Let od državnog Jat Ervejza do državne Er Srbije: Šta je obeležilo saradnju sa Etihadom?
Država je ponovo stopostotni vlasnik nacionalnog avioprevoznika. Šta je obeležilo ovu saradnju?
Let od državnog Jat Ervejza do državne Er Srbije trajao je deset godina i evo kako danas izgleda vlasnička struktura. Nema više Etihada među akcionarima.
Jedna od glavnih karakteristika proteklih deset godina je manjak podataka. To da ne znamo detalje ugovora daleko je od iznenađujućeg i može da se smesti između uobičajenog i normalnog za vlasti u Srbiji i to ne samo ovu vlast. Ali ne znamo ni koliko je koštala ova poslednja transakcija.
Sve poslovne detalje potrebno je da znamo da bi mogao da se da odgovor na ključno pitanje - da li je posao sa Etihadom bio dobar ili ne? Dakle, koliko je i za šta plaćeno Etihadu - za avione, menadžment, druge usluge.
Jasno je danas da je Er Srbija u boljoj formi nego JAT pre deset godina. Flota je veća, leti se na više desetina destinacija. Međutim, sve to uz obilatu državnu pomoć.
Inače, poslednje promene u vlasništvu su samo kraj procesa koji je počeo 2020. kada je Srbija nakon prve dokapitalizacije od 100 miliona evra smanjila udeo Etihada na nešto više od 18 odsto. Ovo je ujedno i kraj Etihadove strategije. Ta kompanija je u vreme ulaska u Srbiju htela da napravi mrežu poslovnih ugovora sa drugim kompanijama, među njima i sa Er Berlinom i Alitalijom.
U međuvremenu, od te strategije je Etihad odustao, pa se ni Er Srbija nije uklapala u dalje planove. Tako da je praktično poslednjih godina učestvovao kao tihi partner.
Proteklih deset godina krasi i suštinski izostanak profita do prošle godine. Naime, tek od tada Er Srbja počinje da zarađuje bez državne pomoći, a to pokazuje i računica Fiskalnog saveta. Ove godine očekuje se profit, u prvoj polovini godine bio je više od 22 miliona evra.
Dakle, Er Srbija danas jeste bolja nego Jat Ervejz, ali ne zna se kolika je cena te transformacije. Uz preuzimanje starih dugova JAT-a, govorilo se i o više od pola milijarde evra državnih ulaganja. Da li je uz tolike pare država mogla i bez partnera. U vladi kažu ne, Etihad je odigrao ključnu ulogu u transformaciji kompanije, ali dalje Er Srbija može samostalno da posluje.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare
NAJČITANIJE
Oglas
Oglas
Najnovije
Oglas
Oglas
Oglas