Samo dve nedelje nakon što su predsednik Srbije i kompanija Stelantis najavili da će se u Srbiji proizvoditi novi električni automobil, radnicima kragujevačke fabrike nametnut je izbor - rad u inostranstvu ili otpreminine i odlazak na biro rada. Zbog toga su već danas sindikalni predstavnici pregovarali u Beogradu sa državom i poslovodstvom Fijata, dok su nezadovoljni radnici šetali ulicama Kragujevca.
Predstavnici sindikata došli su na noge ministarki Dariji Kisić ne bi li se sreli oči u oči sa rukovodstvom Fijata, i zatražili zaštitu od države koja je ujedno i trećinski vlasnik kragujevačke fabrike automobila. Za to vreme pobunjeni radnici blokirali su ulaz fabrike u Kragujevcu, šetali do gradske uprave i gradonačelnika i obećali da će, ako ne dobiju zaštitu države – „pustiti korak“.
„Blokiraćemo i grad i sve, idemo čak i do Beograda ako treba, na ovome se nećemo zaustaviti“.
„Više ljudi je noćas provelo noć u Hitnoj pomoći, ljudi su uzeli kredite, imaju mladi bračni parovi koji imaju decu. Gde će? Šta da rade? Treba neko da vrati te kredite, kako, šta? To je trebalo godinama da se objašnjava narodu“.
„Dali su nam dve solucije i reklu su… Ne, jednu. Ako se ne potpiše, idemo kao kufer, ono kad ga izbace iz voza i doviđenja“, rekli su.
Malo je šta bilo jasnije posle sastanka u Beogradu koji je trajao skoro tri sata. Iz sindikata poruka o „hladnom tušu“ baš kad su se obradovali proizvodnji električnog modela, ali i da će sve biti poznato narednih dana.
„Za ovih osam dana, kao što smo rekli, imaćemo priliku da saslušamo sve zaposlene, da tražimo od poslodavca da maksimalno pojasni, da vidimo koje su to crvene linije ispod kojih zaposleni ne mogu da idu. Uvek je bolja solucija sto dana pregovarati, nego jedan dan ratovati, ali ponavljam – ukoliko ne nađemo rešenje, mi ćemo morati da stanemo uz naše zaposlene“, kaže Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata Fijata.
„Ovo je sad jedan hladan tuš, ali bukvalno hladan tuš. Dobili smo odgovor od poslodavca, da poslodavac želi da sačuva radnu snagu za sutra kad se otvori nova fabrika. Ostalo je nejasno kako to žele da izvedu, jer ako naši radnici idu da rade na modelu Pežo 308 koji je stariji od našeg 500 L koji ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem, da montiraju točkove na taj auto, šta će oni naučiti tamo da sutra primene kad dođe da se pravi elektromobil“, kaže Zoran Stanić, iz granskog sindikata metalaca UGS Nezavisnost.
Nejasne su, kažu, i tabele sa ponuđenim novcem za odlazak na rad u drugim Stelantisovim fabrikama.
„Za Poljsku i za Slovačku bonusi su u odlasku 6.000 evra, u povratku 11.000 evra. S jedne strane to je ogroman novac, i nije nam jasno zašto poslodavac ili ko već daje taj novac radniku da ide u tuđu fabriku da radi, a neće da mu da trećinu tog novca da ostane u svojoj fabrici da se usavršava i da sutra krene da proizvodi novi model“, kaže Stanić.
A radnicima koji ne prihvataju pregovore u Beogradu, već traže dolazak državnog rukovodstva u Kragujevac, kako je to poručio potpredsednik sindikata „Nezavisnost“ Igor Anđić, stiže odgovor iz drugog sindikata.
„Vrh Stelantisa i naše Vlade je 28.4. baš ovde u Beogradu, u Predsedništvu, potpisao novi ugovor, znači ne možemo da kažemo da Beograd nije mesto“, kaže Đorđević.
Dolaziće zato, kažu, i na dalje, ali ne doveka. Da li će sa njima u šetnju, ali protestnu, i drugi radnici kragujevačkog Fijata, kako su najavili na početku priloga? Ključ možda ima resorno ministarstvo, ali ga ne otkriva.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare