
Predstavnik Udruženja potrošača "Efektiva" Jovan Ristić poručio je građanima da imaju pravo da preko suda zatraže povraćaj novca koji im je Elektroprivreda Srbije, kako je naveo, "nezakonito oduzela" naplaćivanjem "troška garantovanog snabdevanja" u mesečnom iznosu od 121 do 142 dinara.
„EPS od 2014. godine, kada je Zakon o zaštiti potrošača stupio na snagu, nezakonito naplaćuje troškove štampanja računa kroz stavku koja se zove trošak javnog snabdevača“, rekao je.
Ristić je dodao i da EPS, još od kada je ovo pitanje pokrenuto, poziva na zakon koji „uopšte nije merodavan“ za ocenu ovog pitanja i na metodologiju koju je donela Agencija za energetiku.
„Zakon o zaštiti potrošača je sistemski zakon i potrošaču ne mogu snižavati prava utvrđena tim zakonom, što znači da nikakav Zakon o energetici, koji je sektorski zakon, ne može da umanji prava potrošača utvrđena sistemskim zakonom, a metodologija još manje, jer metodologija nema snagu zakona“, izjavio je on.
Ristić je kazao i da EPS mora da objasni član 12.4, kojim se zabranjuje naplaćivanje izdavanja i slanja računa potrošaču, kao i član 91. Zakona o potrošačima, a Agencija za energetiku mora da objasni kako je metodologija iznad zakona.
Osnovni sud u Prijepolju doneo je presudu u korist potrošača, odnosno utvrdio da je naplata „troška garantovanog snabdevanja“ nezakonita. Presudu je potvrdio i Viši sud u Užicu da EPS treba da mu nadoknadi gotovo 6.000 dinara koje je od 2014. platio po tom osnovu.
Iz EPS su poručili da to javno predužeće strogo poštuje zakone Srbije i da su sve stavke na računu za električnu energiju utvrđene u skladu sa zakonima.
Tako je i u slučaju stavke „trošak garantovanog snabdevača“, najviša sudska instanca Vrhovni kasacioni sud, potvrdio da je ta stavka u skladu sa zakonom, rečeno je u EPS.
Istakli su da navodi pojedinih organizacija dovode u zabludu građane i da je zato važno da građani, kupci električne energije, znaju da su sve stavke na računu zakonite i da EPS nikada nije naplaćivao ništa mimo zakona.
„Presuda iz Užica koja se pominje u medijima je izuzetak u sudskoj praksi i to potvrđuju 202 odbijena tužbena zahteva od ukupno okončanih 206 sudskih postupaka“, naveli su u EPS.
Dodali su da to pokazuje i poslednja presuda Višeg suda u Beogradu, kojom je potvrđena presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu.
„Obrazloženje i Višeg i Prvog osnovnog je da iskazivanjem i naplatom troška garantovanog snabdevača EPS ne krši zakon. Posle odluka Vrhovnog suda, građani moraju da budu obavešteni da samo oni snose troškove izgubljenog spora“, istakli su u EPS.
Kako je rečeno, naplatom tarife „trošak garantovanog snabdevača“ EPS poštuje Zakon o energetici i podzakonske akte – Uredbu o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom i Metodologiju za određivanje cene električne energije za garantovano snabdevanje, koju je odredilo regulatorno telo Agencija za energetiku.
Podsećaju da je garantovano snabdevanje regulisana delatnost i da posluje bez marže, odnosno bez zarade.
„Trošak garantovanog snabdevača je sastavni deo regulisane cene električne energije i ne odnosi se na trošak izdavanja i slanja računa već pokriva deo opravdanih troškova snabdevača, tačnije pokriva pet odsto svih opravdanih troškova garantovanog snabdevača, koje odobrava Agencija za energetiku“, precizirali su iz EPS.
Dodaje se i da Agencija za energetiku navodi da u skladu sa usvojenim metodologijama, koje su jedini punopravni važeći dokumenti, EPS ima pravo na ovaj trošak.
Iz EPS su ukazali da slične stavke postoje u računima za električnu energiju elektroprivreda u regionu, u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini.
NOPS: Ipak budite oprezni
Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) upozorila je građane da budu oprezni pri donošenju odluke o ulasku u sudski proces sa EPS-om zbog naplate „troška garantovanog snabdevača“ na računima za električnu energiju.
NOPS je pozvala Vrhovni kasacioni sud da zauzme načelni, obavezujući stav o tom pitanju.
NOPS je saopštio da je proteklih dana više organizacija, od kojih su neke, kako se navodi, nepoznate javnosti, pozvalo potrošače na podnošenje masovnih tužbi na temelju jedne pravnosnažne presude kojom je potvrđeno da EPS nema pravo na naplatu tih troškova.
S druge strane, ukazuje NOPS, EPS je dostavio presudu Osnovnog suda u Leskovcu kojom je potvrđena prvostepena odluka Osnovnog suda kojom je isti zahtev odbijen kao neosnovan, te EPS nema razloga da nadoknađuje štetu bilo kome.
NOPS je navela da godinama apeluje da troškovi štampanja i dostavljanja računa potrošačima ne smeju dodatno da se naplaćuju, i da takva praksa nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača.
Ali, iz EPS-a tvrde da se „trošak garantovanog snabdevača“ ne odnosi na izdavanje i slanje računa, već pokriva deo opravdanih izdataka snabdevača i da ga je odobrila Agencija za energetiku i da je u skladu
sa Zakonom o energetici.
„S obzirom da je sudska praksa po ovom pitanju neujednačena i da postoje brojne nejasnoće, konačnu odluku moraće da donese Vrhovni kasacioni sud koji bi na sednici Veća građanskog odeljenja trebalo da zauzme načelni, obavezujući stav o ovom pitanju, kao što je to uradio po pitanju troškova bankarskih kredita“, navela je NOPS.
Zbog toga upozorava, u slučaju da građani pokrenu parnicu i izgube je, a Vrhovni kasacioni sud zauzme stav da je „trošak garantovanog snabdevača“ opravdan i u skladu sa zakonom, sebe mogu dovesti u situaciju da plaćaju dodatne sudske i troškove advokata.
„Ovom prilikom pozivamo Vrhovni kasacioni sud da se što pre izjasni o ovom spornom pravnom pitanju i reši višegodišnje nedoumice u vezi sa troškovima garantovanog snabdevača, trajno i sistemski“, apelovala je NOPS.
Komentari ()
Vidi sve komentare