Nekretnine u Beogradu, iako slušamo najave o stagnaciji cena i "hvatamo" se za tek poneku izjavu da će one u nekom trenutku morati da počnu da padaju, poslednjih godina su sve skuplje i skuplje. Naročito popularna naselja gde malo-malo pa "nikne" poneka zgrada su Ledine i Altina. A vredi li živeti tamo, narodski rečeno, za te pare?
Ledine je naselje koje se nalazi spaja Novi Beograd, odnosno Bežaniju, i Surčin. Da ste hteli da 2019. godine, pre pandemije koronavirusa, kupite stan na Ledinama, morali ste da izdvojite oko 1.000 evra po kvadratu. Pet godina kasnije, cena kvadrata je gotovo udvostručena, stan u novogradnji ne možete da nađete za ispod 1.700 evra, a cene variraju u zavisnosti od lokacije, od toga da li ga prodaje investitor ili agencija, kao i toga da li je stan legalizovan, što je osnovni uslov da biste nekretninu kupili na kredit.
Razloga za kupovinu nekretnine na Ledinama ima nekoliko. Kako kažu stručnjaci, to je naselje koje se ubrzano razvija, a i najava velikih projekata, poput EXPO 2027, navela je i potencijalne kupce i investitore da ulažu u ovaj deo Beograda.
To beogradsko naselje nastalo je na livadama pre 60 godina u vreme konferencije Nesvrstanih, kako bi se žitelji Starog sajmišta, pretežno Romi, ovde privremeno preselili. Kasnije su tu svoj dom našli i izbegli iz Hrvatske i Bosne u ratovima 1990-ih. Od tada se naselje širilo, ali, kao i u drugim delovima grada van centra, izgradnju stanova ne prati ostala infrastruktura. U novim delovima naselja ne postoji kanalizacija, a sve veći broj stanovnika zahteva i ostalu infrastrukturu, poput škola i vrtića.
Na Ledinama trenutno radi jedna osnovna škola i nekoliko privatnih vrtića.
Zbog blizine novobeogradskih blokova, Kineskog tržnog centra i Aerodroma „Nikola Tesla“, a nižih cena stanovanja, na Ledinama živi i dosta kineskih državljana, pa u glavnoj ulici koja vodi ka Surčinu, Vojvođanskoj ulici, postoji više kineskih restorana, motela, magacina.
Naselje je pristupačno i stranim turistima. Odlikuje ga i dobra povezanost sa ostalim delovima grada, kao i blizina auto-puta Miloš Veliki.
Međutim, urbanizacija i ubrzana izgradnja, koja često deluje neplanski, što nije odlika samo ovog naselja, takođe je i jedna od mana – nestaju zelene površine, kućice sa širokim dvorištima polako zamenjuju stambene zgrade, a dešava se da, iako ste kupili stan s pogledom, budete iznenađeni da vam pored prozora posle nekoliko godina „nikne“ – druga zgrada.
A u zavisnosti od toga volite li avione, uživaćete ili će vam smetati česta poletanja i sletanja sa i na beogradski aerodrom. Jer, nekima je buka prejaka, a neki uživaju u niskom letu aviona.
Što se tiče cene najma, na Altini se kreću oko 400 evra, za stan od 45 kvadrata – što je duplo više od onog što su građani plaćali do vremena korone. Ipak, iako se 400 evra čini mnogo za naselje koje je 11 kilometara udaljeno od centra grada, i dalje je najbolja alternativa, ako želite da živite u Beogradu, jer cena najma u novobeogradskom delu grada za „pristojan život“ iznosi oko 600 evra.
Kako je u Altini?
Altina spaja Zemun i Batajnicu, a tek je u poslednjim godinama počela ubrzano da se razvija, a važi za jedno od najnovnijih beogradskih naselja – formiranje naselja počelo je tokom ranih ’90-ih godina, a nakon 2000. započeto je njegovo urbanističko razvijanje.
Međutim, kao i kad su u pitanju Ledine – izgradnju kuća i stambenih objekata ne prati ostala infrastruktura. Ukoliko prođete Altinom, najčešće ćete viđati – kuće i zgrade, poneku prodavnicu, pekaru i restoran brze hrane, ali mnogo kladionica.
Uglavnom je u opticaju najam stanova u kućama – prednost su niski komunalni računi, ali jedna od negativnih strana može biti poteškoća uvođenja interneta kod većih operatera, jer ne postoje tehničke mogućnosti za tako nešto. Naselje će se svakako i dalje razvijati, jer su u toku građevinski radovi i izgradnja stambenih objekata na više mesta.
Sve u svemu, jedna reč koja bi mogla opisati Altinu je – porodično naselje, mirno za život i bez mnogo buke. Na početku Altine nalazi se jedna osnovna škola i vrtić, a ima i dosta igraonica za decu i proslavu rođendana. Verovatno je jasno da nije baš namenjeno mladima – nema mesta za noćne izlaske, kao ni kafića – najbliži se nalazi 10-ak minuta vožnje autobusom, u Zemunu. Građani su se takođe nedavno žalili da ovo nasilje nema propisne parkiće za decu, već improvizovane, od betona, koji je trebao da bude parking.
Saobraćajna infrastruktura je, ipak, loša – do pre nedelju dana nije bilo pešačkih prelaza u nekim prometnijim delovima ovog naselja, pa su ljudi pretrčavali ulice, što može biti jako nebezbedno. S prevozom je takođe loša situacija – do Altine saobraćaju tri linije – 81 i 81L idu do Novog Beograda, a 707 do Zelenog venca. Do Novog Beograda je potrebno oko pola sata vožnje u ranim jutarnjim časovima, sa 707 do Zelenog venca oko 50 minuta, ali u gužvi je potrebno čak i do sat i po vremena vožnje u jednom smeru. Ovo posebno može biti problem za one koji rade van Zemuna, jer će svakog dana oko tri sata morati da izgube u prevozu.
Javni prevoz saobraća na 20 minuta, ali je teško pratiti polaske, jer vozači autubusa ne uključuju GPS, pa tako aplikacija „BeogradPlus“ nema puno smisla za građane Altine.
Noćni prevoz je takođe loš, odnosno – nepostojeći, jer do Altine nema noćnog prevoza. Jedina dobra stvar jeste što na putu do Batajnice saobraćaja beogradski voz koji ima stajalište na Altini, pa može biti pozitivna stvar za one koji rade na Novom Beogradu ili u gradu, a ne žele da sate provode u javnom prevozu.
Ako se pitate zašto pored ovoliko kritika ovih naselja ljudi i dalje žive tamo, razlozi su nizak standard života, centralizacija života u Beogradu i visoke cene nekretnina. Ova naselja daju „utisak beogradskog života“ i još uvek važe za lokacije koje građani, koliko-toliko, mogu da priušte. Naime, u ovom naselju moguće je naći manje stanove za oko 300 – 400 evra mesečno, za iznajmljivanje. Što se tiče kupoprodaje, kvadrat stanova oko 40 kvm je u proseku između 1800 i 1850 evra, nešto (150-200 evra) niže u zgradama u procesu legalizacije.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare