Prva istraživanja aktivnosti državnih funkcionera uoči predstojećih izbora pokazuju intenzivnu funkcionersku kampanju i medijsku dominaciju aktuelnog predsednika Aleksandra Vučića, zaključila je Transparentnost Srbija. Poručuju i da promene Zakona, usvojene početkom ove godine, nisu donele nikakve promene u postupanju funkcionera - ukupan broj promotivnih aktivnosti u ovom periodu skočio je za gotovo 60 odsto u odnosu na isti period prethodne godine kada izbora nije bilo.
Nedavno je, na otvaranju Instituta za kardiovaskularne bolesti „Dedinje 2“, Vučić rekao jednoj doktorki: „Imate čoveka u crvenom, sa snažnim pulsom“.
A da li je Vučić primetio da u kampanji nema crvene linije između predsednika države i predsednika stranke? Bez ubrzanog pulsa predoči: „Govorim kao predsednik republike, izvolite“.
A onda odgovara na pitanja i kao predsednik stranke: „Meni uvek lako i lepo kad ljudi žive u svom bablu i – nije važno… Izbori su 3. aprila, plašim se da će opet biti u čudu“.
Transparentnost Srbija pratila je tokom tri nedelje aktivnosti državnih funkcionera. Zaključak – kampanja intenzivno funkcionerska uz medijsku dominaciju predsednika Vučića. Šest otvaranja i polaganja kamena temeljca u samo jednoj nedelji.

„Kada posmatramo tih deset najaktivnijih funkcionera, broj promotivnih aktivnosti je više nego udvostručen, veći je za 118 odsto nego pre godinu dana kada je to bilo nešto redovno i time se, praktično, negiraju njihove tvrdnje da to što rade nije funkcionerska kampanja, da je to njihovo redovno delovanje“, navodi Zlatko Minić iz Transparentnosti.
Dominacija predsednika i premijerke u informativnom programu javnog servisa prisustvom događajima koji ne proizilaze iz njihove ustavne nadležnosti broji se sa oko 30 minuta u poslednjih 10 dana.
„To je ono što nije u skladu sa dokumentima koje je Privremeno nadzorno telo za praćenje medija poslalo svim medijima i mi ćemo oko toga morati da razgovaramo“, navodi Rade Veljanovski, član tog tela.
Šetnja kroz fabričke hale ili sa lopatom oko rupa za kamen temeljac, predsedniku prema sopstvenom priznanju, baš prija.
„E, slušaj nije bio problem kad je neki šetao i tražio bensedine za kokoške, ali je problem kad neko šeta i obilazi fabrike. Ja sam srećan i dabogda uvek imali nekoga da slikaju dok šeta, ali ima da šeta po fabrikama… Znači da ima fabrika, investicija, posla života za ljude“, rekao je Vučić, šetajući halom u Vranju.
Transparentnost Srbija je u prve tri nedelje kampanje posmatrala i predizborno oglašavanje na televizijama sa nacionalnom frekvencijom.
„Naša je procena da je ukupna vrednost kampanje negde između 61 i 86 miliona dinara. Cela ova suma odlazi samo na parlamentarnu listu SNS-a. Zašto? Pa zato što kod drugih učesnika izbora ovaj vid promocije nije bio zapažen“, navodi Nemanja Nenadić iz Transparentnosti.
Opozicije nema ni na bilbordima – kažu čeka se novac iz budžeta koji se, po zakonu, deli svim učesnicima izbora. A do tada?
„Regulatorno je to jako teško urediti sem onog dela da svi mediji to treba da rade nediskriminatorno, ali oni ne mogu da čekaju da druge političke stranke, koalicije sakupe novac ili da otkažu onima koji novac imaju. Naravno, jako je široka tema kada bi ulazili u detalje kako je neko stekao toliku prednost“, navodi Veljanovski.
A ovi izbori će biti skupi.
Procena je da će stranka koja i na parlamentarnim i na predsedničkim izborima osvoji barem jedan odsto podrške birača inkasirati iz budžeta gotovo 600 hiljada evra, a ukoliko se dogodi da neka stranka osvoji polovinu mandata, a njen predsednički kandidat pobedi u prvom krugu, dobiće čak 7,6 miliona evra.
Sve o izbornoj kampanji i aktivnostima kandidata, stranaka i koalicija čitajte na našoj stranici Izbori 2022.
Komentari (22)
Vidi sve komentare