Njene slike dobre za Kan, Pariz i Njujork, ne i za Beograd

N1

Akademskoj slikarki i profesorki iz Bečeja, Tijani Grujić, nedavno je otkazana izložba slika koja je trebalo da se održi u klubu Narodnog pozorišta uz obrazloženje da slike sadrže "eksplicitne erotske sadržaje" i da kao takve, zbog dece koja posećuju klub, ne mogu biti izložene. Postoji li trend puritanizma u umetnosti?

Tijana Grujić izlagala je u nekim od najvećih gradova, poput Kana, Pariza i Njujorka, a njene slike su bile dovoljno dobre i Marini Pikaso.

Njena izložba pod nazivom „Autoportretisanje: Maske su pale“ ipak nije bila adekvatna za klub Narodnog pozorišta pa je otkazana i to pre samog otvaranja. Obrazloženje je bilo: u klub dolaze deca, a na slikama su erotski prizori.  

„Sutradan smo skinuli svečano, jelte. Uz to obrazloženje da su eksplicitne scene da to baš i nije umetnost za takav klub. I ja sam onako na kraju svim novinarima koje sam zvala da dođu poslala cirkularnu poruku da ne dolaze iz prostog razloga što je cenzurisano, što je zabranjeno da se tamo prikazuje“, objašnjava ona.

U celoj priči je možda i najzanimljivije to da je Tijana profesorka likovne kulture i da svoje đake redovno vodi na svoje izložbe.  

„Mislim da su deca danas svesna svega, obrazovana pomoću medija i interneta, sve im je dostupno i da oni nemaju taj problem“, smatra Grujić. 

Treba reći i to da, iako se klub Narodnog pozorišta nalazi u zgradi nacionalnog teatra, to je iznajmljen prostor i nema veze sa Narodnim pozorištem. Iz kluba navode da moraju da misle i na svoje posetioce.  

„Posetioci koji dolaze u Klub Narodnog pozorišta dovode i svoju decu ovde tokom čitavog dana, a ova izložba je samo za punoletne tako da smo morali da je otkažemo ne dovodeći u pitanje kvalitet radova. Galerija u Klubu Narodnog pozorišta nije tipičan galerijski prostor i umetnica je izlagajući već u istom bila upućena u to“, navedeno je u saopštenju.    

Da živimo u vreme kada ovo nije izdvojeni incident pokazuje i priča Metropoliten muzeja koji je odbio da iz svoje postavke ukloni sliku umetnika Baltazara Klosovskog – Baltusa, iz 1938. godine, koja prikazuje mladu devojku u, prema kritičarima, „seksualno sugestivnoj pozi“.

Istoričar Dejan Ristić smatra da je reč o lažnom puritanizmu.   

„Uvek je postojala ta diskrepanca između onog što jeste umetnost i onog što određeni deo društva doživljava kao atak na određene moralne vrednosti. U kojoj meri to može da bude atak to jeste pitanje. Ono što je moj lični utisak i stav, to je da su kultura i umetnost prostor za dijalog, ili prostor apsolutne slobode. I bitan je dijalog između stvaralaca, ali je bitan i dijalog između stvaraoca i konzumenta, odnosno posmatrača i uživaoca određenog umetničkog dela“, ocenjuje Ristić.  

I dok se Tijana Grujić sprema za još jednu izložbu, opet u Parizu, celu situaciju komentariše samo na jedan način: „Tragikomično“.