Srbija će, u saradnji sa Evropskom unijom, graditi brzu železnicu od Beograda do Niša i od Niša do Severne Makedonije, obelodanio je danas u Briselu predsednik Srbije Aleksandar Vučić. On je najavio da će Srbija od EU za taj projekat dobiti najmanje 35 odsto bespovratnih sredstava, a da ovi grantovi mogu da budu i 50 odsto, s obzirom da je reč o delu ekološke, zelene agende.
„To su sjajne vesti za građane Srbije i ponosan sam što sam predsednik Srbije koji donosi te vesti. Sada mogu da kažem da ćemo dobiti najmanje 35 odsto grantova od EU za taj projekat. To je i deo ekološke, zelene agende, tako da možemo da dobijemo čak i 50 odsto grantova, iako je i 35 odsto ogroman novac. To je između 600 do 700 miliona evra samo za potez od Beograda do Niša. Hvala puno, ne mogu da vam budem više zahvalan. To nas obavezuje da budemo uspešniji i u drugim oblastima, kao što je vladavina prava, hvala vam što ste mi omogućili priliku da se radujem u Briselu“, istakao je Vučić u obraćanju javnosti posle sastanka sa visokim predstavnikom EU za spoljnu politiku i bezbednost Žozepom Borelom.
EU je, kako je istaknuto, u prethodnih 14 godina izdvojila gotovo tri milijarde evra za Srbiju za poboljšanje života njenih građana, funkcionisanja države i sprovođenja reformi.
„Postoji konkretan program kome predsednik Vučić daje veliku važnoist, iz dobrih razloga, a to je koridor (železnički) do granice sa Severnom Makedonijom. I Grčka je rekla da je spremna da to podrži i mislim da je to dobra vest. Pozdravljam odluku Vučića da radi sa EU na tom važnom projektu. Mi ćemo ponuditi najbolje uslove za veliku investiciju u taj projekat a to je, kao što mi je pred sastanak Vučić objasnio, nešto što će promeniti situaciju iz različitih uglova naročito što se tiče percepcije EU i šta ona predstavlja za građane Srbije“, rekao je Borel.
Vučić je istakao da ne može da kaže kada će ugovor biti potpisan, ali da je već pozvao visokog predstavnika i Ursulu fon Der Lajon da posete Srbiju.
Zelena agenda
„Radi se o stvaranju nove političke i ekonomske atmosfere. To nije samo infrastrukturni projekat. To je projekat koji pripada zelenoj agendi i koji se odnosi na veći broj stranih direktnih investicija, jer kada imate takvu železnicu, onda možete da računate na više direktnih stranih investicija“, rekao je Vučić i dodao da je to mnogo važnije od jedne pruge.
Vozovi će ići 200 na sat
Vučić je, obraćajući se nešto kasnije domaćim novinarima, a povodom tvrdnje o uspehu dogovora kojim će EU finansirati rekonstrukciju pruge od Beograda do granica sa Bugarskom i Severnom Makedonijom, ocenio da je to „fantastični projekat“ koji će Srbiju koštati 1,2 milijarde evra, a EU će učestvovati sa 35-50 odsto troškova, „a to je najmanje 600 miliona evra“.
Vozovi će ići 200 kilometara na čas, ne samo putnički, nego i teretni, što je za njih četiri do sedam puta kraće putovanje, objasnio je Vučić, pokazujući pred kamerama deonice te pruge na kojima će se raditi i navodeći imena pojedinih železničkih stanica.
Vučić je, ipak, ukazao da će se deonica od Niša do Preševa, granice sa Severnom Makedonijom, malo teže graditi, zbog konfiguracije terena, da će pregovori početi kad se završe projekti, ali da će Srbija insistirati da sve bude završeno do kraja 2025. ili početka 2026. godine.
On je, odgovarajući na pitanje o novim zaduženjima, naveo da je javni dug Srbije 26 milijardi evra, što za zemlju „ne predstavlja veliki problem“, jer je 2012. godine bio 20,1 milijardu, a to je bilo puno s obzirom na rast BDP.
Vučić je objasnio da javni dug Srbije dobro stoji jer ne prelazi 60 odsto BDP, ali da je zato njena ekonomija „800 puta bolja nego nemačka“, obzirom na pojedinačnu snagu privrede zemlje.
Komentari (63)
Vidi sve komentare