Potpredsednik EBRD: Pravo vreme za ulaganja u železnice Zapadnog Balkana

Ekonomija 11. sep 202109:51 0 komentara
N1/Ilustracija

Železnice na Zapadnom Balkanu na dobrom su putu da se prilagode železničkoj mreži EU i panevropskim koridorima a prioritet sektora u regionu ostaju otvaranje tržišta, upravljanje i interoperabilnost, rekao je potpredsednik Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) Jirgen Rigterink.

Rigterink je u intervjuu za Euraktiv i agenciju Beta uoči Železničkog samita Zapadnog Balkana, koji će biti održan u ponedeljak u Beogradu, istakao da će EBRD nastaviti da radi sa državnim železnicama, privatnim investitorima i klijentima i vladama u regionu kako bi se ti priotiteti ostvarili.

„EBRD ima ambiciozne planove u regionu za unapredjenje kvaliteta usluga i brzine širom železničke mreže uz produžavanje Transevropske transportne mreže u skladu sa standardima EU, dalje jačanje kapaciteta za pripremu i sprovodjenje projekata u skladu s tim, poboljšanje upravljanja, kao i bezbednosti i održavanja“, rekao je Rigterink.

On je podsetio da železnice predstavljaju ekološko, održivo, inovativno, bezbedno i efikasno sredstvo transporta ali da su godinama „trpele zbog, naizgled, nezaustavljvog trijumfa automobila koji je doveo do nedovoljnog investiranja i napuštanja nekada dobro uspostavljenih železničkih veza“.

„Sada se situacija preokrenula. Sada je vreme za ulaganja u železnicu kako bi se Evropa i njen region (Zapadni Balkan) približili na način koji ujedno rešava ekološke izazove našeg doba“, istakao je Rigterink.

Prema njegovim rečima, to je prilika koju ne treba propustiti, posebno za zemlje Zapadnog Balkana kojima povezivanje ostaje na vrhu dnevnog reda.

„EBRD i njene partnerske institucije, EU i Evropska investiciona banka (EIB), pružaju dobro strukturirano finansiranje i podršku za sprovodjenje investicija u skladu sa najboljim medjunarodnim standardima i praksama“, rekao je Rigterink.

Kada je reč o Srbiji, on je rekao da je EBRD do sada u njen železnički sektor ukupno investirala 564 miliona evra u infrastrukturu i vozna sredstva dodajući da podrška „fizičkim“ investicijama predstavlja samo deo posla.

„EBRD kroz investicione projekte takodje podržava preko potrebne reforme sektora železnice sa ciljem jačanja korporativnog upravljanja, primene viših standarda nabavki i ekoloških i socijalnih standarda, rodne inkluzije i inkluzije mladih“, istakao je Rigterink.

Deonica Beograd-Niš najznačajniji projekat

Oko planova EBRD za železnice u Srbiji, on je rekao da je jedan od najznačajnijih projekata koji će podržati obnova deonice Beograd-Niš.

„U bliskoj saradnji sa EIB i EU, kroz Investicioni fond za Zapadni Balkan, radimo na obnovi i nadogradnji te ključne železničke deonice na panevropskom Koridoru 10 sa ciljem da se brzina vozova poveća na do 200 kilometara na sat uz poboljšanje kvaliteta putničkih i teretnih železničkih usluga“, rekao je Rigterink.

Kada bude završen, Koridor 10 će povezivati zapadnu Austriju i severnu Grčku značajno jačajući evropske integracije duž cele rute, dodao je potpredsednik EBRD.

Železnički samit Zapadnog Balkana 2021 organizuju Stalni sekretarijat Transportne zajednice, EIB i EBRD, pod okriljem Ministarstva gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije.

Samit će okupiti ministre saobraćaja iz regiona i članica EU koje se graniče sa Zapadnim Balkanom, predstavnike Evropske komisije i profesionalce iz sektora železnice.

Cilj skupa, na kome će biti potpisana deklaracija „Posvećenost železnici“, jeste unapredjenje regionalne i evropske saobraćajne politike, kao i doprinos bezbednijem, bolje povezanom i održivom železničkom saobraćaju.

Održavanje Samita poklapa se sa dolaskom u Beograd voza Konekting Jurop ekspres čijim će petonedeljnim putovanjem duž kontinenta biti obeležena Evropska godina železnice.

U vezi daljeg angažmana u Srbiji, potpredsednik EBRD rekao je da će ključne oblasti za podršku i dalje biti unapredjenje pristupa finansiranju i „nou-hau“ za mala i srednja preduzeća.

„Radićemo na promovisanju investicija u obnovljive izvore, unapredjenju energetske efikasnosti u javnim i stambenim zgradama, uvodjenju ‘pametnog’ merenja potrošnje struje i daljoj modernizaciji železničke i drumske infrastrukture i operacija“, rekao je Rigterink za Euraktiv Srbija i Betu.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!