Ivan Medenica: Povukao sam se s Bitefa definitivno, odbio sam da radim u vakuumu

Kultura 16. feb 202321:55 35 komentara
Ivan Medenica i Ksenija Đurović, FOTO Goran Srdanov

Posle sedam godina u kojima je kao umetnički direktor i selektor s velikim uspehom vodio Beogradski Internacionalni Teatarski Festival (Bitef), Ivan Medenica više nije deo njegovog tima. On je svom fejsbuk profilu objavio da je napustio Bitef, jer ponašanje gradskih vlasti Beograda, osnivača tog uglednog festivala, za njega - nije bilo prihvatljivo.

„Napustio sam Bitef! Stav gradskih vlasti nije bio prihvatljiv. Ne brinite za mene, osećam se savršeno. Hvala za svu vašu podršku!“, objavio je večeras Medenica.

Ivan Medenica je odlučio da se definitivno povuče, a o razlozima za ovu odluku i događajima koji su se odvijali proteklih nekoliko meseci govorio je i za Danas.

Upitan da li je smenjen ili je podneo ostavku, on je rekao „ni jedno, ni drugo“.

„U ovih sedam godina jednom su hteli da me smene, i to u oktobru 2017. godine, neposredno posle izuzetnog uspeha 51. Bitefa, kada je izvedena i predstava „Planina Olimp“ Jana Fabra u trajanju od dvadeset četiri sata. Kako mi je tada otvoreno rečeno, razlog je bio moja javna podrška pokretu Ne davimo Beograd. Koliko sam bio upoznat, ipak su preovladali argumenti nekih razumnih i konstruktivnih ljudi, te su od smene odustalo. Ovog puta promenjena je taktika, pa se sačekalo da mi se mandat završi, što se desilo krajem decembra prošle godine. Ne želim, međutim, da pravim aferu koja se tiče mene lično, jer je glavni problem na drugoj strani. Sasvim je uredu da vam se posle sedam godina vođenja jedne manifestacije, osnivač zahvali i opredeli za drugo personalno rešenje…“, kazao je.

„Neodgovoran odnos prema instituciji“

Medenica je kazao da to nije personalno pitanje, već pitanje „nekompetentnog i neodgovornog odnosa prema instituciji“.

„I to onoj od prvorazrednog značaja za srpsku kulturu. Rad na međunarodnom pozorišnom festivalu ranga Bitefa počinje najmanje godinu dana ranije, a idealno bi bilo i godinu i po. Konkretno, producentski tim festivala i ja počeli smo da radimo na ovogodišnjem, 57. izdanju festivala još u julu 2022, pošto Bitef tradicionalno, kao što je poznato, počinje krajem septembra. Taj rad podrazumeva, u ovoj fazi, gledanje predstava ili njihovih snimaka, osmišljavanje koncepta, dugotrajne i složene pregovore s trupama: ispitivanje prostornih i tehničkih mogućnosti za izvođenje predstava, s posetom tehničkog tima gostujuće trupe, utvrđivanje datuma igranja, pregovore oko cene… Takve smo poslove intenzivno radili do kraja prošle kalendarske godine i isteka mog mandata. Ilustracije radi, pregovaralo se s nekim od vodećih svetskih pozorišta i trupa: Théâtre de la Ville, Pariz, Odéon-Théâtre de l’Europe, Pariz, Residenztheater, Minhen… Od januara ove godine pregovore smo bitno usporili ili zaustavili, jer ja više nemam mandat i ne mogu da se lažno predstavljam pred stranim partnerima. To bi dovelo do narušavanja višedecenijskog ugleda Bitefa, pa posredno i Beograda.“

Na pitanje da li neko ko se nalazi na mestu gradskog sekretara za kulturu, odnosno Nataša Mihailović Vacić koja predstavlja osnivača Bitefa, treba da zna kako izgleda specifična tehnologija rada na međunarodnom pozorišnom festivalu, i da li ju je on obavestio da bi morala da reaguje, Medenica je rekao da je to učinio.

„Nikita Milivojević mi je rekao da su ga kontaktirali“

„Naravno da bi trebalo da zna kako funkcionišu takvi festivali, ali i ako nije znala, što je verovatnije, ja sam je obavestio o toj situaciji pre isteka mog mandata. Doduše, samo u telefonskom razgovoru, jer nam sastanak, iako ga je više puta sama predlagala, čak davala i datume, nikada nije zakazala. Tada sam joj ukratko objasnio ceo ovaj proces rada, i istakao da će međunarodni ugled Bitefa biti jako narušen ako se budemo igrali sa stranim partnerima, ako budem ugovorio gostovanja nekih predstava, što će zatim biti poništeno. Na to mi je ona odgovorila da mi ne garantuje novi mandat, ali da garantuje da će, ako dogovorim neke predstave, one i biti izvedene na 57. Bitefu. Ovo samo na prvi pogled deluje korektno, jer je, zapravo, strašno neodgovorno: jedna rečenica u telefonskom razgovoru ne može da bude nikakva garancija! Na to niko ne bi mogao da se osloni. U svetu se ovakve promene rade tako što se novi rukovodilac zna po godinu dana ranije, pa postoji period tranzicije. Anja Suša i ja smo, primera radi, zajednički radili i potpisali moje prvo izdanje Bitefa 2016. godine.“

„Da ne bismo rizikovali narušavanje ugleda Bitefa s nemerodavnim pregovorima, od januara smo znatno smanjili obim poslova. Mislio sam da će se stvar razrešiti kada prođe januar i srpski „zimski san“, pa pošto se to nije desilo, poslao sam zvanično pismo gradskoj sekretarki, u kome sam je obavestio da sam obustavio rad na selekciji 57. Bitefa, te je zamolio da, na jedan ili drugi način, a u opštem interesu festivala, što pre razreši ovu situaciju. Dakle, da konačno odgovorim na vaše pitanje: nisam smenjen, niti sam podneo ostavku, odbio sam da radim u vakuumu, u potpuno neformalnom v.d. statusu, u kakvom funkcionišu mnoge naše ustanove, i to ne samo kulture. Takva provizorna stanja slabe pozicije rukovodstava i, samim tim, i samih institucija. Na to nisam pristao.“

„Sekretarka za kulturu nije mi se javila ni posle tog pisma, i koliko sam shvatio, bili su zatečeni mojim stavom da odbijam dalje da radim u takvim okolnostima. Samo mi se javio reditelj Nikita Milivojević, što je jako lepo s njegove strane, i izgleda da će mesto biti ponuđeno njemu. Milivojević mi je rekao da su njega kontaktirali tim povodom tek pre dve – tri nedelje. Ako je to tačno, onda je to još jedan dokaz neodgovornog, voluntarističkog odnosa prema institucijama. Festivalska selekcija mora da se završi do juna, i ne znam kako će to uspeti da uradi bilo ko, ko počne da je radi krajem februara“, dodao je Medenica.

„Iskreno se nadam da Bitef neće zadesiti ‘putinizacija'“

On je rekao i da je srećan što se povukao sa Bitefa, jer ga je rad na takvom festivalu, u našim okolnostima, potpuno iscrpljivao.

Rekao je i da je nedavno u poseti nekolikim ustanovama kulture u Beogradu, pa i Bitefu, bio Mihail Švidkoj, savetnik za kulturu ruskog predsednika Putina, i na toj funkciji je već duže vremena.

„Švidkoj je godinama bio pozorišni kritičar, dolazio je na Bitef, hvalio ga i ovde i u svetu, i nazvao ga jednim od dva najvažnija evropska pozorišna festivala, sa Avinjonom, a pre Edinburga. Pre nego što je postao političar, bio je prijatelj Jovana Ćirilova i Borke Pavićević… Ono što posredno znam, jer na taj sastanak nisam bio pozvan, jeste da je nudio ruske predstave, naravno, u bescenje, ako ne i skroz besplatno. Moskvi je sad značajno da, u vreme međunarodnih sankcija, napravi bilo kakav prodor na svetsko kulturno tržište, a Srbija je, sa svojim odnosom prema ratu u Ukrajini, idealan poligon za tako nešto. Neću da nagađam, ali me nimalo ne bi začudilo da moj naslednik, ko god on bio, u nedostatku vremena za selekciju i s hroničnim manjkom sredstava, obilato prihvati poklone koji Danajci nose, te da 57. Bitef bude sav u znaku Rusije. To bi, međutim, bilo fatalno za međunarodni ugled Bitefa, on bi preko noći bio urušen. Iskreno se nadam da Bitef neće zadesiti „putinizacija“, meni lično bi to bilo porazno, a siguran sam da bi to bilo porazno i za Srbiju“, zaključio je on.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare