Nikolić: Nisam hteo da se pojavim na otvaranju u Veneciji, ništa nije u redu

author
N1 Beograd
27. apr. 2022. 14:34
>
17:11
Hero section image

Na nedavno otvorenom Bijenalu u Veneciji, Srbiju predstavlja umetnik Vladimir Nikolić sa radom "Hod sa vodom". Portal Artsy, specijalizovan za kulturu, stavio je srpski paviljon u najboljih deset koje publika ne treba da propusti da poseti. Da je naš paviljon u Veneciji izazvao izuzetno dobre reakcije, izjavila je i direktorka Muzeja savremene umetnosti u Beogradu Marijana Kolarić, koja je i komesar nastupa Srbije na ovoj smotri. Vladimir Nikolić, međutim, u razgovoru za N1, rekao je da je vrlo lako moglo da dođe do toga da Srbija nema ove godine svog predstavnika u Veneciji, i da je, kako navodi, "zbog nekompetentnosti i neodgovornosti nadležnih prema ovom projektu", bio doveden u situaciju da Ministarstvu u jednom trenutku najavi i svoje otkazivanje nastupa na Bijenalu. Iz istih razloga odlučio je i da ne učestvuje na ceremoniji otvaranja jer nije ispunjen njegov zahtev da se na njoj ne obrate ljudi koji, kako kaže, "ne nose nikakve zasluge za realizaciju izložbe".

Nikolić je rekao da nastup u Veneciji organizuje Ministarstvo kulture, a da je realizator tog nastupa Muzej savremene umetnosti u Beogradu. "To sa sobom nosi mnogo problema s obzirom na stanje u našim institucijama. Kod nas caruje negativna selekcija koja proizvodi loša kadrovka rešenja u institucijama... MSU je najvažnija institucija za našu savremenu umetnost i sliku naše scene u svetu. To je napravilo gomilu problema tokom čitavog perioda pripreme u Beogradu, a i postavke (u Veneciji). To je sve bilo neobjašnjivo komplikovano, zbog nekompetentnosti ljudi koji su na odgovornim pozicijama, zbog neodgovornog odnosa prema ovom projektu... Bio sam kao umetnik stavljen u poziciju da se bavim poslom institucija, to me je pratilo do samog otvaranja", kazao je umetnik.

I u odnosu na zemlje koje su nam slične u ekonomskom smislu, imamo nekoliko puta manji budžet, a pored toga i "nesposobne institucije da komuniciraju sa mogućim sponzorima i obezbede produkciju kakvu zahteva Bijenale", dodao je on. "Sama tehnologija postavke, i dosta drugih stvari, za to je bilo potrebno angažovati ljude, ali MSU sa ovom upravom uopšte nije u stanju da se sa tim suoči, a direktorka nije dovoljno sposobna i kompetentna da se nosi sa projektom ovog tipa", smatra Nikolić.

On je rekao da je postavljanje njegovog umetničkog projekta bilo veoma zahtevno, a da se nadležni nisu "prilagodili situaciji". "Ovo nije bio projektat da je dovoljno samo okrečiti zidove i uneti radove... morao sam da radim i posao komesarke i producentkinje i ljudi iz ministarstva, i to je bilo jako naporno", navodi.

"Problemi bili samo moji, kao da predstavljam sam sebe, a ne državu"


"Zato nisam učestvovao na ceremoniji jer nije ispoštovan moj zahtev da se ne obrate ljudi koji ne nose nikakve zasluge", kazao je, objašnjavajući zasto su na otvaranju našeg paviljnona govorile ministarka kulture Maja Gojković i direktorka MSU, ali ne i on.

Nikolić je naveo i da je mesec dana proveo u Veneciji u pripremama i da je imao prilike da vidim kako je u paviljonima drugih država. "Radili su timovi stručnjaka, bille su armije ljudi, gomila radnika, produkcije tog nivoa su kao za snimanje filma, pravljenja predstave... Ja sam jedva uspeo da ubedim Muzej da plati moj smeštaj da dođem u Veneciju", kazao je.

"Moji problemi su bili samo moji, kao da tamo predstavljam sam sebe, a ne svoju državu", istakao je.

On je naveo i da su mu iz Beograda uglavnom stizale poruke da ne mogu ništa da urade, da novca nema, i da je morao sam da nalazi sponzore. "To je pozicija i to su uslovi u kojima umetnici kod nas rade i stvaraju. Zato nisam hteo da se na otvaranju pojavim kao da je sve u redu - ništa nije u redu", dodao je.

"Muzej je očekivao i da ne budem tamo tokom postavke, nije poslata ni moja arhitekta, koja je bila deo tima, ni kustoskinja, jedva sam namolio da ja budem tamo tokom te postavke. Ne znam šta iza toga stoji kao pravi razlog, koliko animozitet, nesposobnost, ne mogu da odmerim šta je bio ključni razlog, ali ako nije čisto neznanje i nesposobnost, onda je zlonamernost i opstrukcija."


Nikolić je, ipak, kazao i da je problem stariji od aktuelne direktorke MSU, i da je ta institucija već duže vreme pod uticajem politike, u pogledu izbora direktora. "MSU je zastavni brod naše savremene umetnosti i neophodno je da na čelu bude osoba koja ima dovoljno stručnih kvaliteta i iskustva da vodi tu institiuciju, a to se ne dešava već godinama", smatra on.

Prema njegovim rečima, to utiče i na nastup Srbije na Bijenalu jer je Muzej realizator nastupa. "Tu sam bio vrlo dikretan i zbog toga sam imao problem i u odnosu sa tom institucijom, koji je do kraja bio loš. Niko se nije ni pojavio iz Muzeja prvog dana otvaranja koji je bio za svetske medije. Moja supruga i kustoskinja izložbe su se morale pretvoriti u hostese da bi primale goste, medije, u našem paviljonu", dodao je.

"Bio sam doveden u situaciju da najavim otkazivanje nastupa u Veneciji i lako je moglo da dođe do toga da Srbija nema svog predstavnika, nakon takve mogućnosti je Ministarstvo izvršilo pritisak na Muzej da otkoči realizaciju", kaže umetnik.

"Ministarstvo kulture je, što se mene tiče uradilo svoj deo posla, formirana je Komisija koja je bila na mestu, za razliku od prethodnih godina, zato se i prijavilo puno timova i umetnika, određen je budžet i dalje prepušteno MSU koji je realizator. Zastoj je u MSU, a je to deo posla koji Ministarstvo ne obavlja dobro - a to je koga ćete dovesti na čelo tih institucija", zaključio je on.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama