Oglas

Ko prikriva podatke

Savet za borbu protiv korupcije: TOK da ispita tokove novca oko izgradnje pruge Beograd - Novi Sad i eventualnu krivičnu odgovornost

author
D. K.
05. nov. 2025. 13:31
Brza pruga Beograd-Novi Sad
Ministarstvo građevinarstva/arhiva

Savet za borbu protiv korupcije traži da Tužilaštvo za organizovani kriminal ispita tokove novca, odnosno troškove izgradnje i rekonstrukcije završene deonice pruge Beograd - Novi Sad koji su višestruko uvećani u odnosu na ugovorenu cenu, kao i da ispita eventualnu krivičnu odgovornost izvođača, podizvođača, podizvođača podizvođača, dobavljača, zbog sumnje da su nestručnim i nesavesnim radom, ili isporukom roba lošeg kvaliteteta, doprineli rušenju nadstrešnice železničke stanice Novi Sad, koja je za posledicu imala pogibiju 16 osoba i tešku povredu sa tragičnim posledicama jedne osobe.

Oglas

Savet za borbu protiv korupcije dostavio je 27. oktobra 2025. godine Vladi Republike Srbije Izveštaj o nedostajućoj dokumentaciji koja se odnosi na rekonstrukciju i modernizaciju pruge na deonici Beograd - Novi Sad. Izveštaj je dostavljen i Generalnom sekretarijatu Vlade RS, Vrhovnom javnom tužilaštvu i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, navodi Savet za borbu protiv korupcije.

U Republici Srbiji u poslednjih deset godina pokrenut je veliki broj infrastrukturnih projekata u oblasti putne, železničke, sportske i druge infrastrukture, ukazuje Savet.

Svi projekti se finansiraju prevashodno iz kreditnih sredstava, dok je u mnogo manjoj meri finansiranje projekata iz sopstvenih izvora.

"Prioritet i odabir projekata određuje se u užem krugu lica iz vladajuće partije a široka javna rasprava najčešće izostaje ili i ako postoji ne uvažava se mišljenje stručnih lica ako ne pripadaju toj partiji", navodi Savet.

Izbor izvođača, kako se navodi u izveštaju - vrši se najčešće na bazi međudržavnih sporazuma bez raspisivanja međunarodnog tendera.

Za izbor podizvođača retko se primenjuje Zakon o javnim nabavkama, ili ako se primenjuje obično se javi jedan ponuđač.

"Za sve projekte prekoračen je ugovoreni rok završetka gradnje, kao i ugovorena cena. Imajući u vidu da se radi o projektima čija se vrednost meri milijardama evra izuzetno je važno da se uspostavi ozbiljna kontrola trošenja javnih sredstava", upozorava Savet.

Otvoren put za korupciju

Projekti u kojima se izvođači radova biraju uz manju konkurentnost (sporazumi, dogovori), a pri tom se za njihovu realizaciju angažuju ogromna materijalna sredstva čije trošenje ne kontroliše ni jedna institucija, otvoren su, navodi se - put za korupciju ogromnih razmera.

Zbog takvih okolnosti Savet je uradio nekoliko izveštaja iz oblasti gde se troše javna sredstva a da kontrola njihovog trošenja izostaje, pa je tim povodom davao brojne preporuke Vladi Republike Srbije, kako bi se stepen nezakonitosti i korupcije sveo na najmanju moguću meru.

Savet nema saznanja da li je Vlada usvojila preporuke i da li je uopšte razmatrala izveštaje Saveta.

U toku izrade izveštaja Savet se susretao sa problemima koji se odnose na nedostajuću dokumentaciju koju određena ministarstva nisu želela da dostave i pored naloga Poverenika za informacije od javnog značaja.

"Problem prikrivanja dokumentacije od strane državnih institucija odjeknuo je u javnosti poslednjih nekoliko meseci kada se desila velika tragedija zbog pada nadstrešnice u železničkoj stanici u Novom Sadu", navodi Savet.

Ni ogroman pritisak javnosti nije doprineo da, navodi se, potpuna dokumentacija koja se odnosi na trošenje javnog novca na izgradnji i rekonstrukciji brze pruge Beograd- Mađarska granica bude objavljena na sajtu Vlade RS, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije.

Informisanje javnosti, od strane najviših organa vlasti, da je data kompletna dokumentacija od nekoliko hiljada dokumenata i da je ista dostupna na sajtu svih relevantnih institucija nije argumentovano činjenicama, konstatuje se u izveštaju.

Savet je od nadležnih institucija, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije, tražio podatke o tokovima novca, odnosno troškovima izgradnje i rekonstrukcije železničkih objekata, pojedinačno po izvođačima i podizvođačima, kao i angažovanim finansijskim sredstvima za njihovo plaćanje, za deo pruge Beograd- Novi Sad , koja je 2024. godine puštena u saobraćaj.

"To je značilo da je za završene radove i isporučena dobra i usluge po svim učesnicima (izvođači, podizvođači, podizvođači podizvođača, dobavljači) utvrđena konačna vrednost troškova, samim tim i konačna cena koštanja deonice pruge Beograd - Novi Sad, uključujući novoizgrađene i rekonstruisane stanične objekte, kao i stanicu Novi Sad.

"Ni Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ni Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili tražene podatke, niti takvi podaci postoje na njihovom sajtu, kao ni na sajtu Vlade Republike Srbije", ukazuje Savet.

U ovom izveštaju Savet prikazuje kakve odgovore su dostavile navedene institucije, uz podsećanje da je 2020. godine radio Izveštaj o toj deonici pruge i uočenim problemima pre pet godina.

Ove odgovore Savet naziva neprihvatljivim.

"A, pre svega odgovore Infrastrukture železnice Srbije, da nemaju podatke o troškovima izgradnje po svakom izvođaču i podizvođaču, kao i vrsti postupka po kome su izabrani", ukazuje Savet.

Ako se u komercijalnom ugovoru navodi, da investitor-Infrastruktura železnice Srbije daje saglasnost izvođaču iz Kine na odabrane podizvođače preko finansijera - Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u pisanoj formi, to znači, navodi se - da su im dostupni podaci o nazivu podizvođača, vrsti radova, vrsti usluga i dobara, kao i visini ponude i referencama podizvođača.

Tvrdnja Infrastrukture železnice Srbije da podatke o podizvođačima, odnosno troškovima po svakom podizvođaču poseduje samo izvođač je, prema Savetu - neprihvatljiva iz više razloga.

"Prvo, izvođač je sve troškove za izvršene radove, isporučena dobra i usluge morao da pravda kroz finansijsku dokumentaciju, kako bi se formirala konačna cena koštanja.

Drugo, u skladu sa utvrđenom cenom koštanja morala su biti uplaćena finansijska sredstva za izmirenje svih obaveza", navodi se u izveštaju.

Ako Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastruktura železnice Srbije tvrde da nemaju podatke o vrsti i vrednosti troškova pojedinačno po svakom izvođaču i podizvođaču, postavlja se pitanje - kako su formirali konačnu cenu koštanja za završenu deonicu pruge Beograd - Novi Sad.

"Da li to znači da se izvođačima veruje na reč, pa je njihov svaki isporučeni dokument prihvatljiv investitoru i finansijeru? Posebno je interesantan odgovor Infrastrukture Železnice Srbije da s izvođačima iz Rusije nije ni ugovorena obaveza izvođača da dobije saglasnost od investitora i finansijera za izbor podizvođača", ukazuje Savet.

Zbog svega navedenog Savet navodi da ne čudi razlika u podacima o konačnoj ceni koštanja deonice pruge Beograd - Novi Sad između ove dve institucije koja je oko 70 miliona dolara.

"Podaci ove dve institucije se značajno razlikuju i kod ugovorene i kod konačno realizovane vrednosti troškova za izvršene radove i isporučena dobra i usluge", navodi se u izveštaju.

Zbog netransparentnosti u radu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije nedostupna je i informacija, zbog čega je konačna cena koštanja za izgradnju i modernizaciju železničke pruge na deonici Beograd - Novi Sad veća za 142 miliona dolara od ugovorene vrednosti (podaci železnice).

"Na osnovu svega navedenog u Izveštaju, može se zaključiti da je dokumentacija koja se odnosi na novčane tokove, odnosno troškove izgradnje i rekonstrukcije staničnih objekata, kao i kompletne brze pruge na završenoj i puštenoj u saobraćaj deonici Beograd - Novi Sad, nedostupna ne samo Savetu već i celokupnoj javnosti", navodi se u izveštaju.

Preporuke Saveta

Savet da borbu protiv korupcije u izveštaju izdaje dve preporuke:

- da Tužilaštvo za organizovani kriminal ispita tokove novca, odnosno troškove izgradnje i rekonstrukcije završene deonice pruge Beograd - Novi Sad koji su višestruko uvećani u odnosu na ugovorenu cenu;

- da Tužilaštvo za organizovani kriminal ispita eventualnu krivičnu odgovornost izvođača, podizvođača, podizvođača podizvođača, dobavljača, zbog sumnje da su nestručnim i nesavesnim radom, ili isporukom roba lošeg kvaliteteta, doprineli rušenju nadstrešnice u stanici Novi Sad, koja je za posledicu imala pogibiju 16 lica i tešku povredu sa tragičnim posledicama jednog lica.

Šta je Ministarstvo saobraćaja odgovorilo Savetu

Prema komercijalnom ugovoru, kako je odgovorilo Ministarstvo infrastrukture, ugovorena vrednost radova na deonici Beograd Centar - Stara Pazova je 350.162.540 dolara.

Vrednost izvedenih radova na deonici Beograd Centar - Stara Pazova je 474.506.446,63 dolara.

Vrednost ugovorenih radova na deonici Stara Pazova - Novi Sad je 585.231.486,08 dolara.

Vrednost izvedenih radova na deonici Stara Pazova - Novi Sad je 592.996.594,04 dolara.

Deonica Beograd Centar - Stara Pazova je finansirana iz sredstava kreditnog zajma Ehrogt - Import banke Kina i budžeta Republike Srbije u odnosu 85% kredit i 15% budžet.

Deonica Stara Pazova - Novi Sad je finansirana iz sredstava ruskog kredita na osnovu Sporazuma o ruskom izvoznom kreditu Republici Srbiji i budžetskih sredstava Republike Srbije u odnosu 85% kredit i 15% budžet, kao i iz sredstava kreditnog zajma Ehrort – Import banke Kina za radove na signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim postrojenjima za brzine do 200 km/h, kao i radove na ugradnji uređaja za upravljanjem kretanja vozova.

Izvođači radova

Na deonici Beograd Centar - Stara Pazova radove je izvodio Konzorcijum privrednih društava „Shina Railway International Co.Ltd“ i „China Communications Construction Company Ltd.

Postupak izbora Podizvođača je definisan članom 16. Komercijalnog ugovora o modernizaciji i rekonstrukciji mađarsko-srpske železničke pruge na teritoriji Republike Srbije, deonica: Beograd Centar - Stara Pazova.

Podizvođači su bili sledeće kompanije:

- ZGOP AD Novi Sad - Radovi na gornjem stroju pruge

- MBA Ratko Mitrović, Niskogradnja - Radovi na donjem stroju pruge 

- INSTITUT MIHAILO PUPIN, Beograd - Radovi na izmeštanju i zaštiti TK kablova

- DIS Niskogradnja doo Valjevo, SRBIJAPUT AD Beograd - Radovi na donjem stroju pruge

- TELEFONKABL AD Beograd - Izvođenje SS i TT radova

- ANTIKOR AD Beograd - Radovi na antikorozivnoj zaštiti četiri mosta (Hajdinov most, betonska konstrukcija stanica Novi Beograd, Omladinskih brigada i Tošin bunar)

- ROAMING NETWORKS, ROAMING NETWORKS SEKURITI - Opremanje telekomunikacionim sistemima kompleksa stanica

- Konzorcijum „EXTRA AUTO TRANSPORT doo Vrbas” i „N-ING DOO BEOGRAD” - Radovi na donjem stroju pruge

- „STARTING DOO BEOGRAD - Radovi na donjem stroju pruge

- „TELEFONKABL AD BEOGRAD” - Izvođenje radova na instalaciji telekomunukacionih kablova

- „FOTON GMB” d.o.o. BEOGRAD - Izvođenje radova na instalaciji signalnih i telekomunikacionih kablova

Na deonici Stara Pazova - Novi Sad izvođač radova je bio „RŽD Internacional” d.o.o, a radove na SS i TK postrojenjima je izvodio konzorcijum privrednih društava „Shina Railway International Co Ltd.” i „Shina Communications Construction Company Ltd.”

Ministarstvo, kako konstatuje Savet, nije dalo potpun odgovor na zahtev Saveta, odnosno nisu dostavljeni podaci koji izvođači i podizvođači su vršili radove na staničnim objektima, koja je bila ugovorena a koja konačna vrednost radova po svakom objektu, kao i postupak po kome su odabrani. Za železničku stanicu Novi Sad nisu dati nikakvi podaci, čak ni da li je rekonstruisana"

Na peti Zahtev Saveta, Ministarstvo je odgovorilo da je na početku projekta nadzor vršila „Infrastruktura železnice Srbije” a.d.

Nakon završenog postupka javne nabavke za izbor stručnog nadzora, ugovori su potpisani sa:

- DB Engineering &Consulting GmbH (vodeći član grupe ponuđača) za deonicu Beograd Centar - Stara Pazova

- Rgojest Biro Utiber d.o.o. (vodeći član grupe ponuđača) za deonicu Stara Pazova - Novi Sad

"Iz dostavljenog odgovora Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture evidentno je da je na deonici pruge Beograd Centar - Novi Sad ugovorena vrednost za izgradnju i modernizaciju železničke pruge uključujući i stanične objekte 935.394.026,00 dolara, dok je vrednost izvedenih radova 1.067.503.040,67 dolara", navodi Savet.

Ugovoreno je da se radovi finansiraju iz sredstava kreditnog zajma Export-Import banke NR Kine za deonicu Beograd Centar - Stara Pazova u iznosu od 297 miliona dolara, dok je finansiranje iz budžeta Republike Srbije 52,6 miliona dolara.

Za deonicu Stara Pazova - Novi Sad, uključujući i vijadukt Čortanovci, ugovoreno je da se finansira iz kredita Ruske federacije u iznosu od 497,7 miliona dolara a iz budžeta Republike Srbije 87,8 miliona dolara.

Prema navedenim finansijskim podacima za ugovorenu vrednost rekonstrukcije i modernizacije železničke pruge od Beograda do Novog Sada trebalo je obezbediti 794,7 miliona dolara kredita i oko 141 milion dolara iz budžeta Republike Srbije.

"Ako se ima u vidu da je konačna vrednost rekonstrukcije i modernizacije pruge Beograd Centar - Novi Sad iznosila po podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 1.067.503.040,67 dolara, postavlja se pitanje iz kojih izvora je finansirano 132.109.014,67 dolara (razlika između ugovorene i konačne vrednosti)", pita Savet.

Savet je od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao i od Infrastrukture železnice Srbije, tražio podatak o iznosu i uslovima kredita Ruske federacije i kredita Export-Import banke Kine, ali te podatke nije dobio.

"Naime, samo je Ministarstvo tek po osnovu Rešenja Poverenika za informacije od javnog značaja, a na osnovu žalbe Saveta, dostavilo podatak za kredit od 297 miliona dolara od Export-Import banke Kine. Podatak o ruskom kreditu ne samo da nije dostupan 2025. godine već je bio sporan i 2020. godine kada je Savet, kako je navedeno, uradio Izveštaj o realizaciji infrastrukturnih projekata na železnici", stoji u izveštaju.

Savet je u pomenutom Izveštaju tražio podatak o povučenim kreditnim sredstvima ruskog i kineskog kredita, koji se odnose na rekonstrukciju i modernizaciju železničke pruge, počev od 2013. godine pa do marta 2020. godine.

Podaci su traženi od Ministarstva finansija, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije.

Ministarstvo finansija je dostavilo podatak da je u posmatranom periodu po osnovu ruskog kredita povučeno 628,3 miliona dolara, a podatak Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da je povučeno 52,4 milijarde dinara ili oko 440,3 miliona dolara.

Što se tiče kineskog kredita po podacima Ministarstva finansija povučeno je 96 miliona dolara, a po podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture 14 milijardi dinara ili oko 117 miliona dolara.

Infrastruktura železnice Srbije dostavila je podatak da je povučeno u posmatranom periodu 528 miliona dolara ruskog kredita.

"Ako se ima u vidu da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao ni Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili podatke Savetu ni po nalogu Poverenika, o ukupno potrošenim sredstvima iz ruskog kredita za deonicu koja je završena, onda je opravdana sumnja da se radi o prikrivanju tih podataka a samim tim i sumnji na korupciju", ističe Savet.

Ne postoji ni jedan drugi razlog da taj podatak ne bude transparentan, s obzirom da se radi o trošenju javnih sredstava, pa se Savet nada da će Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao Finansijer i Infrastruktura železnice Srbije kao Investitor te podatke morati da predoče, ako ne Savetu i Povereniku za informacije od javnog značaja, onda svakako tužilaštvu.

Iz odgovora Savetu jasno je da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, pored toga što nije dostavilo podatke o povučenim sredstvima iz ruskog kredita, nije dostavilo podatke ni o vrednosti radova i usluga po izvođačima i podizvođačima, kao i postupak po kome su odabrani.

"Postavlja se pitanje kako jedna kompetentna institucija, kao što bi trebalo da bude Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, može da kao finansijer odobrava isplate po finansijskim dokumentima, ako kako navode, ne raspolažu podacima o kojim podizvođačima se radi. Kako je ovo Ministarstvo servisiralo preko milijardu dolara na ime obaveza prema izvođačima, podizvođačima, podizvođačima podizvođača, dobavljačima, a da nema uvid u stvarne troškove pojedinačno po svakom subjektu", pita Savet.

Ako takve podatke ne poseduje ni Infrastruktura železnice Srbije, nije jasno kako se došlo do konačne cene koštanja i na osnovu koje finansijske dokumentacije.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nije dostavilo nikakve podatke za stanične objekte, a pre svega za stanicu Novi Sad za koju je moralo imati podatke o rekonstrukciji, vrednosti i vrsti radova i isporučenim dobrima, kao i nazivu izvođača i podizvođača, s obzirom da je puštena u rad kada i navedena deonica pruge.

Tih podataka nema ni na sajtu: Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Vlade Republike Srbije i Infrastrukture železnice Srbije.

Šta je Savetu odgovorila Infrastrukture železnice Srbije pročitajte u celom izveštaju na sajtu Saveta za borbu protiv korupcije.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama