Kustosi osudili privođenje umetnika: Gerilski performans

Kultura 27. okt 201713:18 > 13:27
Vladan Jeremić

Kustosi Muzeja savremene umetnosti Dejan Sretenović i Zoran Erić osudili su danas privodjenje umetnika Vladana Jeremića i Dušana Jovanovića zbog performansa koji su izveli na dan svečanog otvaranja tog muzeja, za razliku od vršioca dužnosti direktora MSU Slobodana Nakarade.

Vladan Jeremić je priveden zbog umetničke akcije izvedene na stazi u parku kod Muzeja, tokom koje su posetioci pozvani da postanu „sendvičmeni“, odnosno da stave masku od papira sa likom predsednika Srbije Aleksandra Vučića i da dele sendviče-flajere prolaznicima koji prilaze Muzeju, dok je Uroš Jovanović priveden jer je pokušao da udje u MSU sa uramljenom fotografijom predsednika.

Nakarada nije želeo da komentariše privodjenje Jeremića, jer se taj incidnet kako je naveo, dogodio izvan prostora MSU, dok je u slučaju privodjenju Jovanovića potvrdio da je obezbedjenju rekao da zabrane unošenje sporne slike.

On je novinarima u Beogradu rekao da ni jedan muzej na svetu ne bi dozvolio unošenje drugih predmeta, bez prethodne najave. „Hteli su da unesu sliku koja nije bila deo izložbe, mi smo rekli obezbedjenju da ono mogu da udju, ali da sliku ostave ispred. Tada je došlo do hoškanja, došli su inspektori u civilu i rekli da preuzimaju stvar“, ispričao je Nakarada.

Istakao je da je to bio „nemili slučaj, koji se neće ponoviti“. 

„Razumem da neko želi da iznese svoje negodovanje, ali mi smo ipak ozbiljna, republička institucija“, rekao je Nakarada i dodao da se Muzeju obratilo više umetnika da izvedu performanse dok traje izložba i da su oni to dozvolili.

Gerilski umetnički performans – uobičajeno u svetu

Autor izložbe „Sekvence“ kojom je otvoren MSU Dejan Sretenović izjavio je da ima poptuno drugačije shvatanje tih dogadjaja.

On je objasnio da je umetnik Vladan Jeremić izveo svojevrstan gerilski umetnički performans što je uobičajeno svuda u svetu. Prema njegovim rečima, to je vrsta performansa koja se ne najavljuje, a kojom umetnik nastoji da predstavi svoju ideju ili ukaže na nešto predstavljajući ga na nekom zvaničnom dešavanju, u ovom slučaju na otvaranju MSU. 

„Muzej savremene umetnosti nikada nije bio ikebana, već institucija koja razvijala kritičku misao. To je atak na slobodu umetničkog izražavanja i muzej će nastavati da bude gard te slobode“, rekao je Sretenović novinarima.

On ispričao je da se sa kolegom Zoranom Erićem našao u parku ispred Muzeja, u trenutku kada je policija prekinula Jeremićev performans. „Mi smo išli ka Poslovnom centru Ušće na svečani prijem, kada smo videli policiju. Pitao sam u čemu je problem, a policajac mi je pokazao masku sa likom predsednika i odgovorio – To je problem“, rekao je Sretenović.

On je rekao da je policajcima potvrdio da je Vladan Jeremić umetnik i objasnio im je da je u pitanju umetnički performans, posle čega je otišao na svečanost. Prema njegovim rečima, policija je tada rekla da nema bojazni da bude uhapšen, što se kasnije ipak dogodilo jer je Jeremić priveden na dvočasovni informativni razgovor u stanicu policije na Novom Beogradu.

U zvaničnoj postavci MSU bilo radikalnijih performansa kojima se kritikuje vlast

Šef Odeljenja umetničkih zbriki i izložbi MSU Zoran Erić povodom ovog incidenta, rekao je da podržava takve performanse, naglasivši da su u zvaničnim umetničkim programima MSU bili radikalniji performansi kojima se kritikovala vlast.

Govoreći o privodjenju umetnika Jovanovića, zato što je pokušao da unese sliku predsednika Vučića u muzej, Sretenović je rekao da bi to dozvolio.“Sve to nije trebalo da se dogodi, ne bih imao ništa protiv da su uneli sliku, čak iako kritikuje rad muzeja, jer to pripada biću savremene umetnosti“, istakao je Sretenović.