Na snazi novi pravilnik: Ko i pod kojim uslovima može u Srbiji da testira vozila bez vozača

Ekonomija 02. dec 202307:00 7 komentara
Shutterstock/Scharfsinn

Od danas, 2. decembra, na snazi je novi pravilnik koji reguliše proceduru izdavanja dozvole za testiranje vozila bez vozača, zaključno sa četvrtim nivoom automatizacije vožnje, kao i uslove pod kojima se obavlja takozvana autonomna vožnja.

MUP je u avgustu ove godine izdao dozvole za probnu vožnju za dva autonomna vozila, a ministar informisanja i telekomunikacija Mihailo Jovanović je tada izjavio, kako je prenela eKapija, da se pomenute dozvole odnose na nivo „tri“ autonomne vožnje, odnosno da u vozilu mora da postoji vozač koji bi u slučaju problema preuzeo komande.

Kako je tada rekao – plan je da do početka izložbe EXPO 2027 dobijemo i najviši, peti nivo autonomne vožnje – odnosno da imamo autonomno vozilo koje može da ide u potpunosti bez vozača.

Pravilnik koji je upravo stupio na snagu omogućava izdavanje dozvole za testiranje firmama zaključno sa nivoom 4 automatizacije vožnje.

Nivoi autonomije vozila

Savetnik u kabinetu premijerke Stefan Badža je, u avgustu ove godine, za Tanjug objasnio da prema brojnim međunarodnim standardizacijama postoji šest nivoa autonomne vožnje, od nula do pet.

„Nivoi od nula do dva su sistemi podrške vozaču i neke od njih, poput pomoći pri kočenju i parkiranju ili slično, već dugo predstavljaju standardnu opremu velikog broja vozila. Nivoi od tri do pet razlikuju se prema autonomiji vozila u odnosu na vozačke mogućnosti, kao i mogućnost upravljanja u različitim okruženjima“, naveo je tada Badža za Tanjug, preneo je portal 021.

Šta predviđa novi pravilnik

Ministar unutrašnjih poslova doneo je 22. novembra Pravilnik o uslovima za obavljanje autonomne vožnje, kojim se bliže propisuju uslovi pod kojima se obavlja autonomna vožnja i procedura izdavanja dozvole za testiranje autonomnog vozila, koji je, osam dana po objavi u Službenom glasniku, upravo stupio na snagu.

Automatizovani sistem vožnje je, prema ovom podzakonskom aktu, „kombinacija hardversko-softverskih komponenti uz pomoć kojih se, shodno nivou automatizacije, realizuje dinamički zadatak upravljanja vozilom, u utvrđenom radnom opsegu“.

Dozvola za testiranje se firmama izdaje na period od najduže godinu dana, za jedno ili više autnomnih vozila „vrste L7 sa fabrički zatvorenom karoserijom, M1 ili N1, zaključno sa nivoom 4 automatizacije vožnje“.

Testiranje vozila bez vozača moći će da, prema novom pravilniku, obavljaju firme lica sa sedištem u Srbiji, na osnovu dozvole koju izdaje MUP, tačnije – teritorijalno nadležna organizaciona jedinica ili Uprava saobraćajne policije ako se testiranje odvija na teritoriji za koju je nadležno više organizacionih jedinica.

„Kopija dozvole se za vreme testiranja mora nalaziti u vozilu koje se testira, a lice koje se nalazi u vozilu u svojstvu vozača koji može vršiti testiranje je dužno da je na zahtev ovlašćenog lica pruži na uvid“, precizira se pravilnikom.

Prilikom izdavanja dozvole, u zavisnosti od specifičnosti svakog pojedinačnog zahteva, može se dozvoliti celodnevno testiranje, testiranje u kraćem periodu ili se odrediti najduže trajanje svake pojedinačne vožnje, a takođe može se odrediti da se testiranje obavlja samo tokom trajanja obdanice.

Takođe, može se odrediti i broj testiranja – poput broja dnevnih vožnji u određenom periodu, kao i ukupan broj testiranja u periodu važenja dozvole za testiranje.

Pravilnik predviđa i da se posebne mere bezbednosti mogu odrediti u zavisnosti od meteoroloških uslova – na primer da se testiranje obavlja samo u uslovima normalne vidljivosti.

Nadležni, pri izdavanju dozvole, mogu da odrede i mere bezbednosti u pogledu vozača i drugih osoba lica koje se mogu nalaziti u vozilu prilikom testiranja.

„Na primer, ako se testira vozilo nivoa 3 ili nižeg nivoa, vozač se mora nalaziti na mestu vozača; ako se testira vozilo nivoa 4, vozač mora sve vreme da sedi u prvom redu sedišta iza vetrobrana, spreman da u svakom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom i postavljen tako da je položaj njegovih ruku, nogu i tela takav da nikada ne gubi upravljivost vozilom“, pojašnjava se u pravilniku.

Ovaj akt propisuje i dužnosti  vozača – da nadzire odvijanje vožnje na putu „pri čemu mora biti pripravan da preuzme kontrolu nad vozilom „u svim slučajevima na upozorenje autonomnog sistema vožnje (ASV) da vozač preuzme dinamički zadatak, u slučajevima otkaza ASV sa ili bez prethodnog upozorenja tog sistema, ukoliko dalja realizacija dinamičkog zadatka stavlja u izgled povećan rizik od nastanka saobraćajne nezgode ili stvara situaciju gde je nastanak saobraćajne nezgode vrlo izvestan, kao i u svakom drugom slučaju gde bi bezbednost saobraćaja na putu bila ugrožena uz dalju upotrebu ASV“.

Brnabić: Sva vozila u okviru EXPO 2027 – električna bez vozača

Premijerka Ana Brnabić je, u avgustu ove godine, izjavila da je cilj je da do 2027. godine „imamo maksimalni nivo“, peti, što znači potpuno autonomno vozilo, i da tokom EXPO 2027 u Beogradu sva vozila u okviru te manifestacije budu električna vozila bez vozača.

Kako je rekla, cilj je da do kraja godine bude izdat nivo 4 i da Srbija u ovoj oblasti bude „prva u Evropi“.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare