“Golmanov strah od penala” u SNP – besmisao proste svakodnevice

Kultura 05. okt 202108:53 1 komentar
Srđan Doroški

Predstava “Golmanov strah od penala”, prema romanu nobelovca Petera Handkea, u dramatizaciji, režiji i adaptaciji Ane Đorđević, koja ukazuje na besmisao života zasnovanog samo na prostoj svakodnevici, biće izvedena prvi put na matičnoj sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu večeras, nakon premijere na nedavnom Infantu.

Priča o nekoliko dana u života bivšeg golmana Jozefa Bloha, koji gubi posao montera na gradilištu, data je, prema rečima Ane Đorđević, u dosta slobodnoj dramatizaciji, a “tiče se ispitivanja besmisla konstrukcije života zasnovane na iskustvu proste svakodnevice”, koje je prepuno apsurdnih rituala, piše Seecult.

“Najznačajniji i najbolniji apsurdni rituali svakodnevice nalaze se u ljubavnom životu i karijeri, gde uspeh, ostvarenost u njima ne otklanja njihovu apsurdnost – ona je naglašava. Što je čovek uspešniji, to mu je teže, jer se spoljni znakovi uspeha ne podudaraju s njegovim osećanjem života. To izaziva neurozu – anksioznost, angst – jer je čovek nesrećan bez razloga, tj. bez razloga koji bi iko bio u stanju da mu objasni… Čovek moderne svakodnevice gubi vezu s prirodom i prirodnim, logičnim i povezanim po prirodi, gubi vezu sa celovitošću i doživljajem sebe i sveta. Njegov jedini izlaz iz tog stanja prestravljenosti prazninom je upravo ono čega se najviše boji – neuspeh”, navela je Ana Đorđević.

“Golmanov strah od penala” je “oda oslobađajućem neuspehu”, istakla je Ana Đorđević, koja je u SNP-u već režirala predstave prema motivima dela Isidore Sekulić “Đakon”, Iva Andrića “Anikina vremena”, kao i svoj tekst “Smederevo 1941”.

Glavnu ulogu igra Marko Marković, a u ansamblu su i Milovan Filipović, Bojana Milanović, Sanja Ristić Krajnov, Nikolina Spasić, Bojana Tušup, Marko Savković, Tanja Pjevac, Peđa Marjanović, Višnja Obradović, Mia Simonović, Mina Pavlica, a veliki broj glumaca pojavljuje se u video materijalu.

Prevodilac je Drinka Gojković, dramaturg Nikolina Đukanović, scenografkinja Ljubica Petrović, kostimografkinja Svetlana Cvijanović, kompozitor Vladimir Pejković, scenski govor potpisuje Dijana Marković, scenski pokret Višnja Obradović, a reditelj video materijala je Siniša Cvetić.

Filmsku verziju romana nagrađivanog i osporavanog austrijskog književnika i aktiviste Handkea režirao je Vim Venders još 1972. godine.

Premijera predstave Ane Đorđević bila je u okviru Internacionalnog festivala alternativnog teatra, održanog u skraćenom izdanju u sklopu “Kaleidoskopa kulture” Fondacije “Novi Sad – Evropska prestonica kulture”.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare