Film "Povratak kući - Marina Abramović i njena deca" premijerno će u Srbiji biti prikazan u Online bioskopu MOJ OFF, u subotu 5. decembra, u 19h. Reditelj Boris Miljković rekao je na onlajn konferenciji za novinare da je film o ovoj umetnici, koja je u "samom vrhu piramide umetnosti danas", sniman u potpunom poverenju.
Film „Povratak kući – Marini Abramović i njena deca” dokumentarno je svedočenje i intimna priča o životu ove umetnice. Sniman je uoči i tokom njene retrospektivne izložbe „Čistač“, bavi se pitanjem zatvaranja životnog kruga umetnika koji je otišao od kuće, a u njemu ona priča o dilemama koje su je okupirale tokom mladosti koju je provela u Beogradu, ljubavnim izborima i posebnoj vrsti umetničke usamljenosti.
Reditelj Boris Miljković rekao je na onlajn konferenciji za novinare da je beogradska premijera tog filma i ključna tačka „njegovog odlaženja u svoj život“.
Sa umetnicom je tokom snimanja postao blizak, a u ceo proces, kako je kazao, ušli su sa prećutnim apsolutnim poverenjem. „Da nije bilo poverenja ne bih radio film, odnosno filma ne bi ni bilo“, kazao je.
Iako sniman uoči i tokom njene izložbe Čistač, održane prošle godine u Beogradu, u fokus ne stavlja samu izložbu već povratak ove umetnice u Beograd. Prema rečima autora, Marina Abramović nosila je sa sobom stalno teret nerešene prošlosti.
„Kroz tu izložbu, ona je doživela svoju malu ličnu katarzu, otpakivanje važnog kofera. Time što je došla i dovela Čistača, učinila je sebi, pre svega, puno dobrog, ali i nama. Mislim da je potencijalno podigla lestvicu izlaganja, da je naša javnost mogla da vidi kako to može da izgleda. Njena je izlozba, i ljudima koji je ne vole, bila dobra bioskopska predstava, njen legat je ostao kao važna stvar – evo, može se i ovako… i umetnici bi trebalo da zahtevaju tu vrstu fokusa od muzeja koji ih predstavljaju“, naveo je Miljković.
Izložbu „Čistač”, koja je od 21. septembra do 20. januara bila postavljena u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, videlo je više od 62.000 ljudi. U okviru pratećeg programa Marina Abramović je održala i javno predavanje na platou ispred MSU kojem je prisustvovalo više hiljada posetilaca, a taj događaj prikazan je i u ovom filmu.
„Centar Marininog interesovanja je Marina sama, istražujući sebe, svoju istoriju, emocije, ona nam saopštava rezultate tog istraživanja, i ispada da su ona jako potentna, zanimliva“, kazao je Miljković.
Reditelj je rekao i da je su po njegovom mišljenju najveći performeri iz naših krajeva i ovog dela sveta Marina Abramović i Josip Broz Tito.
„Marina kaže da je spremila performans za kraj svog života i da želi da se njena sahrana održi paralelno, istovremeno u tri grada – Beogradu, Amsterdamu i Njujorku, i ostaviće uputstvo da se u isto vreme tri kovčega spuste, i mi nikada nećemo znati u kom je ona. Kad je Tito umro, to je bio jedan od najvećih performansa upriličenih na planeti do tada, cela njegova sahrana, i tv prenos, i spustanje u taj imaginarni grob koji nije ni grob, jeste performans dostojan Marina Abramović, ili obrnuto“, kazao je.
Umetnost i društvo, tj okolina, i politika, kako je naveo, igraju poseban tango, „stisnuti ljubavni zagrljaj koji nekad može nažalost biti toliko čvrst da igračima pukne i kičma od toga, ali umetnost uvek izazi iz toga kao feniks i pepeo i digne se možda i jačom enegijom“, istakao je autor govoreći o ovoj umetnici i njenom životu.
Ovaj film je prvi put prikazan u okviru ovogodišnjeg 26. Sarajevskog filmskog festivala, a potom je uvršten i u programe ostalih istaknutih Međunarodnih filmskih festivala: od Jihlava u Češkoj, Mostra de Valencia u Španiji, Sao Paulo Mostre u Barzilu do Filmskog festivala u Varšavi, u Poljskoj.