Kafić i venčanice umesto savremene umetnosti u MSUB, kustosi protiv

Kultura 30. okt 202021:09 > 22:36
Muzej savremene umetnosti MSU
N1

Izložba akvizicija Muzeja savremene umetnosti u Beogradu (MSUB) ostala je ovih dana bez rada "Toplina" umetnika Zorana Todorovića radi izgradnje muzejskog kafea, uprkos protivljenju kustoskog tima, koji traži od v.d. direktora Viktora Kiša da odustane od tog plana. Kustosi MSUB-a izrazili su oštro neslaganje i povodom plana v.d. direktora o gostovanju izložbe venčanica Žan-Pola Gotjea, smatrajući da takvim eksponatima nije mesto u muzeju savremene umetnosti. Kiš tvrdi da se sve radi prema programu i planu, piše Seecult.

Skidanje rada “Toplina” izazvalo je osudu i na društvenim mrežama, nakon objave Todorovića da ga je jedna od autorki izložbe “Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993 – 2019” Mišela Blanuša obavestila da je to odluka v.d. direktora MSUB-a kako bi se oslobodio prostor za muzejski kafe.

Todorović je rekao za portal SEEcult.orgda je kafanizacija kulture očigledno zadati opšti pravac, pa u tom smislu vidi i skidanje svog rada, kao i najavu uklanjanja radova na petom nivou zarad izložbe venčanica Žan-Pola Gotjea. Izražavajući nadu da će se na mestu direktora MSUB-a u dogledno vreme „naći neko ko ima veze sa tim poslom“, Todorović je ocenio da bi u međuvremenu trebalo podržati kustose tog muzeja, jer su “oni sada jedini koji se kako/tako nose sa situacijom u kojoj se ta ustanova nalazi”.

“Taj muzej je u problemu. Naravno da će izložba venčanica jako mnogo ljudi da privuče, ali to znači preformatiranje muzejske koncepcije i tu svaka priča o savremenoj umetnosti prestaje”, naveo je Todorović, docent na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, koji je projekat “Toplina” premijerno predstavio u Paviljonu Srbije na 53. Bijenalu u Veneciji, a krajem 2009. godine i u Salonu MSUB.

Kustosi: Venčanice neprimerene programskoj politici Muzeja

Kustosi MSUB-a izrazili su u pisanoj izjavi za portal SEEcult.org izrazito protivljenje odluci v.d. direktora da se “deo izložbenog prostora u prizemlju Muzeja, gde je bio postavljen rad ‘Toplina’ Zorana Todorovića, pretvori u muzejski kafe”. Takođe, izrazili su neslaganje sa planom da se u izlagački program uvrsti Gotjeova izložba “Love is Love”, jer njeni eksponati nisu primereni programskoj politici MSUB.

“Sklanjanjem Todorovićevog rada ozbiljno je narušena koncepcija uvodnog segmenta aktuelne izložbe. Smatramo da je nedopustivo da izložbeni prostor samovoljom v.d. direktora dobije drugačiju namenu, i to bez saglasnosti kustosa MSU, autora projekta rekonstrukcije enterijera Muzeja, kao i Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda. Takva odluka bi odmah trebalo da se preinači”, naveli su kustosi MSUB-a.

“Takođe, nismo saglasni da se u izlagački program uvrsti izložba ‘Love is Love’ Žan-Pola Gotjea, čiji eksponati – venčanice – nisu primereni programskoj politici MSU. Zbog pripreme te izložbe dekroširana je postavka na petom nivou Muzeja čime je takođe narušena prvobitna koncepcija izložbe ‘Refleksije našeg vremena’. Konačno, u vreme kada se muzeji globalno suočavaju sa problemom zatvaranja ili smanjenog broja posetilaca usled širenja pandemije, ideja investiranja u izuzetno skupu putujuću ‘blokbaster’ izložbu, od koje se očekuje da donese profit velikom posetom, odraz je krajnje nestručnog, nekompetentnog i društveno neodgovornog vođenja instititucije, protiv čega izražavamo oštar protest”, naveli su kustosi u zajedničkoj izjavi, koju su potpisali šef Odeljenja umetničkih zbirki i izložbi dr Zoran Erić, muzejske savetnice mr Mišela Blanuša (Zbirka slikarstva od 1900. do 1950), dr Rajka Bošković (Zbirka skulpture i instalacija), Svetlana Mitić (Zbirka slikarstva period posle 1950) i Žaklina Ratković (Zbirka grafike i crteža), kustos Miroslav Karić, viša kustoskinja MA Una Popović (Salon MSU), kustoskinja depoa MA Senka Ristivojević i kustoskinja MA Aleksandra Mirčić, šefica Odeljenja umetničke dokumentacije.

Kiš: Realizacija novih programa i planova

V.d. direktor MSUB-a Viktor Kiš naveo je u odvojenoj pisanoj izjavi za portal SEEcult.org da je izložba akvizicija faktički završena krajem oktobra, pa su “preduzeti koraci za realizaciju novih programa i planova Muzeja savremene umetnosti”.

„U skladu sa orignalnim programom planiranim za 2020. godinu, izložba ‘Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993-2019’ u Muzeju savremene umetnosti trebalo je da bude postavljena u trajanju od četiri meseca, preciznije u periodu od marta do juna 2020. godine. Nažalost, situacija u vezi sa pandemijom kovid-19 je poremetila ovaj plan, te je izložba otvorena nešto kasnije, tačnije 27. juna 2020. godine. U skladu sa originalnom namerom kustoskog tima o trajanju izložbe, koja je i usvojena programom, četiri meseca nakon otvaranja, 27. oktobra 2020. godine, izložba je faktički završena, te su preduzeti koraci za realizaciju novih programa i planova Muzeja savremene umetnosti”, naveo je Kiš, koji je bio zamoljen za odgovor o uklanjanju rada Todorovića zarad izgradnje kafea, kao i o planu skidanja radova sa petog sprata radi putujuće izložbe Gotjeovih venčanica, ali je izbegao odgovor na ta konkretna pitanja.

Kiš je naveo u kratkoj izjavi i da, s obzirom na situaciju u vezi sa epidemijom virusa korona i “činjenicu da izložbu verovatno nisu videli svi posetioci koji su to i nameravali, segmenti okončane izložbe ‘Refleksije našeg vremena’ neće biti uklonjeni, te će posetioci i dalje biti u mogućnosti da uživaju u delima koje je MSU otkupio u periodu između 1993. do 2019. godine”.

Izložba akvizicija prva je u MSUB-u posle retrospektive Marine Abramović “Čistač”, koja je zatvorena krajem januara ove godine, a zbog njenog sklapanja, MSUB je trebalo da bude zatvoren za posetioce do kraja marta. Pandemija virusa korona i uvođenje vanrednog stanja odložili su, međutim, ponovno otvaranje vrata MSUB-a za posetioce, a to je napokon učinjeno 27. juna otvaranjem izložbe akvizicija, koja je delom predstavljena i u Legatu Čolaković na Dedinju.

I samo imenovanje Kiša za v.d. direktora MSUB-a izazvalo je burne reakcije u javnosti početkom ove godine, budući da je takvom odlukom Vlade Srbije, koja je ostala neobrazložena, poništen inače regularan konkurs za izbor direktora, na koji su se prijavili bili dotadašnji v.d. direktor Slobodan Nakarada, istoričari umetnosti Branislav Dimitrijević i Zoran Erić, te umetnik Vladislav Šćepanović. Povodom odluke o imenovanju Kiša ‘ godinu dana nakon raspisivanja konkursa kojim je upravo trebalo da bude okončano višegodišnje v.d. stanje MSUB-a, oštro su reagovali Stručni tim MSUB-a, Nacionalni komitet ICOM Srbija, Međunarodno udruženje likovnih kritičara AICA – Sekcija Srbija, Društvo istoričara umetnosti Srbije, Stručni savet Muzeja savremene umetnosti Vojvodine, Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije, Kolegijum urednika i Sindikata „Nezavisnost“ Doma kulture Studentski grad… Kiš je odbacio kritike stručne javnosti povodom njegovog imenovanja kao odraz “politizovanja svega”, a naveo je i da je i „sam bio zapanjen kada mu je pružena prilika da svojim radom, talentom i ugledom među mladim generacijama doprinese i van svog dvorišta”, odnosno festivala Dev9t u Staroj ciglani, čiji je jedan od osnivača.

Izložba venčanica Žan-Pola Gotjea „Love is Love“, inače, premijerno je predstavljena 2017. godine u produkciji Muzeja lepih umetnosti u Montrealu, koji je priredio 2011. i retrospektivu tog modnog dizajnera. Gotjeova retrospektiva gostovala je u međuvremenu širom sveta, a privukla je više od dva miliona posetilaca.

NKSS: Uklanjanje rada – nipodaštavanje i mobing, hitna smena direktora

Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije najoštrije je osudila odluku v.d. direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu Viktora Kiša da sa aktuelne izložbe „Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993–2019” ukloni instalaciju Zorana Todorovića, “Toplina” da bi pripremio prostor za ugostiteljsku delatnost.

Osim što ovakvim činom ugrožava umetnika, čiji rad time biva cenzurisan, v.d. direktor na taj način ugrožava rad kustosa, autora postavke, jednostrano se mešajući u nešto za šta nije ni nadležan, ni stručan, ocenjuje se u saopštenju Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije.

Aktom uklanjanja bilo kog rada vrši se nipodaštavanje i svojevrsni mobing nad zaposlenim i međunarodno uglednim stručnim licima, a samim tim i nasilje nad samom nadležnošću i kvalifikovanošću institucije.

Tako se šalje poruka javnosti da je umetnost tek dekor i da se čak i iz muzeja ona može skloniti ako smeta nekakvoj drugoj ideji – na primer otvaranju kafića, čak i ako je reč o zvanično otvorenoj izložbi, koja i dalje traje.

Iako je Muzej već tražio i dobio dozvolu da izgradi objekat pored Muzeja, na mestu na kojem je bilo postavljano klizalište prethodnih godina i koji bi mogao da bude upotrebljen za ugostiteljsku delatnost, v.d. direktor je odlučio da interveniše u postojeću postavku, stavljajući jednu od osnovnih delatnosti muzeja – izlaganje umetnosti, na poslednje mesto.

Ovakve odluke ne samo da ukazuju na nedostatak elementarnih kompetencija v.d. direktora, već govore i o njegovoj spremnosti da deluje protiv interesa kustoske struke i umetnika.

Bahatost nadležnih institucija koje krše procedure za izbor direktora, bez obrazloženja poništavaju regularno sproveden konkurs i ne uvažavaju stručno mišljenje Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti, pa po ko zna čijem nahođenju i kriterijumima postavljaju osobu bez kvalifikacija na poziciju vršioca dužnosti direktora, dovodi do potpunog urušavanja ugleda, reputacije i programskog kvaliteta institucije, navodi se u saopštenju.

Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije izražava podršku Todoroviću i kustosima Muzeja, a zahteva hitnu smenu direktora i okončanje već realizovanog konkursa.

Zahtevamo da se prestane sa urušavanjem naših institucija, zahtevamo da se uvaži mišljenje kolektiva, da se budućim programskim aktivnostima kolektiv osnažuje i na profesionalnom nivou, ali i na nivou ličnog integriteta, kako bi u budućnosti imao snage i motivacije da se za svoju instituciju bori i ne dozvoli kršenje procedura i samovolju pojedinaca, navodi se u saopštenju.