Eldorado: Brušeni kapitalizam, i osećaj krivice pred bezumljem

Kultura 21. mar 202513:02 0 komentara
Nebojša Babić

Premijera predstave "Eldorado" Marijusa fon Majenburga u režiji Veljka Mićunovića biće održana u ponedeljak 24. marta u 20.00 na Velikoj sceni „Ljuba Tadić”.

U predstavi igraju Nikola Rakočević, Goran Šušljik, Nataša Ninković, Miodrag Dragičević, Ivana Vuković i Marta Bogosavljević.

Eldorado, iluzija bogatstva, sreće, megalomanije i konzumerizma u koji je svet ogrezao. Destruktivna opsesija. Stakleni neboderi koji se izdižu visoko iznad prašnjave zmaglice. Uklonjeno je sve što je staro. Nebitno koliko je staro. Neuslovne zgrade su uklonjene, a porodice su raseljene. Smeštene su drugde. U kartonske kutije. U barake. U olupine. Nasukane ili namenski smišljene. Eldorado, grad u nastajanju na ruševinama ili u nadogradnjama, svejedno. Kvartovi, kvadrati, dehumanizacija, pohlepa, amoral. Brušeni kapitalizam. Distopijska slika sveta u koju su zabasali junaci ovog komada otkriva ljude koji su zagrizli „eldorado udicu”, ali se u njihovoj hipersenzibilnoj i ranjivoj duši događa osećaj krivice pred bezumljem koje ih okružuje – reč je reditelja Veljka Mićunovića.

Nemački dramski pisac, dramaturg, pozorišni reditelj i prevodilac, rođen je u Minhenu 1972. godine. Posle školovanja u rodnom gradu odlazi u Berlin, gde prvo studira germanistiku, a potom dramaturgiju na tamošnjem Univerzitetu umetnosti.

Nebojša Babić

Dramske tekstove Junaci s nožem i Sumrak čudovišta Majenburg je napisao 1996, odnosno 1997. Prvi veliki uspeh donela mu je drama Plameno lice koju je napisao 1997, a već sledeće godine premijerno je izvedena na pozorišnoj sceni teatra Kameršpile u Minhenu. Osim uspeha u pozorištu, Plameno lice je Majenburgu donelo i vrlo značajnu Klajstovu nagradu za mlade dramske pisce za 1997.

Nebojša Babić

Majenburg je napisao preko 20 pozorišnih komada. Pored onih koje smo već pomenuli, trebalo bi izdvojiti drame Rugoba, Pas, noć i nož, Kamen i Mučenik. Majenburgova najnovija drama Carstvo tame, premijerno je izvedena u decembru 2022. pozorištu Šaubine (Schaubühne) u Berlinu.
Saradnja sa Tomasom Ostermajerom, koja je počela na alternativnoj sceni Baraka Dojčes Teatra u Berlinu, a traje sve do danas, veoma je značajna za Majenburgov stvaralački rad.

Veljko Mićunović rođen je 1986. godine u Baru. Pozorišnu režiju diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi Egona Savina. U Narodnom pozorištu u Beogradu, Beogradskom dramskom pozorištu, Jugoslovenskom dramskom pozorištu, Slovenskom narodnom gledališču Maribor, Srpskom narodnom pozorištu, Narodnom pozorištu Subotica, Zvezdara teatru, Crnogorskom narodnom pozorištu… režirao je predstave kao što su Iskupljenje, Švjek, Radnička hronika, Demokratija, Očevi i oci, Kafka Machine, Garderober, Samoubica, Život je pred tobom, Nesporazum, Revizor, U lovu na bubašvabe, Smrt trgovačkog putnika, Prah, Otelo, Kičma, Gozba, Urnebesna tragedija.

Njegove predstave učestvovale su na više od trideset domaćih i međunarodnih festivala. Među njima su Sterijino pozorje (Novi Sad), Drama festival (Ljubljana), MESS (Sarajevo), Bitef (Beograd), Grad teatar (Budva), Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda” (Užice), Festival malih scena (Rijeka).

Dobio je mnoge nagrade za režiju: na Sterijinom pozorju, Vršačkoj pozorišnoj jeseni, Danima Zorana Radmilovića u Zaječaru, Jugoslovenskom pozorišnom festivalu „Bez prevoda” u Užicu, Pozorišnom proleću u Šapcu, Teatar festu „Petar Kočić” u Banjaluci… Dobitnik je nagrade Narodnog pozorišta u Beogradu za najbolju predstavu u sezoni 2022/23. i specijalne Sterijine nagrade za režiju. Kreator je i reditelj televizijske serije Poseta.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!