govor o litijumu
Medenica: Oficijelnog Bitefa definitivno neće biti, Milo Rau problematičan za vlast nakon prošlogodišnjeg govora na otvaranju

„Najbolji Bitef je onaj koji se uopšte neće desiti“, poručuje teatrolog, pozorišni kritičar, bivši umetnički direktor i selektor Bitefa Ivan Medenica za Danas komentarišući odluku Odbora 59. Bitefa da cenzuriše program umetničkog tima Miloša Lolića i Borisava Matića.
Kako ističe za Danas, skandal nema veze sa samom predstavom, već sa činjenicom da je njen autor, reditelj Milo Rau – postao nepoželjan za vlast.
Nakon što su umetnički tim 59. Bitefa – Miloš Lolić i Borisav Matić – optužili Odbor festivala za cenzuru švajcarskog reditelja Mila Raua, kulturna javnost burno je reagovala.
Teatrolog i bivši umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica ocenjuje da je reč o političkoj cenzuri i „skandalu koji će trajati“, ističući da je Bitef ovim činom izgubio svoj slobodarski duh.
"U političkoj i medijskoj močvari u kojoj se naše društvo već godinama davi, postalo je normalno da afera sustiže aferu i da nijedna od njih, ni one političke, a kamoli one iz oblasti kulture, ne traju više od nekoliko dana. Već sada, na njenom samom početku, jasno je da će afera – zapravo skandal – vezan za 59. Bitef trajati duže, možda i nedeljama, jer se ovako nešto, i pored svih drugih udara koje ovaj režim sistemski vrši na kulturu, nikad nije desilo. U javnom saopštenju objavljenom u Danasu, kustos 59. Bitefa, renomirani reditelj Miloš Lolić i njegov saradnik, mladi pozorišni kritičar Borisav Matić, nedvosmisleno optužuju Odbor festivala da je izvršio – cenzuru. Većinom glasova (tri protiv jednog) odbijen je ceo program, jer umetnički tim nije hteo da prihvati „kompromis“ i odrekne se predstave Proces Peliko jednog od vodećih svetskih reditelja – Mila Raua", kaže Medenica.
On dodaje da je naročito indikativno to što se predstavom Mila Raua, koja je trebalo da bude na programu 59. Bitefa, niko nije bavio.
"Zanimljivo je da predsednik Odbora, Svetozar Cvetković (onaj jedan glas „za“), u saopštenju datom Vremenu potvrđuje razloge za „nepodobnost“ ove predstave koje su izneli Lolić i Matić: zapravo, problem uopšte nije bila sama predstava, kojom se niko nije ni bavio! Predstavu sam gledao u junu na Bečkom festivalu, koji vodi upravo Rau, jedan od vodećih u svetu. To je rediteljski oblikovano scensko čitanje dokumenata iz stravičnog slučaja višegodišnjeg drogiranja, podvođenja i silovanja Žizel Peliko, koje je vršio njen muž sa velikim brojem drugih muškaraca. Ni najmaštovitiji um ne može da zamisli šta bi u ovoj temi, toliko društveno važnoj (nasilje nad ženama), kao ni u njenom scenskom obliku (dokumentarni teatar, scensko čitanje), bilo neprihvatljivo trima članovima Odbora. Problem, dakle, nije bila predstava, nego, kako tvrde Lolić i Matić – a potvrđuje i sam Cvetković – njen autor Milo Rau. Kristalno je jasno da je, posle njegovog prošlogodišnjeg politički eksplozivnog govora na otvaranju Bitefa, s akcentom na pošast zvanu iskopavanje litijuma u Srbiji, a zbog kog prethodni umetnički direktor Bitefa Nikita Milivojević nije dobio drugi mandat, Milo postao problematičan za vlast", ističe Medenica.

Prema njegovim rečima, politička cenzura Mila Raua je "čist debilizam", a pitanje je dana – možda i sata – kada će sam Milo Rau na sve ovo javno reagovati.
"Za koga je to Milo Rau persona non grata? Tri člana Odbora Bitefa, za onu koja ih je dovela na to mesto – od juče bivšu gradsku sekretarku za kulturu Natašu Mihailović Vacić (verujem da je prošla „toplog zeca“ zbog Milovog govora, pa se sada, možda, lično sveti) – ili za nekog nevidljivog, mnogo iznad nje? Prošlogodišnja afera Rau izazvala je buru i u najvišim političkim krugovima. Ali ova politička cenzura Raua je čist debilizam, jer je dovoljno samo guglovati njegovo ime da se vidi da je on politički izuzetno aktivan i da neprestano reaguje na politički teror – bilo u slovačkoj kulturi, u Gazi ili bilo gde u svetu. Drugim rečima, samo je pitanje dana, ako ne i sata, kada će on reagovati na to što ga je srpski režim (u liku članova Odbora, bivše sekretarke ili nekog iznad njih) proglasio nepoželjnim, pa će domaći skandal postati – internacionalan", konstatuje Medenica.
"Iluzorni i naivni napori Cvetkovića da se uprkos cenzuri nastavi rad na Bitefu"
Pokušaje glumca i predsednika Odbora Svetozara Cvetkovića da se u ovakvim okolnostima 59. Bitef održi, on smatra "naivnim".

" U takvom kontekstu, potpuno su iluzorni, naivni, pa i neodgovorni napori bivšeg predsednika Odbora Svetozara Cvetkovića (podneo ostavku, ali mu još nije prihvaćena), oglašeni u Vremenu, da se uprkos svemu, uprkos cenzuri koju je sam Odbor izvršio, nastavi rad na 59. Bitefu. Poziv na takav Bitef odbiće svaki domaći i svetski umetnik od integriteta. Posle očekivanog Rauovog saopštenja, verovatno će se povući i legendarni Romeo Kasteluči, čiju je predstavu Lolić uvrstio u svoj program, a Odbor se sada za nju drži kao za slamku spasa. Oficijelnog Bitefa, dakle, definitivno neće biti", smatra Medenica.
O tome ko je odgovoran za ovaj skandal, Medenica kaže da će vreme pokazati, ali da ostavka gradske sekretarke za kulturu Nataše Mihailović Vacić već dovoljno govori za sebe.
"Koga sve treba zbog toga pozvati na moralnu i materijalnu odgovornost, to će vreme pokazati. Odbor izvesno, po „komandnoj odgovornosti“, nesumnjivo i bivšu sekretarku (verovatno, u foto finišu, ostavkom pokušava da se izvuče iz afere 59. Bitefa, ali joj to nećemo dozvoliti). Ostale odgovorne znaćemo ako ovi pioni progovore o tome čije su više naloge – verujem da ih je bilo – sprovodili u delo. Na kraju, da parafraziram dugogodišnju izvršnu direktorku Bitefa Jelenu Knežević: u okolnostima političkog nasilja u svim oblastima života u Srbiji, najbolji Bitef, onaj koji je veran svojoj izvornoj, progresivnoj, emancipatorskoj i buntovničkoj misiji, je upravo ovaj – onaj koji se uopšte neće desiti", zaključuje Ivan Medenica.
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare