"Teško nasleđe": Moj deda fašista

author
N1 Beograd
06. nov. 2023. 14:55
moj deda fašista
Laura Fiorio | Laura Fiorio

"Teško nasleđe: vizije iz prodične arhive" je samostalna izložba Laure Fiorio, realizovana u saradnji sa (Mario Margani) Mariom Marganijem, koja će biti otvorena danas u galeriji Remont. Nastoji da učini vidljivim tabuizirane narative italijanske kolonijalističke prošlosti, polazeći od ličnog imaginarijuma porodičnih arhiva, slika i dokumenata.

U okviru izložbe biće organizovan javni razgovor sa autorima i radionice. Kustosi su Đinevra Ludovići i Đulia Menegale.

Prema američkoj istoričarki Ani Lauri Stoler, termin afazija ukazuje na nemogućnost da se govori o nečijoj prošlosti, naročito u odnosu na kolonijalne odnose moći. Kako se pomiriti sa problematičnom prošlošću, koja biva zanemarena na inidividualnom i na kolektivnom nivou, čak i ako je vremenski relativno bliska?

U pokušaju da odgovori na ovo pitanje, samostalna izložba Laure Fiorio Teško nasleđe: vizije iz prodične arhive, realizovana u saradnji sa umetnikom Mariom Marganijem, nastoji da učini vidljivim tabuizirane narative italijanske kolonijalističke prošlosti, polazeći od ličnog imaginarijuma porodičnih arhiva, slika dokumenata.

Rad realizovan u Remont galeriji deo je dugoročnog istraživačkog projekta Laure Fiorio "Moj deka fašista", u kom problematizuje učešće svog dede u italijanskoj vojsci tokom fašističke okupacije Etiopije (1935). Kako bi se pomirila sa svojom porodičnom istorijom razvila je, zajedno sa Marganijem, čiji je deda takođe učestvovao u okupaciji još jedne bivše italijanske kolonije - Eritreje, kritičku metodologiju koja je horska, performativna i interdisciplinarna, a uključuje i upotrebu fotografije, ne samo kao istorijskog dokumenta već i kao okidača za kritičku diskusiju. Stoga, pored fotografija rad uključuje i projekcije uživo, kolaže nastale alternativnim fotografskim tehnikama i javnu radionicu.


Oslanjajući se na predlog teoretičarke Tine Kampt o “uzdrmavajućoj i ometajućoj arhivskoj praksi” istraživanje poziva na traženje strategija za suočavanje sa materijalima koji se smatraju dokazima takozvanog ’’teškog nasleđa’’. Nadovezujući se na akademski rad Šeron Mekdonald, ključne zagovornice ove terminologije, koncept teškog nasleđa orbitira oko ’’uznemirujućih istorija’’. Suštinski, ovi narativi se odnose na prošlost koja je za sadašnji trenutak istovremeno značajna, ali je i sporna jer nije uredno usklađena sa vrednostima i identitetima grupa sa kojima sebe povezujemo.

Istovremeno, ti narativi čine sastavne komponente naših ličnih istorija i nacionalnih identiteta. Bavljenje sa ovim disonancama u mnogim slučajevima znači direktno suočavanje sa kolektivnom amnezijom i afazijom, što bi potencijalno moglo da poremeti, čvrstu, a često i pogodnu, sliku o nama samima i otvori mogućnost društvenih konflikta. Umetnička praksa Laure Fiorio se nalazi u ovoj neprijatnoj poziciji, gde se herojski narativi koje šire muzeji, kulturne institucije i javni subjekti pokazuju kao neodrživi. Povezujući mnoštvo mikro-priča i aktivirajući arhitekturu i tela kao žive arhive, umetnica predlaže rad ka zaceljujućim procesima i reaproprijaciji mesta i narativa koji su svesno bili prikriveni ili pogrešno napisani.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama