt ogranak) i profit od četiri miliona dinara (Azvirt ogranak je u toj 2022. ostvario čak 200 puta veću neto dobit).

Zaloge kao garancija za dug 

Azvirt ogranak ima upisano više zaloga na imovini, u korist AIK banke i Unikredit banke, kojom je obezbeđeno pokriće duga prema ovim bankama u maksimalnom iznosu od 63 milijarde dinara.

Prema završnim računima, ovo preduzeće je putem lizinga nabavljalo mašine, vozila i ostalu opremu.

Kada je reč o o preduzeću Azvirt Balkan Construction DOO, ono nema upisanu nijednu zalogu na imovini.

Šta je još gradio Azvirt

Prema podacima dostupnim na sajtu Koridora Srbije, azerbejdžanska kompanija Azvirt učestvovala je i u gradnji deonice Donji Banjani – Preljina, od 40,4 kilometra, zatim na 19,5 kilometara puta Obilaznice Beograd zajedno sa kineskom firmom „Power construction corporation of China” (deonica B4, B5 i B6 Ostružnica – Orlovača – Bubanj Potok, Faza K).

Azvirt je radio tunele Predejane i Manajle, kao i tunel Bancarevo.

Pročitajte još:

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare