Jovana Tomić: Zašto je tek sad progovorila? – sad već opšte mesto odjeka društva

Kultura 02. jan 202216:42 > 16:45 4 komentara

Nagrade su važne za kategoriju mladih umetnika, svaka nagrada i svaki oblik podrške vrlo je značajan i otvara vrata ka tržištu i novim prilikama, ali je pre svega to važno kao podrška i vetar u leđa, rekla je za N1 Jovana Tomić, ovogodišnja dobitnica nagrade za režiju "Bojan Stupica" koju dodeljuje Udruženje dramskih umetnika. Ona je navela i da je za nju to priznanje velika čast i zadovoljstvo.

Nagradu je dobila za režiju predstave „Kretanje“ koja se igra u Bitef teatru, prema autorskom tekstu Dimitrija Kokanova. „Bila je velika stvar što smo dobili priliku da realizujemo njegov autorski tekst. Sarađujemo od moje diplomske predstave, i postojao je i emotivni kapital u okviru projekta“, objašnjava Tomić.

Predstava se izvodi u celoj zgradi Bitefa, u pet različitih prostora, a specifičan je bio i vid proba. „Po jedan glumac je u svakom prostoru i cela zgrada Bitefa je bila komletno uzurpirana… zajedno smo se sa produkcijom pozorišta probijali kroz različite izazove“, navodi ona.
Publika, kako kaže rediteljka, reaguje iznenađujuće emotivno.

N1

„Forma imerzivog može publici da ne prija, i osnovni dogovor je bio da ne želimo da budemo invazivni i grubi, osnovni cilj je bio da ih uvučemo u te priče i da se u svakom prostoru osećaju dobrodošli. Stvara se zajedništvo i izmedu glumaca, iako su u različitim prostorima. Uspeli smo to što smo hteli, a to je da finalni produkt bude – empatija“, kaže rediteljka.

POVEZANE VESTI

Sa Dimitrijem Kokanovim radila je i na predstavama „Boli kolo“ u Narodnom pozorištu u Užicu i „Moj muž“ prema tekstu Rumene Bužarovske u JDP-u. U obe predstave preispituju se putevi borbe protiv nasleđa patrijarhata.

„Različite su vizure na istu temu, ono što je startna pozicija kod oba tekstualna predloška je što se patriharhat uzima kao osnovna okolnost u kojoj se nalazimo, to se čak i ne preispituje – jer mi smo u tome, i samo treba da vidimo kako protiv toga da se borimo. Jako puno vremena će biti potrebno da iz toga izađemo, ne vidim u perspektivi kada će to biti, ali mislim da smo u tački borbe. Kroz oba meterijala preispitujemo šta su ti putevi“, kaže rediteljka.

Kako dodaje, osnovna je stvar osvešćivanje mehanizama, jer najstrašnije i najtužnije je kad ni mi same nismo svesne mehanizama patrijarhata jer smo u tome odrasle, to je podloga na kojoj smo se razvijale, nismo osvestile razne mehanizme, nego ih podrazumevamo kao nešto što „mora tako“, i to je najveća tragedija.

„A onda u širem kontekstu sa spoljašne strane, sve rečenice koje to prate i prebacivanje krivice na žrtvu, to što smo najčešće u medijima slušali – poput: zašto je tek sad progovorila, to su već opšta mesta odjeka društva. Osnovno je osvešćivanje pojedinca da ne sme da se pristaje na ustaljene norme koje se podvode pod normalno“, ističe ona.

Govoreći o godini za nama u pozorištu, Tomić je rekla da je generalni utisak jako velika upornost pojedinaca, autora i institucija da se procesi i dalje dešavaju i da se premijere dese. „Iznenađujući je bio stepen borbe i spremnosti da pozorište održi kontinuitet“, zaključila je.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare