Nabavka tramvaja u Beogradu: N1 proverava koliko su koštali u drugim evropskim gradovima

Ekonomija 18. apr 202407:56 43 komentara
Mircea Iancu/Pixabay

Cena tramvaja u Beogradu ima potencijal da budu među najvišima u Evropi ukoliko javna nabavka bude zaključena prema maksimalnim projektovanim cenama. One su 50 odsto više u odnosu na javnu nabavku iz 2023. godine.

Prema raspisanoj javnoj nabavci izražena je spremnost da se plati 5,5 miliona evra po tramvaju, bez PDV. Za to vreme u susedno Sarajevo je stigla prva tura od ukupno 15 naručenih vozila. U pitanju su tramvaji „15 Tango NF3“ koje je kompanija „Štadler“ specijalno napravila za glavni grad Bosne i Hercegovine. Ugovor dve strane je potpisan 2021. godine, a cena po komadu je 2,26 miliona evra.

Da može da bude i mnogo skuplje pokazuje primer nemačkog grada Kemnica. Oni su tokom 2022. godine naručili 19 tramvaj-vozova zvani „Siti link“ (City link). U pitanju su vozila koja mogu da rade i kao tramvaji ali i da se priključe na železničku mrežu, a najčešće saobraćaju između dva grada, odnosno u lokalu.

U pitanju su potpuno električni trodelni tramvajski vozovi dugi 37,5 metara, koji mogu da prevezu do 236 putnika, a putuju do 100 kilometara na sat. Ugovor iznosi 234 miliona evra i obuhvata 19 vozila, izgradnju novog depoa, kao i održavanje. Zbog ovih svojstava ovaj tramvaj-voz je skuplji od svih tramvaja.

Stellwerker/Wikipedia

Bingo u Budimpešti

Da cene mogu dosta da variraju potvrđuje i slučaj Budimpešte. Oni su narudžbinom dodatnih 20 CAF tramvaja napravili „posao godine“ jer se radi o dodatnoj porudžbini prema ugovoru sklopljenom 2014. godine. Mađari će zahvaljujući činjenici da su u pitanju isti uslovi kao i 2014. (plus inflacija) platiti 37 vozila svega 40 miliona evra. To je, kako procenjuju čelnici Budimpešte, i do 70 odsto povoljnije od sadašnjih cena.

Povezane vesti

Da su cene danas znatno veće potvrđuje nova narudžbina iz 2023. godine, po kojoj će za 31 tramvaj biti plaćeno 100 miliona evra. Ovim ugovorom će biti obuhvaćena i isporuka dodatne opreme i usluga. Podsećamo, CAF tramvaji se voze i u Beogradu. I najmlađi su u voznom parku.

U italijanskom gradu Milanu su 2019. godine naručili ukupno 80 vozila za gradsku, ali i međugradsku vožnju. Visina ugovora iznosi 172,6 miliona evra, a prvih 30 vozila plaćeno je 75,5 miliona evra. U pitanju je model „Tramlink S3 Leo“.

Francuski grad Monpelje naručio je 60 CAF tramvaja. Visina ugovora iznosi 200 miliona evra. U pitanju su modeli sa Urbos platforme. Sastoji se iz sedam delova i, kako navode, zadovoljiće kriterijume energetske efikasnosti i visokog stepena pouzdanosti i komfora za putnike. Ugovor je zaključen 2022. godine.

Francuski grad Le Man se ove godine odlučio za tramvaje kompanije Alstom. U pitanju je nastavak saradnje započete 2007. godine, pa će 44 tramvaja koštati 57 miliona evra.

Za Alstom se opredelio i austrijski grad Grac. Oni su februara ove godine potpisali ugovor po kome će za 64,8 miliona evra isporučiti 15 trodelnih “Fleksiti” tramvaja dugačkih 33.8 metara. Ovaj tramvaj može da preveze 200 putnika

U hrvatskom gradu Osijeku su septembra 2023. godine zaključili ugovor o isporuci 10 niskopodnih tramvaja domaće kompanije „Končar – Električna vozila“ po ceni od 25 miliona evra. Vozila su kapaciteta od 135 mesta, od kojih su 44 sedeća, a očekivano je da isporuka počne u martu a završi se u septembru 2025. godine.

Najjeftiniji tramvaji naručeni su za ruski grad Čeljabinsk 2022. godine. Oni za svaki od 74 komada domaće proizvodnje (Sinara transportne mašine) plaćali po 74 miliona rublji, odnosno 739.042 evra.

Cene, kako se može, videti variraju od toga koje sve usluge su planirane, posebnih svojstava poput širine pruge ili reljefa, a ono što pozitivno utiče na povoljnost cene jeste mogućnost dodatne porudžbine. To donosi nižu cenu koja u slučaju Budimpešte i tramvaja CAF ide i do 70 odsto.

U Beogradu pravila nema i sve je moguće

Kada je reč o kupovini tramvaja u Beogradu, pravilo je da nema pravila, onda da se može očekivati sve, bilo da je u pitanju broj, cena, godina….

Poslednja velika nabavka novih tramvaja desila se još 2011. godine kada je nabavljeno 30 vozila španskog proizvođača CAF. Prema rečima tadašnjeg gradonačenika Dragana Đilasa cena jednog tramvaja u direktnoj pogodbi iznosila je 2.125.964 evra.

„Na tu cenu dodaju se troškovi rezervnih delova, specijalnih alata, obuke, isporuke, kontrole. Pre svega zbog viših cena transporta i obuke, ukupna cena CAF-a jeste 81.361.032 evra sa porezom“, rekao je Đilas 2009. godine.

Od tada vlast se promenila i više puta je najavljivana kupovina novih tramvaja. Međutim, to se nije desilo.

Vlasta Vukićević/Nova.rs

Pričalo se o tramvajima iz Češke, Slovačke, Belorusije, Rusije, Kragujevca…

Vesić i Mali više puta obećali

Tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali je 2015. godine tradicionalno samouvereno najavljivao da će češki tramvaji KT4 poznatiji kao „kate“ biti obnovljeni odnosno „doživeti novu mladost“. Tada je pričao da će najmanje 60 dobiti klime i internet, a da će to biti rađeno u saradnji sa slovačkom „ŽOS Trnavom“ koja je tada bila vlasnik kompanije „Goša“ gde su se između ostalog pravili vagoni. Umesto ovog posla, kompanija iz Slovačke je ostala prepoznatljiva po tome što nije isplaćivala plate, a da se jedan radnik zbog toga ubio.

Četiri godine kasnije ponovo se priča o modernizaciji prepoznatljivih i za Beograd tipičnih tramvaja s tim što je partner za remont bio drugi – češka kompanija „Tatra“. Tada se pričalo i o mogućnosti da kompanija „14. oktobar“, koju je “Tatra” kupila, remontuje stare tramvaje.

„Za nas je najvažnije da se proizvodnja novih tramvaja i reparacija starih radi u Srbiji, jer to znači posao za srpske radnike i povećanje bruto domaćeg proizvoda (BDP)“, pričao je tadašnji zamenik gradonačelnika Goran Vesić, ali od posla i povećanog BDP zbog tramvaja nije bilo ništa.

Tokom 2019. godine vođeni su razgovori sa ruskom kompanijom „Uraltransmaš“. Rusi su tada izrazili spremnost da ispruče čak 100 tramvaja.

Tanjug/ Sava Radovanović

U Kragujevcu su 2020. godine počeli da se prave tramvaji nemačke kompanije Simens (Siemens). To je bio znak da se najavi nova mogućnost. Tako je zamenik gradonačelnika Goran Vesić 2021. godine rekao da će Beograd dobiti nove tramvaje, da ne zna da li će to biti Simens, ali da će uslov javne nabavke biti „da se proizvode u Srbiji“. Iste godine je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio te kako „očekuje da se u budućnosti ti tramvaji nađu i na ulicama gradova Srbije„.

Kao što se zna, ništa se od rečenog nije desilo. Niti je Beograd dobio nove tramvaje, dok su tramvaji u Kragujevcu prave za nemačke gradove Bremen, Minhen, Nirnberg…

Šapić najavljuje naveliko

Došlo je vreme da i Aleksandar Šapić kao gradonačelnik najavi kupovinu tramvaja. On je odustao od popravke verovatno svima dragih čeških tramvaja i najavio kupovinu novih, i to čak 100. Osim tramvaja, istovremeno je najavio kupovinu 100 trolejbusa ali i velikog broja autobusa. U maju 2023. godine je to bilo 500, a nešto kasnije broj se popeo na 700 novih autobusa. Sve to u narednih godinu – godinu i po dana.

Za razliku od vremena Gorana Vesića, Šapićevo obećanje je pratila neka akcija, odnosno raspisivanje javne nabavke za 20 tramvaja. Tender je raspisalo Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP), a od istog se odustalo jer ovo javno preduzeće nije imalo dovoljno novca i garancija, pa se u nabavku uključila Gradska vlada, tačnije Privremeni organ.

Po Šapićevim rečima sa kraja 2023. godine, nabavka tramvaja je prešla u nadležnost Sekretarijata za javni prevoz grada i da je zato poništen tender.

šapić rasprava jelena n
N1

„Tu nabavku trebalo je da sprovedemo sami. Naš maksimum u tom momentu je bio 25 tramvaja. Za to smo mogli da priuštimo 50 miliona evra. U međuvremenu smo postigli dogovor sa Vladom Srbije zato što oni moraju da nam daju neku vrstu garancije da bismo mogli da uđemo u veću nabavku koju će onda da sprovede Sekretarijat za javni prevoz“, rekao je Šapić decembra 2023. godine.

On je tada napomenuo da je se sprema veća nabavka, za 50 tramvaja koja će biti realizovana u najkraćem mogućem periodu.

Period jeste bio kratak, ali broj je bio neznatno veći, ukupno 25 tramvaja. Ono što je ovog puta unelo nedoumicu ali i strepnju kako se troše pare građana, jeste projektovana maksimalna cena koja je 40-50 viša od proseka. Poređenja radi, umesto trenutno projektovanih 5,5 miliona evra po komadu, cena je u prošloj javnoj nabavci bila iznosila 3.414.659 evra po komadu.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare